Jagdpanther - najlepszy niemiecki niszczyciel czołgów - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Lis 30, 2016 in III Rzesza |

Jagdpanther – najlepszy niemiecki niszczyciel czołgów

Jagdpanther – najlepszy niemiecki niszczyciel czołgów

Niemiecki niszczyciel czołgów Jagdpanther przez wielu ekspertów uznawany był za najlepszy tego typu wóz z okresu II wojny światowej. Łączył w sobie potężne działo kal. 88 mm z dobrze wyprofilowanym i grubym pancerzem przednim.

Jagdpanther - niszczyciel czołgów III Rzeszy

Niemiecki niszczyciel czołgów Jagdpanther przez wielu ekspertów uznawany był za najlepszy tego typu wóz z okresu II wojny światowej. Łączył w sobie potężne działo kal. 88 mm z dobrze wyprofilowanym i grubym pancerzem przednim. zdj. pinterest.com

 

Jagdpanther – historia powstania

3 lipca 1942 roku Urząd Uzbrojenia Wojsk Lądowych rozkazał opracowanie projektu niszczyciela czołgu uzbrojonego w armatę kal. 88 mm o długiej lufie. Miał być oparty na podwoziu nowego czołgu średniego VK.30.02, który był właśnie opracowywany w firmie MAN. Uzbrojenie nowej maszyny powstawało w zakładach Kruppa w Essen. W listopadzie przedstawiono drewnianą makietę Urzędowi Uzbrojenia.

Pod koniec roku minister A. Speer, chcąc zmniejszyć koszty, zdecydował, że produkcją nowych niszczycieli zajmie się zakład produkujący czołgi Pz V Pantera. Oba pojazdy miały mieć to samo podwozie, silnik i inne podzespoły, więc decyzja była jak najbardziej racjonalna. Niestety dla projektu, wtrącił się znowu Urząd Uzbrojenia, który rozkazał oprzeć podwozie niszczyciela na podwoziu dopiero projektowanego czołgu „Panther II”. Opóźniło to na kilka miesięcy projektu, a w maju i tak powrócono do pierwotnej koncepcji. W czerwcu zdecydowano, że niszczyciele czołgów będą produkowane w zakładach MIAG w Brunszwiku. Tak więc dopiero na początku października 1943 roku prototyp przedstawiono Adolfowi Hitlerowi.

Oficjalnie oznaczono nowy wóz jako Panzerjäger 8,8 cm Pak 43/3 auf Fgst „Panther”, a w Wermachcie miał indeks Sd.Kfz 173. Produkcję wozów rozpoczęto w styczniu 1944 roku i trwała praktycznie do końca wojny.

Jednak nigdy nie była to duża produkcja, gdyż w najlepszym miesiącu (styczeń 1945 r.) powstało jedynie 72 egzemplarze tych doskonałych maszyn. Od połowy 1944 roku niszczyciele czołgów Jagdpanzer produkowano także w zakładach MNH w Hanowerze oraz w zakładach MBA w Poczdamie. Przebieg produkcji przedstawia poniższa tabela:

 

Miesiąc 1943 I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII I II III IV
Ilość 2 5 7 8 10 10 6 15 14 21 8 55 67 72 42 52 25

 

Jagdpanther – opis konstrukcji

JAGDPANTHER – KADŁUB

ukształtowano go tak, by zwiększyć możliwość zrykoszetowania nieprzyjacielskiego pocisku od pancerza. Pochylono więc ściany kadłuba z przodu i po bokach. Z przodu chronił załogę pancerz grubości 80 mm, ustawiony pod kątem 55º. Boki kadłuba miały grubość pancerza 50 mm i również pochylono je pod kątem. Tył pojazdu chronił pancerz grubości 40 mm, podobnie jak tył przedziału bojowego. Od góry było to 25 mm, a spód kadłuba z przodu 25 mm, a dalej 16 mm.

 

JAGDPANTHER – PODWOZIE

składało się w każdej gąsienicy z 3×8 dużych kół jezdnych z bandażami gumowymi, zamocowanych na 16 niezależnie amortyzowanych drążkach skrętnych + koła napędowego z przodu i koła napinającego z tyłu. Koła jezdne zewnętrzne i wewnętrzne były pojedyncze, a środkowe podwójne. Od góry gąsienice podtrzymywała jedna rolka umieszczona blisko koła napędowego. Gąsienice miały szerokość 660 mm.

Jagdpanther z kamuflażem

Produkcję wozów rozpoczęto w styczniu 1944 roku i trwała praktycznie do końca wojny.
Jednak nigdy nie była to duża produkcja, gdyż w najlepszym miesiącu (styczeń 1945 r.) powstało jedynie 72 egzemplarze tych doskonałych maszyn. zdj. pinterest.com

 

JAGDPANTHER – NAPĘD

stanowił 12 -cylindrowy, chłodzony cieczą, rzędowy silnik gaźnikowy Maybach HL 230 P30 o mocy 700 KM. W pięciu zbiornikach paliwa, które umieszczono wewnątrz kadłuba, przewożono łącznie 720 litrów paliwa. Jego zużycie w czasie jazdy po drodze wynosiło 280 l/100 km, a w terenie dochodziło nawet do 700 l/100 km. Dlatego też Jagdpanther mógł przejechać po drogach 250 kilometrów, a w terenie już tylko 100 kilometrów. Przedział silnikowy chłodziły dwa podwójne wentylatory typu Zyklon, a były jeszcze cztery otwory wentylacyjne nad silnikiem. Skrzynia biegów miała 7 przełożeń do jazdy do przodu i 1 do jazdy do tyłu. Jagdpanther mógł się rozpędzić po drogach do 45 km/h a w terenie do 25 km/h.

 

JAGDPANTHER – UZBROJENIE

główne składało się z armaty przeciwpancernej Pak 43 L/71 kal. 88 mm, umieszczonej z przodu kadłuba. Była ona odpalana elektrycznie, a jej maksymalny zasięg wynosił 9350 m. Dobrze wyszkolona załoga mogła wystrzelić 6-8 pocisków na minutę. Kąt ostrzału w płaszczyźnie poziomej wynosił po 12º w lewo i w prawo, a w pionowej od -8º do +14º.

Armatę zamontowano w specjalnej kołysce, którą umieszczono na postumencie, i przymocowano dwoma czopami. W maszynach montowanych w pierwszych kilku miesiącach były armaty Pak 43/3 z jednoczęsciowymi lufami. Potem używano armat czołgowych KwK 43 (takich jak w Pz VI „Tiger II”, ale bez przedmuchiwacza lufy) z dwuczęściowymi lufami.

Niemcy używali dwóch rodzajów pocisków przeciwpancernych – PzGr 39 oraz podkalibrowy PzGr 40/43. Poniższa tabela przedstawia możliwości penetracji pancerza nieprzyjacielskich czołgów:

Pocisk Masa Prędkość pocz Przebijalność pancerza (w mm)
100 m 500 m 1000 m 1500 m 2000 m
PzGr 39

ppanc

23,35 kg 1000 m/s 203 mm 185 mm 165 mm 148 mm 132 mm
PzGr 40/43

podkalibrowy

7,3 kg 1130 m/s 237 mm 217 mm 193 mm 171 mm 153 mm
SprGr 43

odłamkowo-burzący

9,4 kg 750 m/s Nie dotyczy

 

Jak jasno wynika z powyższej tabelki, żaden czołg aliancki nie miał szans obronić się przed pociskami wystrzelonymi z niszczyciela czołgów Jagdpanther, nawet z odległości 2 kilometrów.

Sdkfz 173 Jagdpanther

żaden czołg aliancki nie miał szans obronić się przed pociskami wystrzelonymi z niszczyciela czołgów Jagdpanther, nawet z odległości 2 kilometrów. zdj. pinterest

 

Do obrony przed piechotą Jagdpanther miał 1 karabin maszynowy MG 34 kal. 7,92 mm, umieszczony z przodu kadłuba, po prawej stronie. Obsługiwał go radiotelegrafista. Dodatkowym uzbrojeniem obronnym był granatnik kal. 26 mm, z którego można było strzelać pociskami dymnymi, sygnałowymi lub odłamkowymi. Zapas pocisków do armaty wynosił 57 pocisków (załoga często upychała we wnętrzu dodatkowe 2-3 pociski), a do kar. masz. 600 szt. amunicji.

 

JAGDPANTHER – ZAŁOGA

składała się z 5 osób: kierowcy, strzelca-radiotelegrafisty, celowniczego, ładowniczego i dowódcy. Kierowca siedział z przodu kadłuba, po lewej stronie i miał do swojej dyspozycji peryskop obserwacyjny. Radiotelegrafista siedział z prawej strony, z przodu kadłuba. Oprócz obsługiwania radiostacji FuG 5 lub FuG 8, strzelał też z kar. masz.

W przedziale bojowym siedziała pozostała trójka załogi. Celowniczy miał swoje miejsce z lewej strony armaty i mógł korzystać z działa dzięki celownikowi teleskopowemu Sfl ZF5, o trzykrotnym powiększeniu. Potem zmieniono go na WZF ¼ o 10 krotnym powiększeniu. Ładowniczy siedział po prawej stronie armaty i musiał obsługiwać także granatnik kal. 26 mm. Dowódca siedział za celowniczym.

 

Jagdpanther – dane techniczno-taktyczne

Produkcja styczeń 1944 rok – luty 1945 rok
Ilość 419 egzemplarzy
Załoga 5 osób
Masa 45 ton
Nacisk na grunt 0,87 kg/cm²
Wymiary dł: 9,87 m (6,87 m kadłub) szer: 3,27 m wys: 2,72 m
Napęd 12-cylindrowy silnik Maybach HL 230 o mocy

700 KM

Moc jednostkowa 15,56 KM/t
Pojemność zbiorników 720 litrów
Spalanie na 100 km Droga: 280 litrów Teren: 700 litrów
Prędkość Droga: 46 km/h Teren: 22 km/h
Zasięg Droga: 250 km Teren: 100 km
Uzbrojenie działo Pak 43 L/71 kal. 75 mm + 1 km MG 34 kal.

7,92 mm

Pancerz kadłuba Przód 60 mm (35º) boki 40 mm tył 40 mm

góra 25 mm dół 16 mm

Pancerz nadbudowy Przód 80 mm (35º) boki 50 mm (60º) tył 40 mm

góra 25 mm jarzmo armaty 100 mm

 

W następnym artykule dowiesz się więcej o tym, jak radziły sobie niszczyciele Jagdpanther na polu walki

 

Do zobaczenia następnym razem

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



Źródła:

  1. Wydawnictwo Militaria nr 83: Janusz Ledwoch „Jagdpanther”
  2. achtungpanzer.com
  3. tanks-encyklopedia.com
  4. panzerwaffe.pl – stara wersja strony

 

Komentarze

Więcej w III Rzesza
Hetzer - niemiecki niszczyciel czołgów
Niszczyciel Hetzer na polu walki

Niszczyciele czołgów Hetzer były najczęściej spotykanymi wozami bojowymi w niemieckiej armii w ostatnich miesiącach II wojny światowej. Wyprodukowano ich 2 800...

Zamknij