4.7 cm Pak (t) auf PzKpfw 35 R (f) - niemiecki niszczyciel czołgów - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Lis 17, 2016 in III Rzesza |

4.7 cm Pak (t) auf PzKpfw 35 R (f) – niemiecki niszczyciel czołgów

4.7 cm Pak (t) auf PzKpfw 35 R (f) – niemiecki niszczyciel czołgów

Po niemieckiej inwazji na Francję w 1940 roku Niemcy zdobyli bardzo dużą ilość sprzętu pancernego. Postanowili więc na podwoziach czołgów lekkich Renault R 35 stworzyć niszczyciele czołgów, podobne do wcześniej opisywanych. Produkcję seryjną rozpoczęto w maju 1941 roku i trwała do października. Łącznie zmodyfikowano 200 podwozi R 35, z czego 174 było uzbrojonych w armatę kal. 47 mm. Reszta to wozy dowodzenia Befehlspanzer für 4,7 cm Pak(t) Einheiten auf Panzerkampfwagen 35 R (F), bez armaty za to z karabinem maszynowym MG 34 kal. 7,92 mm. Oznaczenie nowego niszczyciela czołgów to 4.7 cm Pak (t) auf PzKpfw 35 R (f)

4.7 cm Pak (t) auf PzKpfw. 35 R (f)

Niemiecki niszczyciel czołgów oparty o francuski czołg lekki Renault R-35 z czeską armatą kal. 47 mm. Wyprodukowano łącznie 174 maszyny tego typu. zdj. pinterest.com

 

4.7 cm Pak (t) auf PzKpfw. 35 R (f) – opis konstrukcji

4.7 cm PAK (T) auf PZKPFW 35 R (F) – KADŁUB

pochodził ze zdobycznego francuskiego czołgu lekkiego Renault R 35. Składał się z trzech odlewanych przedziałów, łączonych ze sobą śrubami i nitami. Przedział bojowy był z przodu i w środku, przedział silnikowy z tyłu. Grubość pancerza wynosiła: 40 mm z przodu, 32 mm po bokach, 15 mm z tyłu i 10 mm od dołu. Masa bojowa pojazdu wynosiła 10,9 tony.

 

4.7 cm PAK (T) auf PZKPFW 35 R (F) – NADBUDÓWKA

była bardzo wysoka i wykonano ją z walcowanych płyt pancernych, utwardzanych powierzchniowo przez nawęglanie, a łączonych ze sobą za pomocą spawania. Była otwarta z góry. Z kadłubem łączoną ją śrubami i nitami. Także przedział silnikowy był osłonięty przez nadbudówkę. Grubość pancerza wynosiła 25 mm z przodu, 20 mm po bokach i z tyłu.

 

4.7 cm PAK (T) auf PZKPFW 35 R (F) – PODWOZIE

W każdej gąsienicy składało się z pięciu pojedynczych kół jezdnych z bandażami gumowymi, o średnicy 387 mm. Pierwsze koło jezdne było niezależnie zawieszone i amortyzowane przez amortyzator nożycowy z gumowym pierścieniem. Pozostałe koła jezdne były zblokowane parami w dwa wózki z amortyzatorami nożycowymi z pierścieniami gumowymi. Do tego dochodziło podwójne koło napędowe z przodu i koło napinające z tyłu. Od góry gąsienicę podtrzymywały trzy małe rolki podtrzymujące z bandażami gumowymi. Szerokość gąsienicy wynosiła 260 mm.

 

4.7 cm PAK (T) auf PZKPFW 35 R (F) – NAPĘD

stanowił 4-cylindrowy, chłodzony cieczą, rzędowy, gaźnikowy silnik benzynowy Renault 447 o mocy 82 KM. Rozpędzał on pojazd do prędkości 20 km/h po drodze i 14 km/h w terenie. Dwa zbiorniki paliwa miały łączną pojemność 166 litrów. Spalanie paliwa wynosiło 122 litry na 100 kilometrów jazdy po drodze i 214 litrów podczas jazdy w terenie. Zasięg maksymalny na drodze to 138 kilometrów, w terenie malał do jedynie 80 kilometrów.

 

4.7 cm PAK (T) auf PZKPFW 35 R (F) – UZBROJENIE

było takie same jak wersji z podwoziem Panzer I. Składało się z czeskiej armaty Škoda A-5 L/43,4 kal. 47 mm, według Niemców oznaczonej jako 4,7 cm Pak 38 (t) L/43,4 kal. 47 mm. Była ona umieszczona w specjalnej podstawie zamontowanej w miejsce zdjętej wieży. Zapas pocisków do armaty wynosił 86 pocisków.

Pocisk Masa Prędk.

Przebijalność pancerza (w mm)

pocz.

100 m

500 m

1000 m

1500 m

PzGr 36 (t) 1,65 kg 775 m/s

52 mm

47 mm

40 mm

35 mm

PzGr 36 (ö) 1,51 kg 805 m/s

44 mm

41 mm

34 mm

25 mm

PzGr 40 0,8 kg 1080 m/s

100 mm

58 mm

44 mm

SpGr 36 (t) 2,3 kg 400 m/s Nie dotyczy (zasięg ognia 2800 m)

 

4.7 cm PAK (T) auf PZKPFW 35 R (F) – ZAŁOGA

składała się z 3 osób: kierowcy-mechanika, ładowniczego i dowódcy. Kierowca-mechanik siedział z przodu kadłuba, z lewej strony i nie był oddzielony od reszty załogi.

 

4.7 cm Pak (t) auf PzKpfw. 35 R (f) – dane techniczno-taktyczne

Produkcja Maj-październik 1941 roku
Ilość 174 egzemplarzy
Załoga 3 osoby
Masa 10,9 tony
Nacisk na grunt 0,86 kg/cm²
Wymiary Dł: 4,02 m; szer: 1,85 m; wys: 2,10 m
Napęd 4-cylindrowy, rzędowy, gaźnikowy,

chłodzony cieczą Renault 447 o mocy 82 KM

Moc jednostkowa 7,52 KM/t
Pojemność zbiorników 168 litrów
Spalanie na 100 km Droga: 122 litrów Teren: 214 litrów
Prędkość Droga: 20 km/h Teren: 12 km/h
Zasięg Droga: 138 km Teren: 80 km
Uzbrojenie Armata 4,7 cm PaK(t) L/43,4 kal. 47 mm
Pancerz kadłuba Przód: 40 mm (75º) boki: 32 mm tył: 32mm góra: 15mm dół 14mm
Pancerz nadbudowy Przód: 25 mm (60º) boki: 20 mm tył: 20mm

 

4.7 cm Pak (t) auf PzKpfw. 35 R (f) – zalety i wady

Zalety Dobre wykorzystanie podwozi lekkich francuskich czołgów Renault R35; całkiem dobre uzbrojenie – skuteczne przeciwko radzieckim i alianckim czołgom lekkim
Wady Bardzo słaby pancerz (szczególnie nadbudowy), chroniący jedynie przed bronią małokalibrową i odłamkami artyleryjskimi; odkryty przedział bojowy; ciasnota wewnątrz pojazdu; zbyt wolny; ogromne spalanie paliwa przy jeździe w terenie

 

Do zobaczenia następnym razem

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



Komentarze

Więcej w III Rzesza
Sturmgeschutz 4 w Waffen SS
SturmGeschütz IV – Jak radził sobie na polu walki?

Działa szturmowe SturmGeschütz IV walczyły zarówno w jednostkach artylerii szturmowej jak i innych jednostkach pancernych tj. w dywizjach pancernych, dywizjach grenadierów pancernych...

Zamknij