Panzer 3 - podsumowanie wiedzy - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Paź 29, 2016 in III Rzesza |

Panzer 3 – podsumowanie wiedzy

Panzer 3 – podsumowanie wiedzy

W poprzednich artykułach mogłeś przeczytać o poszczególnych wersjach rozwojowych czołgu Panzer 3. Teraz czas na

Panzer 3

Panzer 3. Był to czołg średni o masie od 15,4 ton (ausf A) do 21,3 tony (ausf M) – w roku 1943 przemianowany na czołg lekki. Załogę stanowiło 5 osób. zdj. www.de.wikipedia.org Bundesarchiv_Bild_101I-217-0492-22,_Russland,_Panzer_III_in_Dorf

małe podsumowanie wiedzy o nim. Zapraszam Cię zatem do lektury… (Uwaga, nie powinno się pisać Panzer 3, cyframi arabskimi, tylko rzymskimi. Poprawnie jest Panzer III. Ja piszę tak tylko dla potrzeb wyszukiwarki Google)

 

Panzer 3 – charakterystyka

Panzer 3 – ogólnie

Był to czołg średni o masie od 15,4 ton (ausf A) do 21,3 tony (ausf M) – w roku 1943 przemianowany na czołg lekki. Załogę stanowiło 5 osób: mechanik-kierowca, strzelec-radiotelegrafista siedzieli w kadłubie a ładowniczy, celowniczy i dowódca w wieży.

Omówmy teraz sobie kadłub ….

 

Panzer 3 – kadłub

Czołg Panzer 3 (długość 5,182 m; szerokość 1,88 m) można podzielić na trzy zasadnicze przedziały: kierowania z

Panzer 3 A

Panzer 3 A. Grubość pancerza, w zależności od wersji i miejsca, wynosiła od 5 do 50 mm + dodatkowe płyty pancerne w niektórych wersjach. zdj www.ww2incolor.com

przodu, bojowy w środku i silnika z tyłu kadłuba pojazdu. Kadłub był zbudowany z płyt stali chromoniklowej utwardzanej powierzchniowo za pomocą nawęglania. Grubość pancerza, w zależności od miejsca, wynosiła od 5 do 50 mm + dodatkowe płyty pancerne w niektórych wersjach. Płyty pancerne były łączone za pomocą spawania.

A teraz rozwinę trochę część o uzbrojeniu czołgu 🙂

 

Panzer 3 – uzbrojenie

Czołg posiadał sześciokątną wieżę, w której znajdowała się armata kal. 37 mm (wersje A-E), „krótka” L/42 kal. 50 mm (wersje E-J) lub „długą” L/60 kal. 50 mm (wersje J-M). W ostatniej wersji N zastosowano krótkolufowe działo kal. 75 mm z czołgu Panzer IV.

Panzer 3 w wersjach z armatą kal. 37 mm strzelał pociskami:

  • przeciwpancernymi PzGr (masa 0,685 kg i prędkość początkowa pocisku 745-820 m/s),
  • podkalibrowymi PzGr 40 (masa 0,368 kg i pr. pocz. pocisku 1020 m/s)
  • burzącymi Sprenggranate 18 (lub 40) o masie 6,16 kg (lub 6,66 kg).

 

W wersjach z armatą kal. 50 mm podstawowym typem pocisku był

  • przeciwpancernego PzGr 39 (o masie 2 kg i p. pocz. pocisku 685-740 m/s) lub
  • podkalibrowy PzGr 40 ( masa 0,925 kg i p. pocz. pocisku 1060 m/s).
  • burzący  Sprenggranate 38 (o masie 1,823 kg I prędkości początkowej pocisku 590 m/s.)

 

W wersjach z “długolufową” armatą kal. 50 mm używano pocisków:

Panzer 3 B

Czołg uzbrojony był w armatę kal. 37 mm (wersje A-E), „krótką” 50 mm (wersje E-J) lub „długą” 50 mm (wersje J-M). W ostatniej wersji N zastosowano krótkolufowe działo 75 mm z czołgu Panzer IV. Do tego było 3 kar. masz. kal. 7,92 mm. zdj. www.ww2incolor.com

  • PzGr 39 – p-panc, o masie 2,068 kg i pr. pocz. pocisku 835-900 m/s
  • PzGr 40 – p-panc podkalibrowy, o masie 0,925 kg i p. pocz. pocisku 1180-1290 m/s
  • Sprenggranate – burzące, jak w wersji “krótkolufowej”

 

Dodatkowym uzbrojeniem czołgu Panzer 3 były 3 karabiny maszynowe MG34 kal. 7,92 mm umieszczone: 2 w kadłubie z przodu, a drugi sprzężony z armatą w wieży.

Zapas amunicji głównej wahał się między wersjami:

  • wersja A – 150 pocisków 37 mm
  • wersje B-D – 121 pocisków 37 mm
  • wersje E-G – 131 pocisków 37 mm
  • wersje J – 84 pociski 50 mm
  • wersje L i M – 92 pocisków 50 mm
  • wersja N – 56 pocisków 75 mm

Zapas amunicji do karabinów maszynowych kształtował się na poziomie od 2700 do 4950 sztuk.

Przyszedł czas na jednostkę napędową 🙂

 

Panzer 3 – Napęd

Czołgi Panzer 3 były napędzane silnikami rzędowymi gaźnikowymi, chłodzonymi cieczą typu Maybach HL 108 TR (w wersjach A-D) , HL 120 TR (wersja E) lub 120 TRM (w pozostałych wersjach).

Panzer 3 E

Panzer 3 E. Czołgi były napędzane silnikami rzędowymi gaźnikowymi, chłodzonymi cieczą typu Maybach o mocy do 300 KM. zdj. www.cgtrader.com

Maksymalna moc silnika wachała się między 250 KM w HL 108TR a 300 KM w HL 120 TR i TRM. Jednak optymalna moc to było 230 KM (dla HL 108 TR) lub 265 KM (dla HL 120 TR i TRM).

Silnik był chłodzony cieczą, posiadał dwie chłodnice typu samochodowego o łącznej powierzchni 2,6 m². Cyrkulację powietrza wymuszały 2 wentylatory typu Zyklon umieszczone za silnikiem, w tylnej części przedziału.

Paliwo – benzyna etylizowana OZ 74 – znajdowało się w 2 zbiornikach o łącznej pojemności 300 dm³ (wersje A-D) lub w jednym zbiorniku o pojemności 320 dm³ (wersje E-H). Czołg w czasie jazdy na 100 km zużywał 280 dm³ paliwa (wersje A-D) lub 187 dm³ (wersje E-G) lub 182 dm³ (wersje H-N). Olej był wymieniany co 2 000 km.

Kierowanie czołgiem odbywało się za pomocą dźwigni i pedałów, które były umieszczone przy stanowisku kierowcy. Czołg skręcał dzięki tzw. mechanizmowi skrętu, składającego się ze sprzęgieł bocznych oraz hamulców bębnowych. Dalej moment obrotowy przechodził na mechaniczne przekładnie boczne i do kół napędowych.

Podwozie też się często zmieniało. Zobacz jak…

 

Panzer 3 – Podwozie

Czołg w pierwszej wersji miał 10 średniej wielkości podwójnych kół nośne z bandażem gumowym (każde było amortyzowane przez resor sprężynowy) + 2 pary kół podtrzymujących gąsięnice od góry + koło napędowe z przodu + koło napinające z tyłu.

Panzer III Podwozie

Podwozie Panzer III. Na tym zdjęciu łatwo zauważyć różnice w ukształtowaniu podwozia tej maszyny. zdj. www.strategie.net.pl

W Panzer 3 ausf B-D było już inaczej to rozmieszczone. 8 podwójnych kół nośnych było połączanych parami w wózki, które z kolei były resorowane przez piórowe półresory eliptyczne. Dodatkowo każda para kół nośnych (w wersji Panzer 3 B) lub tylko pierwsza i ostatnia para (wersje Panzer 3 C i D) była amortyzowana przez hydropneumatyczny tłumik drgań.

Z kolei od wersji Panzer 3 E zastosowano jeszcze inny typ zawieszenia:

  • 6 kół nośnych resorowanych parami przez drążki skrętne (przy pomocy wahacza)
  • koło napinające z tyłu
  • koło napędowe z przodu
  • 3 podwójne koła podtrzymujące u góry

Gąsięnica miała szerokość od 360 mm (wersje A-G) do 400 mm (pozostałe). W okresie jesienno-zimowym zakładano jeszcze szerszą, 550 mm, gąsienicę – tzw. Oskette.

Omówmy teraz sobie wyposażenie komunikacyjne w czołgu 🙂

 

Panzer 3 – wyposażenie radiowe

Standardowo czołg Panzer 3 był wyposażony w radiostację typu FuG 5 – nadajnik + odbiornik. Zasilana była z akumulatora 12 V, który był wyposażony w oddzielny transformator dla nadajnika i odbiornika. Dwumetrowa antena umieszczona była z prawej strony kadłuba czołgu. Zasięg radiostacji w czasie postoju wynosił 5 km (fonia), a w czasie jazdy 9 km (klucz).

 

To koniec epopei o niemieckim czołgu średnim Panzer 3. Jakie masz wrażenia po lekturze? Czy czołg spełniał pola walki? Czy mógł rywalizować z przeciwnikami? Nie zapomnij zostawić poniżej swój komentarz…

Do usłyszenia wkrótce

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga

 


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



Komentarze

Więcej w III Rzesza
Panzer 38 (t) w Polsce
Panzer 38 (t) na polu walki – Polska, Francja, Bałkany, ZSRR

Witaj w kolejnym artykule z serii o niemieckiej broni pancernej o Panzer 38 (t). Poprzednim razem opisywałem konstrukcję czechosłowackiego czołgu...

Zamknij