SdKfz 101 Panzer I - pierwszy czołg Adolfa Hitlera - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Paź 22, 2016 in III Rzesza |

SdKfz 101 Panzer I – pierwszy czołg Adolfa Hitlera

SdKfz 101 Panzer I – pierwszy czołg Adolfa Hitlera

Witaj w moim pierwszym artykule na blogu – dziś zajmiemy się niemieckim czołgiem lekkim Panzer I 🙂 Był to pierwszy czołg, który Niemcy produkowali na szeroką skalę od czasu przejęcia władzy przez nazistów.

Początkowo miał służyć tylko do szkolenia załóg, ale historia pokazała, że wziął czynny udział w II wojnie światowej. Zapraszam Cię do lektury…

Panzer I - niemiecki czołg lekki

Panzer I był to pierwszy czołg, który Niemcy produkowali na szeroką skalę od czasu przejęcia władzy przez nazistów. Początkowo miał służyć tylko do szkolenia załóg, ale historia pokazała, że wziął czynny udział w II wojnie światowej. zdj. Mark Pellegrini, www.uk.wikipedia.org

 

Sdkfz 101 Panzer I – geneza powstania czołgu

Jak pewnie już wiesz, gdy Adolf Hitler doszedł do władzy w Niemczech w styczniu 1933 roku, rozpoczął militaryzację kraju i bardzo szybką rozbudowę swoich sił zbrojnych. Dowództwo armii przewidywało, że w przyszłości bardzo ważną rolę w wojnie odegrają wojska pancerne.

Pomimo zakazu posiadania czołgów, od początku lat 20-tych organizowano manewry z udziałem czołgów z tekstury i drewna. Ćwiczenia z prawdziwymi czołgami odbywały się w tajnym poligonie w Związku Radzieckim. Jednocześnie Niemcy pracowali w kilku radzieckich ośrodkach badawczo-rozwojowych nad projektami nowych czołgów i pojazdów pancernych.

Pierwszym czołgiem niemieckim skierowanym do seryjnej produkcji (trwała ona od stycznia 1934 roku do końca 1938 roku) był właśnie SdKfz 101 Panzer I. W 1931 inspektor wojsk samochodowych gen. mjr Oswald Lutz, za radą swojego szefa sztabu ppłk Heinza Guderiana, zlecił stworzenie dla niemieckiej armii czołgu szkoleniowego o masie do 5 ton. Miał zastąpić przy szkoleniu drewniane makiety na podwoziach ciężarówek, którymi dotąd musieli posługiwać się przyszli niemieccy pancerniaccy.

Pierwszy prototyp był gotowy do testów w połowie 1932 roku, a w jego budowie Niemcy opierali się na podwoziu brytyjskiego czołgu lekkiego Carden Lloyd Mk VI. Pierwsze 15 egzemplarzy gotowych już czołgów powstało w kwietniu 1934 roku. Aby ukryć prawdziwe przeznaczenie nowej maszyny, nazwano ją Landwirtschaftlicher Schlepper (LaS) czyli „ciągnik rolniczy”.

 

 

Sdkfz 101 Panzer 1 – opis konstrukcji

Panzer 1 ausf A

Panzer I A. Czołg był bardzo słabo uzbrojony. Posiadał tylko 2 karabiny maszynowe kal. 7,92 mm, umieszczone w obrotowej wieży. zdj. www.fhsw-europ.ucoz.de

 

Pierwszą wersją czołgu był Panzer 1 ausf A – wyprodukowano łącznie 477 egzemplarzy.

PANZER I – KADŁUB

składał się z walcowanych płyt ze stali chromoniklowej.Podzielono go na dwa przedziały: bojowy i silnikowy. Załoga mogła wchodzić do maszyny przez dwudzielny właz z lewej strony kadłuba. Grubość pancerza wynosiła 13 mm z każdej strony, przy czym z przodu ustawiono go pod kątem 63º.

 

PANZER 1 – WIEŻA

Mała, obrotowa wieża, w której umieszczono całe uzbrojenie czołgu, ustawiona była w środku kadłuba i przesunięta w prawo do osi wzdłużnej pojazdu. Obracana była ręcznie przez dowódcę. W stropie wieży znalazł się jednoczęściowy, otwierany z przodu właz. Grubość pancerza w wersji Pz I A i B wynosiła 13 mm, z czego przód ustawiono pod kątem 80º.

 

PANZERKAMPFWAGEN 1 – PODWOZIE

składało się po obydwu stronach z czterech kół jezdnych, o średnicy 530 mm, z bandażami gumowymi. Każde koło było niezależnie amortyzowane przez resory piórowe. Koło napędowe znajdowało się z przodu, a koło napinające, które było dodatkowym – piątym – kołem jezdnym, z tyłu. Gąsienice od góry podtrzymywały trzy rolki podtrzymujące, o średnicy 190 mm. Gąsienica miała szerokość 280 mm.

 

PANZERKAMPFWAGEN I – NAPĘD
stanowił 4-cylindrowy, o układzie bokser, chłodzony cieczą, silnik gaźnikowy Krupp M305 o mocy 57 KM. Rozpędzał on czołg do prędkości maksymalnej 37 km/h. Pojemność zbiorników paliwa wynosiła 144 litrów. Spalanie na 100 kilometrów jazdy wynosiła 100 litrów po drodze i 149 litrów w terenie. Dawało to zasięg maksymalny 145 kilometrów po drodze i 100 km w terenie. Skrzynia biegów miała 5 biegów do jazdy do przodu i 1 bieg wsteczny.

 

PANZER I – UZBROJENIE

Czołg był bardzo słabo uzbrojony. Posiadał tylko 2 karabiny maszynowe Dreyse MG 13 kal. 7,92 mm, umieszczone w obrotowej wieży. Obsługiwał je dowódca czołgu. Zapas przewożonej amunicji wynosił 1525 sztuk (61 magazynków). Jak sam widzisz, maszyna ta dobrze radziła sobie tylko z piechotą, na pojazdy pancerne przeciwnika nie miała co ruszać 🙂

 

PZ I – ZAŁOGA

składała się z 2 osób: kierowcy- mechanika i dowódcy. Kierowca-mechanik siedział z przodu kadłuba, z lewej strony. Dowódca siedział z tyłu przedziału bojowego i był jednocześnie strzelcem karabinów maszynowych. Korzystał z celownika optycznego Zeiss TZF2 o dwukrotnym powiększeniu. Do obserwacji terenu załoga wykorzystała cztery szczeliny obserwacyjne osłonięte szkłem pancernym. W wersji Pz I B kierowca obsługiwał także radiostacje, która była umieszczona po prawej stronie.

 

Pz I – kolejne wersje rozwojowe

PANZER I AUSF B

Panzer I ausf B

Panzer I ausf B miał wydłuzony kadłub i dodaną kolejną parę kół jezdnych. zdj. blog.tankpedia.org/

 

W tej wersji:

  • wydłużony kadłub do 4,43 m
  • dodano szóstą parę kół nośnych
  • wyżej umieszczono koła napędowe
  • zamiast kar. masz. MG 13 był MG 34, a zapas amunicji zwiększono do 2250 sztuk
  • Silnik Kruppa wymieniono na mocniejszy Maybach NL 38 TR o mocy 100 KM (73,5 kW)
  • masa czołgu wzrosła do 6 ton

Łącznie wyprodukowano 1016 egzemplarzy tej wersji – najwięcej z pośród wszystkich.

 

PANZER I AUSF C

Panzer I ausf C

Panzer I C – była to jakościowo nowa konstrukcja, lecz mimo swoich zalet, nie wprowadzono jej do produkcji seryjnej. Wyprodukowano jedynie 40 egz. zdj. www.ftr-wot.blogspot.com

ta wersja pomyślana została jako szybki czołg rozpoznawczy. Była to jakościowo nowa konstrukcja. Powstała w firmie Krauss-Maffel w roku 1942, lecz mimo swoich zalet, nie wprowadzono jej do produkcji seryjnej.

Czołg był napędzany silnikiem Maybach HL 45P o mocy 150 KM (110,4 kW) i osiągał prędkość maksymalną 65 km/h. Uzbrojony był w działko MG EW 141 kal. 20 mm oraz kar. masz. MG 34 kal. 7,92 mm. Koła nośne umieszczono po bokach kadłuba na przemian, w dwóch rzędach. Pz I C miał masę 8 ton. Wyprodukowano jedynie 40 maszyn tej wersji

Fajna maszyna nawet, nieprawdaż?

 

PANZER I AUSF F

Panzer I ausf F

Panzer I F. Pancerz czołowy wzmocniono do 80 mm, co spowodowało zwiększenie masy czołgu do 21 ton i spadek prędkości maksymalnej do 24 km/h po drodze. zdj. forum.warthunder.com; Bartoli; CC-BY-SA 3.0

 

tej wersji też mało stworzono – ukończono jedynie 30 sztuk. Pancerz czołowy wzmocniono do 80 mm, co spowodowało zwiększenie masy czołgu do 21 ton i co oczywiste spadek prędkości maksymalnej do 24 km/h po drodze.

Tą wersję ponownie uzbrojono w 2 kar. masz. MG 34 kal. 7,92 mm. Bez sensu moim zdaniem produkowano tą wersję czołgu, a Ty co o tym myślisz?

 

Panzer I – inne pojazdy

Podwozie czołgu Panzer I posłużyło do budowy dział samobieżnych, opancerzonych pojazdów zaopatrzenia, czołgów dowódczych i innych pojazdów specjalnych.

  1. Panzerjager I – niszczyciel czołgów, uzbrojony w czeskie działo kal. 47 mm
  2. 15 cm sIG 33 (Sf) ausf Panzer I B – działo samobieżne uzbrojone w haubice kal. 150 mm
  3. 2cm Flak 38 (Sf) auf PzKpfw I Ausf.A – Flakpanzer I- samobieżne działo przeciwlotnicze
  4. Kleiner Panzer Befehlswagen (KlPzBfWg) SdKfz 265 – wozy dowodzenia
  5. Munitionsschlepper auf PzKpfw I Ausf.A SdKfz 111 – opancerzony transporter amunicji
  6. Instandsetzugkraftwagen I – wóz pogotowia technicznego
  7. Ladungsleger auf PzKpfw I – wóz saperski
  8. Brückenleger auf PzKpfw I Ausf.A – czołg mostowy

 

Panzer I (B)- charakterystyka techniczno- taktyczna

Produkcja styczeń 1934 r. – grudzień 1938 r.
Ilość 1190 egz.
Załoga 2 osoby
Masa Pz I A: 5,4 ton

Pz I B: 6 ton

Pz I C: 8 ton

Pz I F: 21 ton

Nacisk na grunt Pz I A: 0,39 kg/cm²

Pz I B: 0,43 kg/cm²

Pz I C: 0,48 kg/cm²

Pz I F: 0,88 kg/cm²

Wymiary Pz I A: dł. 4,02 m; sz. 2,06 m; wys. 1,72 m

Pz I B: dł. 4,42 m; sz. 2,06 m; wys. 1,72 m

Pz I C: dł. 4,20 m; sz. 1,92 m; wys. 1,92 m

Pz I F: dł. 4,43 m; sz. 2,64 m; wys. 2,05 m

Napęd Pz I A: 4-cylindrowy s. gaźnikowy Krupp M305

o mocy 57 KM, chłodzony powietrzem

Pz I B: 6-cylindrowy s. benzynowy Maybach NL

38 TR o mocy 100 KM, chłodzony cieczą

Pz I C i F: 6-cylindrowy s. benzynowy

Maybach HL46 P o mocy 150 KM, chłodzony

cieczą

Moc jednostkowa Pz I A: 10,55 KM/t;

Pz I B: 16,67 KM/t

Pz I C: 18,75 KM/t;

Pz I F: 7,14 KM/t

Pojemność zbiorników 144 litry
Spalanie na 100 km Droga:

Pz I A: 100 l

Pz I B: 103 l

Teren:

Pz I A: 149 l

Pz I B: 126 l

Prędkość Droga:

Pz I A: 37 km/h

Pz I B: 40 km/h

Pz I C: 79 km/h

Pz I F: 25 km/h

Teren:

Pz I A: 20-25 km/h

Pz I B: 20-25 km/h

Pz I C: b.d

Pz I F: 12 km/h

Zasięg Droga:

Pz I A: 145 kilometrów

Pz I B: 140 kilometrów

Pz I C: 300 kilometrów

Pz I F: 150 kilometrów

Teren:

Pz I A: 100 kilometrów

Pz I B: 115 kilometrów

Pz I C: b.d

Pz I F: b.d.

Uzbrojenie Pz I A i B: 2 kM Dreyse MG13 kal. 7, 92 mm

Pz I C: działko 2 cm EW141 kal. 20 mm

+ 1 km MG 34 kal. 7,92 mm

Pz I F: 2 km MG 34 kal. 7,92 mm

Pancerz kadłuba Pz I A: przód 13 mm (63º) boki 13 mm

tył 13 mm góra 6 mm dół 6 mm

Pz I B: przód 13 mm (63º) boki 13 mm

tył 13 mm góra 6 mm dół 6 mm

Pz I C: przód 30 mm (70º) boki 20 mm

tył 20 mm góra 10 mm dół 10 mm

Pz I F: przód 80 mm (70º) boki 50 mm

tył 50 mm góra 25 mm dół 25 mm

Pancerz wieży Pz I A: przód 13 mm (80º) boki 13 mm (68º)

tył 13 mm góra 6 mm osłona armaty 13 mm

Pz I B: przód 13 mm (80º) boki 13 mm (68º)

tył 13 mm góra 6 mm osłona armaty 13 mm

Pz I C: przód 30 mm (77º) boki 20 mm (66º)

tył 20 mm góra 10 mm osłona armaty 30 mm

Pz I F: przód 80 mm (90º) boki 50 mm (80º)

tył 50 mm góra 25 mm osłona armaty 80 mm

 

To wszystko na dzisiaj, co dla ciebie przygotowałem. Jakie masz wrażenia z lektury? Co myślisz o czołgu Pzkpfw I? Czy był potrzebny? Zostaw komentarz pod artykułem

 

Źródła wiedzy:

  1. Wydawnictwo Militaria nr 10: Janusz Ledwoch „Pzkpfw I”
  2. Andrzej Zasieczny „Broń pancerna III Rzeszy. Część pierwsza”
  3.  tanks-encyklopedia.com
  4.  achtungpanzer.com
  5.  panzerwaffe.pl – stara wersja strony

 

Pozdrawiam i do usłyszenia

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



 

PS. Jeżeli spodobał ci się ten artykuł, to proszę

  1. kliknij w przycisk „Lubię to” i
  2. udostępnij go znajomym na Facebooku lub
  3. udostępnij go na forum z tematyki militarnej, np. http://forum.militarium.net, http://www.serwis-militarny.net/forum, http://www.forum.militarni.pl, http://www.historycy.org
  4. skomentuj go poniżej

Znacznie poprawi to pozycje mojego bloga w wyszukiwarce Google i da mi motywacje do dalszej pracy i prowadzenia tego bloga.

Komentarze

Więcej w III Rzesza
Panzerkampfwagen III E
Panzerkampfwagen III E-H – z nowym podwoziem

Od wersji Panzerkampfwagen III ausf E Niemcy zrobili całkiem nowe podwozie, w których było już tylko 6 par kół nośnych....

Zamknij