Kfz 13 - jeden z pierwszych niemieckich samochódów pancernych - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Sty 5, 2017 in III Rzesza |

Kfz 13 – jeden z pierwszych niemieckich samochódów pancernych

Kfz 13 – jeden z pierwszych niemieckich samochódów pancernych

Wozy Kfz 13 to jedne z pierwszych samochodów pancernych w Niemczech. Były oparte o podwozie cywilnego samochodu Adler Standard 6. Brały udział w kampanii wrześniowej w 1939 roku i w kampanii na Zachodzie rok później.

Za słabo uzbrojone i opancerzone. Miały duże problemy z jazdą w terenie i po polskich drogach. Wyprodukowano 174 egzemplarzy, do tego doliczyć należy 40 maszyn bez uzbrojenia, ale wyposażonych w radiostację – Kfz 14.

Kfz 13 - niemiecki samochód pancerny

Za słabo uzbrojone i opancerzone. Miały duże problemy z jazdą w terenie i po polskich drogach. Wyprodukowano 174 egzemplarzy, do tego doliczyć należy 40 maszyn bez uzbrojenia, ale wyposażonych w radiostację – Kfz 14. zdj. kfz13.pl

 

Kfz 13 – historia powstania

Po zakończeniu I wojny światowej , w dniu 28 czerwca 1919 roku , podpisano Traktat Wersalski, w myśl którego Niemcy zobowiązane zostały do demilitaryzacji swojego obszaru państwa. Niemieckie wojsko nie mogło posiadać samolotów, czołgów, ciężkich dział, samochodów opancerzonych, broni przeciwlotniczej, okrętów podwodnych itd. ani nie mogło prowadzić badań w tym zakresie.

Zakazy były tak pomyślane, aby jak najbardziej pozbawić Niemców zdolności obronnych i maksymalnie ograniczyć zdolność do działań ofensywnych. Jednak z upływem pewnego czasu Niemcy rozpoczęli szkolić swoje pierwsze oddziały pancerne, na razie z udziałem tekturowych makiet, na podwoziu samochodu cywilnego Adler Standard 6.

Wkrótce potem budowali na tym podwoziu samochody pancerne, właśnie Kfz 13. Były to pierwsze próby ominięcia zakazów, które potem zdarzały się bardzo często, a gdy do władzy doszli naziści, przestano zwracać uwagę na ograniczenia.

Pierwsze prace nad nową maszyną zaczęły się w 1929 roku w zakładach Daimler-Benz w Berlinie -Marienfelde , a prototyp opancerzenia wykonała Deutsche Edenstahl AG z Hanoweru – Linden . Całość opancerzonego nadwozia umieszczono na podwoziu samochodu osobowego typu Standard 6, produkowanego w zakładach Adler we Frankfurcie nad Menem.

Podstawową rolą dla samochodów pancernych w tamtym czasie było rozpoznanie, walki unikano. I dlatego opancerzenie tych pojazdów było bardzo słabe, zapewniało ochronę tylko przed pociskami karabinowymi i przed odłamkami artyleryjskimi. Z początku decydowano się chronić pancerzem jedynie załogę pojazdu, a nie zwracano uwagi na przedział silnikowy, który był bezbronny. W późniejszym czasie jednak zmieniono podejście i opancerzano cały samochód.

Z początku strzelec kar. masz. nie był chroniony przed pociskami, jednak w późniejszym czasie dodano mu osłonę. Zmieniono też uzbrojenie pojazdu, zastępując kar. masz. Dreyse MG 13 na MG 34. Produkcję rozpoczęto w 1932 roku i do 1934 roku z fabryk wyjechało 174 egzemplarze Kfz 13. Do tego jeszcze dochodzi kolejne 40 egzemplarzy z radiostacją , ale bez uzbrojenia – one były oznaczone jako Sdkfz 14.

 

Kfz 13 – opis konstrukcji

KFZ 13 – KADŁUB

był opancerzony płytami o grubości 8 mm. Był odsłonięty od góry w przedziale strzelca.

 

KFZ 13 – PODWOZIE

opierało się na podzespołach samochodu osobowego Adler Standard 6. Składało się z 4 kół jezdnych, z bieżnikami terenowymi. Rozstaw kół wynosił 1,42 metra. Ze względu na wzrost ogólnego ciężaru pojazdu, wzmocniono osie i zawieszenia.

Kfz 13

Podstawową rolą dla samochodów pancernych w tamtym czasie było rozpoznanie, walki unikano. I dlatego opancerzenie Kfz 13 było bardzo słabe, zapewniało ochronę tylko przed pociskami karabinowymi i przed odłamkami artyleryjskimi. zdj. mtg.domek.org/

 

KFZ 13 – NAPĘD

stanowił 6-cylindrowy, chłodzony cieczą silnik Adler Standard 6 o mocy 51-60 KM. Skrzynia biegów była mechaniczna i miała 4 biegi do jazdy do przodu i jeden bieg wsteczny. Kfz 13 mógł się rozpędzić do prędkości maksymalnej 70 km/h.

 

KFZ 13 – UZBROJENIE

składało się z pojedynczego karabinu maszynowego Dreyse MG 13 lub MG 34 kal. 7,92 mm. Broń była umieszczona na górze kadłuba, w środkowej części. Szybkostrzelność teoretyczna MG 13 wynosiła 550 ształów na minutę, w MG 34 wzrosła do 900 strzałów na minutę. Zasięg skuteczny prowadzenia ognia wynosił 550 metrów.

 

KFZ 13 – ZAŁOGA

składała się z 2 osób: kierowcy i strzelca kar. masz. Kierowca siedział z przodu kadłuba, po lewej stronie. Strzelec siedział w środku i był zawsze starszy stopniem, więc dowodził też pojazdem.

 

Kfz 13 – dane techniczno-taktyczne

Produkcja Lata 1932-1934
Ilość 214 egzemplarzy (174 Kfz 13 + 40 Kfz 14)
Załoga 2 osoby
Masa 2,5 tony
Nacisk na grunt ?
Wymiary Dł: 4,19 m; szer: 1,70 m; wys: 1,50 m
Napęd 6-cylindrowy, chłodzony cieczą silnik Adler Standard 6 o mocy 51-60 KM
Moc jednostkowa 20-24 KM/t
Pojemność zbiorników 30 litrów
Spalanie na 100 km Droga: 12-27 litrów Teren: ?
Prędkość Droga: 70 km/h Teren: ?
Zasięg Droga: 250 kilometrów Teren: 150 kilometrów
Uzbrojenie 1x km Dreyse MG 13 lub MG 34 kal. 7,92 mm
Pancerz kadłuba 8 mm
Pancerz nadbudowy 8 mm

 

Źródła wiedzy:

  1. achtungpanzer.com
  2. tanks-encyklopedia.com
  3. kfz13.pl

 

Pozdrawiam serdecznie

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga

 


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



 

PS. Jeżeli spodobał ci się ten artykuł, to proszę

  1. kliknij w przycisk „Lubię to” i
  2. udostępnij go znajomym na Facebooku lub
  3. udostępnij go na forum z tematyki militarnej, np. http://forum.militarium.net, http://www.serwis-militarny.net/forum, http://www.forum.militarni.pl, http://www.historycy.org
  4. skomentuj go poniżej

Znacznie poprawi to pozycje mojego bloga w wyszukiwarce Google i da mi motywacje do dalszej pracy i prowadzenia tego bloga.

Komentarze

Więcej w III Rzesza
Sturmpanzer VI Sturmtiger
Sturmpanzer VI Sturmtiger – niemiecki samobieżny rakietowy moździerz

Doświadczenia zdobyte w pierwszych dwóch latach wojny ze Związkiem Radzieckim wydatnie pokazały Niemcom, że potrzebują samobieżnej artylerii do niszczenia fortyfikacji...

Zamknij