Czołg Pantera - prawdopodobnie najlepszy czołg II wojny światowej - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Sty 13, 2016 in III Rzesza |

Czołg Pantera – prawdopodobnie najlepszy czołg II wojny światowej

Czołg Pantera – prawdopodobnie najlepszy czołg II wojny światowej

Witaj, czytelniku, na moim nowym artykule o czołg Pantera. Był to praktycznie perfekcyjny wóz bojowy. Dzierży miano

Czołg Pantera

Czołg Pantera. Był to praktycznie perfekcyjny wóz bojowy. Najlepszy czołg II wojny światowej, obok T-34. Wyprodukowano 6000 egzemplarzy. zdj. www.dobroni.pl

najlepszego czołgu II wojny światowej, wspólnie z radzieckim T-34. Zapraszam Cię do lektury…

 

Czołg Pantera – dlaczego powstał?

Gdy 22 czerwca 1941 r. Niemcy zaatakowali ZSRR, byli święcie przekonani o wyższości swojego uzbrojenia pancernego nad przeciwnikiem. Uważali, że czołg Panzer IV w zupełności wystarcza im do walki. Jednak gdy przyszło im walczyć z rosyjskimi czołgami średnimi T-34 i ciężkimi KW-1 szybko zmienili zdanie.

I Niemcy przeżyli prawdziwy szok! Okazało się, że żaden z ich ówczesnych czołgów nie może się równać z tymi rosyjskimi wozami. Postanowili więc skonstruować nowy czołg, który poradzi sobie w walce z nowoczesnymi czołgami rosyjskimi.

Pod koniec roku niemieckie dowództwo zgłosiło zamówienie na nowy czołg z działem kal. 75 mm i długą lufą. Miał mieć pochyły pancerz,  tak jak T-34, aby zwiększyć dzięki temu szansę rykoszetu pocisków.  Miał też mieć duże koła dla polepszenia jego właściwości  jezdnych.

Zobaczmy teraz, jak przebiegały prace nad jego wytworzeniem 🙂

 

Czołg Pantera – projekty i produkcja

Do konkursu na ten czołg zgłosiły się 2 firmy: Daimler-Benz z konstrukcją VK3002 (DB) oraz MAN z własną konstrukcją VK3002 (MAN). Projekt Daimler-Benz był po prostu kopią T-34 i z tego powodu nie został wybrany.

Po pierwsze na polu walki ciężko byłoby odróżnić czołg niemiecki od rosyjskiego. Po drugie, Niemcy uważali za

Czołg Pantera VK 3002

Prototyp VK 3002. Pierwsze prototypy czołg Pantera powstały IX 1942 r., a produkcyjna ruszyła już po 2 miesiącach – w listopadzie. Planowano produkcję miesięczną rzędu 600 czołgów Pantera, jednak nie produkowali ich więcej niż 370 sztuk miesięcznie. zdj. www-d0.fnal.gov

niepatriotyczne tworzyć kopię czołgu od Rosjan, których mieli za podludzi. Byli „rasą panów” i czuli odrazę dla wszystkiego, co słowiańskie. Tak, to byli dziwni ludzie 🙁

Pierwsze prototypy czołg Pantera powstały IX 1942 r., a produkcyjna ruszyła już po 2 miesiącach – w listopadzie. W tym samym czasie produkcją zajęła się przegrana firma Daimler-Benz,  a w roku 1943 dołączyły do nich zakłady Niedersachen i Henschel.

Oto parametry wersji prototypowej VK 3002 firmy MAN:

  • masa bojowa – 35 ton
  • prędkość max – 55 km/h
  • pancerz czołowy – 40 mm
  • napęd – silnik gaźnikowy Maybach HL 210P45 o mocy 650 KM
  • uzbrojenie – armata KwK 42 L/70 kal. 75 mm + 2 kar. maszynowe kal. 7,92 mm
  • wymiary – długość: 6,84 m (8,63 m z działem); szerokość: 3,27 m; wysokość: 2,87

Planowano produkcję miesięczną rzędu 600 czołgów Pantera, jednak, w skutek niedoboru materiałów i ciągłych nalotów alianckich na niemieckie fabryki,  nigdy nie produkowali ich więcej niż 370 sztuk miesięcznie. Cena jednego czołgu Pantera miała wynieść 117 000 ówczesnych marek (dla porównania Panzer III kosztował 96 000 marek, Panzer IV – 103 500 marek, a słynny Tygrys aż 250 000 marek). Pierwsza seryjna Pantera wyjechała z fabryki 11 stycznia 1943 roku. Ten wykres przedstawia, jak rozwijała się produkcja czołg Pantera

Zobaczmy, jak poradził sobie

 

Czołg Pantera – opis konstrukcji

CZOŁG PANTERA – ZAŁOGA

składała się z 5 osób: kierowcy-mechanika, strzelca-radiotelegrafisty, ładowniczego, celowniczego i dowódcy czołgu.

CZOŁG PANTERA – PODWOZIE

W czołgu zastosowano nowatorski układ. Koła nośne były bardzo duże i umieszczone na drążkach skrętnych o różnej długości. tak, że koła jakby zachodziły na siebie. Pozwalało to na doskonałą amortyzację przy poruszaniu się w terenie.

CZOŁG PANTERA – NAPĘD

stanowił silnik gaźnikowy Maybach HL 210 P45 o mocy 650 KM (478 kW) i pojemności skokowej 21353 cm³ dla wersji

D1 – w innych wersjach był to Maybach HL 230 P30 o mocy 700 KM.  Maszyna posiadała  skrzynię biegów Maybach-

Czołg Pantera D

Czołg Pantera ausf D – uzbrojenie było naprawdę potężne 🙂 Pantera niszczyła przeciwnika dzięki doskonałej armacie KwK 42 L/70 kal.75 mm, która posiadała znakomite osiągi balistyczne. zdj. www.valkiria.net

OLVAR. Dzięki temu mogła osiągać prędkość do 55 km/h. Obiążenie jednostkowe wynosiło 15,5 KM/t.

CZOŁG PANTERA – KADŁUB

był tworzony z płyt walcowanych utwardzanych powierzchniowo, łączonych poprzez spawanie. Wymiary czołgu wynosiły: długość razem z lufą działa – 8,63 m (sam kadłub – 6,84 m), szerokość – 3,27 m, wysokość – 2,87 m. Masa czołgu to 35 ton.

CZOŁG PANTERA – WIEŻA

była sześciokątna, spawana z płyt pancernych. Posiadała siłownik hydrauliczny, który poruszał wieżą – prędkość obrotu wieży zależała od obrotów silnika i przy 2500 obr/min obrót o 360º wykonać można było w ciągu 17 sekund.

CZOŁG PANTERA – UZBROJENIE

było naprawdę potężne 🙂 Pantera niszczyła przeciwnika dzięki doskonałej armacie KwK 42 L/70 kal.75 mm, która posiadała znakomite osiągi balistyczne. Dodatkowym uzbrojeniem przeciwko sile żywej były 2 karabiny maszynowe MG34 kal.7,92 mm. Jako ciekawostkę dodam fakt, że Adolf Hitler chciał, żeby czołg Pantera był uzbrojony w działo o KwK L/100 kal. 75 mm, ale takie nie było jeszcze utworzone.

 

Czołg Pantera – przedseryjna wersja

Produkcja czołgu Pantera rozpoczęła się od stworzenia małej partii 20 wozów tzw. serii zerowej. Oznaczono je jako

Czołg Pantera ausf D1

Czołg Pantera ausf D1. Czołgi tej wersji miały silnik Maybach HL 210P45 o mocy 650 KM. Grubość pancerza czołowego wynosiła 60 mm, Wersja ta służyła głównie w celach szkoleniowych. zdj. www.forum.worldoftanks.eu

Pzkpfw V ausf A, jednak nie ma ona nic wspólnego z późniejszą, produkowaną od września 1943 r., wersją Pantery o takim samym oznaczeniu.

Pojazdy tej wersji miały kilka różnic w budowie w porównaniu z wersjami seryjnymi. Najważniejsza z nich to umieszczenie wieżyczki w taki sposób, że podstawa wieżyczki wychodziła poza nawias wieży.

Czołgi tej wersji miały silnik Maybach HL 210P45 o mocy 650 KM. Grubość pancerza czołowego wynosiła 60 mm, uzbrojenie główne to wspomniana już armata kal. 75 mm.

Wersja ta służyła głównie w celach szkoleniowych. Od lutego 1943 r. zmieniono oznaczenie czołgu na Pzkpfw V D1.

 

Czołg Pantera Ausf D

Do dzisiaj nie wiadomo, dlaczego pierwsza wielkoseryjna wersja dostała takie oznaczenie 🙂 Czołg Pantera w wersji D niewiele różniła się od prototypu VK 3002 i pojazdów wersji zerowej. Najważniejsze modyfikacje to:

  • pogrubienie pancerza przedniego do 80 mm

    Czołg Pantera

    Czołg Pantera D. Najważniejsze modyfikacje to:
    pogrubienie pancerza przedniego do 80 mm, zmiana silnika na mocniejszy – Maybach 230P30 o mocy 700 KM. Karabin maszynowy wewnątrz kadłuba i był wysuwany tylko podczas strzelania. zdj. valkiria.net

  • inne usytuowanie wieżyczki dowódcy – wieżyczka typu basztowego
  • zmiana typu hamulca wylotowego działa KwK 42
  • pierwsze czołgi (te stworzone do połowy 1943 r.) miały wyrzutnie granatów dymnych zamontowane z przodu wieży, późniejsze egzemplarze już miały te wyrzutnie wewnątrz pojazdu
  • zmieniono silnik na mocniejszy – Maybach 230P30 o mocy 700 KM

 

Czołgi produkowane od połowy 1943 r. były wyposażone w ekrany pancerne (Schürzen), które chroniły czołg przed pociskami kumulacyjnymi. Ekrany te były produkowane z blachy pancernej o grubości 5 mm. Miały też nałożony na pancerz zimmeryt, czyli taką specjalną masę, która zapobiegała przylepianiu się do czołgu min magnetycznych.

Czołg Pantera w wersji D miał swój przedni karabin maszynowy wewnątrz kadłuba i był wysuwany tylko podczas strzelania. Inną cechą charakterystyczną tej wersji było montowanie podwójnych rur wydechowych, umieszczonych symetrycznie na tylnej płycie pancerza czołgu.

Z lewej strony wieży umieszczony był otwór, służący do wyrzucania łusek pocisków z wnętrza pojazdu. Czołgi wersji ausf D miały z przodu 2 reflektory typu Bosch.

Wyprodukowano łącznie 851 egzemplarzy niemieckiego czołg Pantera w wersji D.

 

Czołg Pantera ausf A

Produkcję seryjną tej wersji rozpoczęto na przełomie sierpnia i września 1943 r. Najważniejszą zmianą w stosunku do

Czołg Pantera ausf A

Czołg Pantera ausf A. Najważniejszą zmianą było zamontowanie standardowego jarzma kulistego na przedni karabin maszynowy. Produkcję seryjną tej wersji rozpoczęto na przełomie sierpnia i września 1943 r. – 1788 egzemplarzy

wersji D było zamontowanie standardowego jarzma kulistego na przedni karabin maszynowy, zamiast wysuwanego.

Oprócz tego polepszono układ wydechowy pojazdu, zwiększono także ilość i ułożenie łożysk jezdnych. Czołgi tej wersji pozbawiono otworu w wieży do wyrzucania łusek. Miały też już tylko jeden reflektor z przodu kadłuba. Zmieniono jeszcze wygląd wieżyczki dowódcy, dodano peryskop dla ładowniczego.

Czołg Pantera ausf A była produkowana do marca 1944 roku – z fabryk wyjechało 1788 egzemplarzy tej wersji . A zastąpiła ją….

 

Czołg Pantera ausf G

Rozpoczęto jej wytwarzanie w marcu 1944 r. i do końca wojny zdążyło powstać 3740 egzemplarzy tej wersji – jak sam

Czołg Pantera ausf G

Czołg Pantera ausf G. Od marca 1944 r. do końca wojny zdążyło powstać 3740 egzemplarzy.
Nowy typ pancerza – pozbawiono go prostokątnego otworu obserwacyjnego kierowcy, pancerz boczny został pogrubiony do 50 mm, a jego ściany były nachylone pod kątem 61°. zdj. www.valkiria.net

możesz sobie porównać, była najliczniejszą wersją.

Najważniejsze modyfikacje w tej wersji czołg Pantera to:

  • nowy typ pancerza – pozbawiono go prostokątnego otworu obserwacyjnego kierowcy
  • pancerz boczny został pogrubiony do 50 mm, a jego ściany były nachylone pod kątem 61° (wersje D i A pod kątem 50°)
  • walcowane jarzmo działa, posiadające specjalny uskok – zapobiegał trafieniom w podstawę wieży
  • dodatkowy wentylator komory silnika (czołgi od końca 1944 r.)
  • reflektor przeniesiony z kadłuba na błotnik

 

Niemcy chcieli jeszcze zmienić silnik na lepszy, ale nie wyszło im. Część czołgów były uzbrojone w noktowizory, które znacznie ułatwiały walkę w nocy.

 

Czołg Pantera – inne pojazdy

Oprócz wersji podstawowej, produkowano także inne pojazdy np:

  • Jagdpanther V – niszczyciel czołgów
  • Bergewagen Panther – wóz pogotowia technicznego

    Jagdpanther

    Jagdpanther V – niszczyciel czołgów na podwoziu czołgu Pantera. Najlepszy w II wojnie światowej. Wyprodukowano 384 egzemplarzy. zdj. www.ro.wikipedia.org

  • Panzerbeobachtungswagen Panther – wóz obserwacyjny artylerii
  • Panzerbewehlswagen Panther – wóz dowodzenia
  • Pantera II – uzbrojona w działo kal. 88mm (w fazie prototypu)

A teraz zobaczmy skróconą charakterystykę tej maszyny

 

Czołg Pantera – dane taktyczno-techniczne

  • Egzemplarze:               5992 szt. (wszystkie wersje)
  • Załoga:                          4 żołnierzy
  • Masa:                            45, 5 tony
  • Wymiary:                      długość: 6,88 m ( z lufą – 8,86 m); szerokość: 3,43 m; wysokość: 3,10 m
  • Napęd:                          12 cylindrowy s. wysokoprężny Maybach HL230 P30 o mocy 522kW
  • Osiągi:                          max. prędkość 46 km/h (droga); zasięg: 177 km (droga)
  • Uzbrojenie:                  działo KwK 42 L/70 kal. 75 mm, 2x kar. masz. MG34 kal. 7,92 mm
  • Pancerz:                      kadłub do 80 mm, wieża do 110 mm

 

 

To wszystko na dzisiaj na temat czołg Pantera. Jakie masz wrażenia na temat tej maszyny. Czy

Pozdrawiam

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



 

Komentarze

Więcej w III Rzesza
StuG III G
StuG III – najpopularniejsze niemieckie działo szturmowe

Wszystko rozpoczęło się od raportu gen. Ericha von StuG III Mainsteina - szefa Wydziału Operacyjnego Sztabu Generalnego- który w czerwcu...

Zamknij