Czołg Tygrys - dlaczego musiał powstać? - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Mar 30, 2014 in III Rzesza |

Czołg Tygrys – dlaczego musiał powstać?

Czołg Tygrys – dlaczego musiał powstać?

Co czołg Tygrys lubi najbardziej? Shermana na śniadanie , na obiad Crusadera, a T-34 chętnie spałaszują  na kolację.

Czołg Tygrys

Czołg Tygrys. Był to bez wątpienia najpotężniejszy, najgroźniejszy i budzący największy respekt wśród przeciwników czołg II Wojny światowej. zdj. www.eioba.pl

Witaj! Dziś dowiesz się co nie co o jednym z najbardziej znanych czołgów II wojny światowej – o Panzer VI ausf E Tygrys. Budził on niezwykły lęk u przeciwników, ze względu na jego potężne działo i niezwykle gruby pancerz. Zapraszam Cię do lektury…

 

Czołg Tygrys – przewaga Rosjan w ilości i jakości czołgów

Ta żartobliwa anegdota dobitnie wskazuje, jak wielkim poważaniem szczycił się czołg Tygrys w czasie II wojny światowej. Był to bez wątpienia najpotężniejszy, najgroźniejszy i budzący największy respekt wśród przeciwników czołg II Wojny światowej. I ten właśnie czołg chciałbym Ci przedstawić na początek.

Abyś zrozumiał, dlaczego ten czołg powstał, cofnijmy się do roku 1941 i ataku III Rzeszy na Związek Radziecki. Ogromna masa niemieckich żołnierzy i sprzętu uderzyła na…. jeszcze większą masę rosyjskich żołnierzy, wyposażonych…. w jeszcze większą ilość sprzętu.

Dla Niemców to był ogromny szok!!!

Do tej pory, we wszystkich dotychczasowych kampaniach (Polska, Norwegia, Francja i Bałkany) dzięki swojej sile i taktyce Blitzkriegu Wermacht osiągał bardzo szybkie i fantastyczne triumfy. Potężne natarcia tysięcy czołgów, wspieranych przez setki samolotów i artylerię doskonale się sprawdzały zarówno w Polsce jak i we Francji. Przeciwnik szybko był oskrzydlany i niszczony przez niemieckich żołnierzy. Czynnikiem decydującym okazywała się ilość i jakość niemieckiego sprzętu.

22 czerwca 1941 r. Niemcy zaatakowały jednak o wiele potężniejszego, niż Polska czy Francja, przeciwnika. Związek Radziecki w owym czasie miał więcej czołgów i samolotów niż wszystkie armie świata razem wzięte.

Czołg Tygrys – Doskonałe rosyjskie T-34 i KW postrachem Wermachtu

Jednak zostali odepchnięci przez Armię Czerwoną, która rzuciła do walki swoje doborowe dywizje wyposażone w czołgi

Czołg Tygrys

Czołg Tygrys. W kwietniu 1942 r. na poligonie w Kętrzynie oddzielne grupy konstruktorów niemieckich przedstawiły dwa modele czołgu ciężkiego – model Porsche i model Henschela. Z powodu zbytniego skomplikowania i awaryjności modelu Porsche, wygrał ten drugi. zdj. panzerwaffe.pl

T-34 i KW. Owe czołgi pod każdym względem przewyższały swoich niemieckich odpowiedników. Miały lepszy pancerz (w T-34 po raz pierwszy zastosowano skośny pancerz), lepsze uzbrojenie (świetna armata 76,2 mm), były dobrze przystosowane do działania w trudnym terenie (szerokie gąsienice). I było ich wtedy ok. 1500 – czyli prawie ½ całości sił pancernych III Rzeszy.

Dla porównania Wermacht dysponował tylko 439 czołgami Panzer IV (i to z krótką lufą), które nie były równorzędnym przeciwnikiem dla T-34. Aby móc zniszczyć T-34 od frontu, musiały zbliżyć się na odległość mniej niż 500 m., a KW to żaden ówczesny czołg niemiecki nie pokonał. Jedyną przewagę posiadali Niemcy w systemie łączności – wszystkie czołgi niemiecki były wyposażone w radiostację. U Rosjan żaden czołg ich nie posiadał.

 

Czołg Tygrys musi powstać!!!

Jedynym ratunkiem było słynne działo przeciwlotnicze Flak 36 8,8 cm. ich Wermacht miał niewiele. Wtedy Niemcy zdali sobie sprawę ze swojej tragicznej sytuacji. Wiedzieli już, że aby mieć jakiekolwiek szanse na zwycięstwo, muszą skonstruować lepszy czołg I jak najszybciej wprowadzić go do seryjnej produkcji. Tak powstał plan stworzenia czołgu Tygrys.

Więc Niemcy musieli stworzyć nowy super czołg, który przechyli szalę zwycięstwa na ich stronę. I stworzyli…W kwietniu 1942 r. na poligonie w Kętrzynie oddzielne grupy konstruktorów niemieckich przedstawiły dwa modele czołgu ciężkiego – model Porsche i model Henschela. Oba modele poddano surowym testom w warunkach poligonowych. Z powodu zbytniego skomplikowania i awaryjności modelu Porsche, wygrał ten drugi.To Henschel miał produkować tą wspaniałą maszynę w swoich fabrykach w Kassel-Mittefield i Wegmann AG. Czołg nazwano Sdkfz 181 Panzerkampfwagen VI Tygrys ausf. H1 (po wprowadzeniu Tygrysa Królewskiego zmieniono oznaczenie na Ausf. E).

Czołg Tygrys – opis konstrukcji

CZOŁG TYGRYS – WIEŻA

była spawana ze stalowych płyt utwardzanych powierzchniowo. Chronił ją pancerz grubości do 100 mm z przodu, 80

Czołg Tygrys

Czołg Tygrys. Grubość pancerza wynosiła 100 mm z przodu, 80 mm po bokach (przy gąsienicach tylko 60 mm) i z tyłu. Głównym orężem maszyny była armata KwK 36 L/56 kal. 88 mm o doskonałych właściwościach przeciwpancernych. zdj. www.valkiria.net

mm po bokach i z tyłu, z góry – tylko 25 mm. Wieża obracała się dzięki siłownikowi hydraulicznemu, napędzanemu przez silnik czołgowy lub ręcznie. Z boku wieży znajdowały się dwa okrągłe włazy, zaś z tyłu – dwukomorowy zasobnik na części zamienne. Wieżyczka obserwacyjna dowódcy była początkowo typu basztowego.
CZOŁG TYGRYS – KADŁUB

był spawany ze stalowych płyt, które utwardzano powierzchniowo poprzez nawęglanie. Grubość pancerza wynosiła 100 mm z przodu, 80 mm po bokach (przy gąsienicach tylko 60 mm) i z tyłu, oraz 25 mm dno i góra przedziału silnikowego. Jak, że kadłub był ukształtowany pudełkowato i miał wiele powierchni prostopadłych do lotu pocisku, jego właściwości ochronne nie były tak dobre jak w czołgu Pantera. Była to spora wada czołgu Tygrys. Dodatkową ochronę zapewniała warstwa Zimmeritu – specjalnej mieszanki amagnetycznej, która zapobiegała przyczepianiu się min magnetycznych do pojazdu.
CZOŁG TYGRYS – UZBROJENIE

głównym orężem maszyny była armata KwK 36 L/56 kal. 88 mm o doskonałych właściwościach przeciwpancernych. Zapas pocisków wynosił 92 sztuki i były to: przeciwpancerny PzGr 39, p-panc podkalibrowy Pz Gr 40, kumulacyjny HIGr oraz burzący SpGr L/4,5. Z armatą sprzężony był kar. masz MG 34 kal. 7,92 mm. Kolejny kar. masz. był umieszczony w kadłubie i obsługiwał go strzelec-radiotelegrafista. Czołg Tygrys przewoził 5100 sztuk amunicji do karabinów maszynowych.
CZOŁG TYGRYS – NAPĘD

początkowo był to 12-cylindrowy, chłodzony cieczą, rzędowy silnik gaźnikowy Maybach HL 210 P30 o mocy 50 KM (476

Czołg Tygrys

Podwozie było dość skomplikowane. Tworzyły je 24 koła jezdne umieszczone w 4 rzędach. Z przodu kadłuba znajdowały się koła napędowe a z tyłu napinające. Stosowano 2 rodzaje gąsienic: bojową o szerokości 725 mm i transportową 520 mm. zdj. www.panzerpunkt.info

kW). Chłodnice umieszczono z dwóch stron silnika. Dopływ powietrza do silnika zapewniały 2 podwójne wentylatory typu Cyklon oraz 4 duże, osłonięte siatką otwory wentylacyjne na górnej płycie pancerza. Czołgi Tygrys pierwszych serii produkcyjnych miały dodatkowe filtry powietrza typu Feifel na zewnątrz maszyny. Czołg mógł zabrać w swoich zbiornikach paliwa 534 dm³ benzyny, jednak ze względu na ogromne zużycie paliwa (1000 dm³/100 km w terenie i 650 dm³/100 km po drodze) zasięg był bardzo mały i wynosił tylko 100 km po drogach. Była to kolejna wada czołgu Tygrys. Skrzynia biegów OLVAR miała osiem biegów do przodu i cztery do tyłu.
CZOŁG TYGRYS – PODWOZIE

ze względu na bardzo dużą masę pojazdu było dość skomplikowane. Tworzyły je 24 koła jezdne umieszczone w 4 rzędach. Opierała się na nich górna część gąsienicy. Początkowo posiadały gumowe bandaże, następnie wykonywano je całe ze stali. Były zamocowane do niezależnych amortyzatorów na drążkach skrętnych. Z przodu kadłuba znajdowały się koła napędowe a z tyłu napinające. Dzięki 4 amortyzatorom hydraulicznym dodatkowo zwiększał się komfort jazdy. Stosowano 2 rodzaje gąsienic: bojową o szerokości 725 mm i transportową 520 mm.
CZOŁG TYGRYS – ZAŁOGA

składała się z 5 osób. Kierowca siedział z przodu kadłuba po lewej stronie. Obok, po prawej stronie miał swoje miejsce strzelec-radiotelegrafista, który zajmował się łącznością i obsługą przedniego km. W wieży zajmowali swoje miejsca ładowniczy, celowniczy i dowódca. Byli to  najbardziej doświadczeni czołgiści w niemieckiej armii.

Czołg Tygrys – Rozwój czołgu ciężkiego

W późniejszych modelach wprowadzono liczne modyfikacje Panzer VI poprawiające niektóre mankamenty

Czołg Tygrys

Pierwsze 495 czołgów Tygrys mogło, dzięki tzw. kominom powietrznym, pokonywać przeszkody wodne o głebokości do 4 metrów. Następne serie nie miały już takich możliwości, ale nadal mogły zanurzyć się na głębokość 1,6 m. zdj. www.2wojna.pl

 

  • zmieniono właz ewakuacyjny w wieży, dodano wyrzutnie min przeciwpiechotnych.
  • pierwsze 495 czołgów Tygrys mogło, dzięki tzw. kominom powietrznym, pokonywać przeszkody wodne o głebokości do 4 metrów. Następne serie nie miały już takich możliwości, ale nadal mogły zanurzyć się na głebokość 1,6 m.
  • poprawa rozmieszczenia kół nośnych, dzięki którym czołg ten stał się mniej skomplikowany i wytrzymalszy. W późniejszych modelach czołg posiadał peryskop, przez co łatwiej było dowódcy orientować się na polu bitwy
  • od 251 maszyny zmieniono silnik na mocniejszy Maybach HL 210 P45 o mocy 700 KM (515 kW)

Czołg Tygrys – inne pojazdy na jego podwoziu

  • Ferdinand/Elefant – samobieżne działo pancerne. Doskonale opancerzony i uzbrojony pojazd. Mógł zniszczyć
    Czołg Tygrys - działo Ferdinand

    Ferdinand/Elefant – działo pancerne na podwoziu czołgu Tygrys. Doskonale uzbrojone i opancerzone. Wyprodukowano tylko 90 egzemplarzy. zdj. www.fprado.com

    każdy czołg przeciwnika z odległości nawet 3 km. Wyprodukowano tylko 90 egzemplarzy.

  • Sturmtiger – samobieżny moździerz kal. 380 mm. Wyprodukowano 18 egzemplarzy
  • Panzerbewehlswagen – czołgi dowodzenia z ulepszoną radiostacją
  • Bergepanzer Tiger – wóz pogotowia technicznego z dźwigiem zamiast armaty

Czołg Tygrys – dane taktyczno-techniczne

  • Produkcja           sierpień 1942 r – sierpień 1944 r
  • ilość                    1350 egzemplarzy
  • Masa                   55 ton
  • Załoga                5 osób
  • Napęd                12-cylindrowy silnik benzynowy Maybach HL 230 P45 o mocy 700 KM
  • Osiągi                prędkość max 38 km/h po drodze, zasięg 100 km po drodze
  • Uzbrojenie        armata KwK 43 L/56 kal. 88 mm + 2 km MG 34 kal. 7,92 mm
  • Pancerz             do 100 mm

Czołg Tygrys – podsumowanie

Panzerkampfwagen VI Tygrys stanowił nową jakość dziedzinie pojazdów bojowych. Niesamowicie gruby pancerz w połączeniu z śmiercionośną armatą kal. 88 mm stanowił o jego potędze. Mógł zniszczyć każdy czołg nieprzyjaciela z odległości nawet 3 km. Był najpotężniejszym czołgiem II wojny światowej.
To wszystko na dzisiaj o czołgu Tygrys. W następnym artykule przybliżę Ci nieco jego działania bojowe na froncie wschodnim. Jakie masz wrażenia po lekturze? Czy rzeczywiście był najlepszym czołgiem świata? Zostaw komentarz pod tym artykułem.

Pozdrawiam

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga

 


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



Komentarze

Więcej w III Rzesza
Panzer II C
Sdkfz 121 Panzer II – niemiecki czołg lekki z II wojny światowej

Niemcy szybko zdali sobie sprawę, że potrzebowali  czołgu lepiej uzbrojonego i opancerzonego niż Panzer I.  Podobnie jak poprzednik, Panzer II miał on...

Zamknij