Panzer III - najdynamiczniej rozwijający się czołg III Rzeszy - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Paź 16, 2016 in III Rzesza |

Panzer III – najdynamiczniej rozwijający się czołg III Rzeszy

Panzer III – najdynamiczniej rozwijający się czołg III Rzeszy

Pierwsze pojazdy pancerne III Rzeszy – Pzkpfw I i Panzer II – miały służyć tylko w celach Panzer III

Panzer III ausf A

Panzer III ausf A. Panzer III był pierwszym czołgiem od początku planowanym jako maszyna frontowa. Jednak na skutek zwłoki w opracowaniu go, dopiero w 1941 roku był naprawdę podstawowym wozem bojowym. Zdj. www.offspring.ovh.orPanzer III – jak radził sobie w czasie II wojny światowej?

szkoleniowych. Dopiero w Panzer III był pierwszym czołgiem od początku planowanym jako maszyna frontowa. Jednak na skutek zwłoki w opracowaniu go, dopiero w 1941 roku był naprawdę podstawowym wozem bojowym (wcześniej były nimi wspomniane już Pz I i Pz II). Po wprowadzeniu do uzbrojenia Panzer IV o lepszej armacie, a także słynnych  – Tygrysów i Panter – zaczęto powoli wycofywać czołgi Panzer III z pierwszej linii. Zaczęły wtedy służyć jako wsparcie dla ciężkich czołgów lub do rozpoznania.

Ale zacznę może od początku…. 🙂

 

Panzer III – jak doszło do jego powstania?

W 1935 roku niemiecki Urząd Uzbrojenia Armii (Herreswaffenamt), pod wpływem opinii ówczesnego szefa sztabu

Panzer III Podwozie

Podwozie Panzer III. Na tym zdjęciu łatwo zauważyć różnice w ukształtowaniu podwozia tej maszyny. zdj. www.strategie.net.pl

wojsk pancernych gen. Guderiana, złożył zamówienie na wykonanie prototypu czołgu średniego. Do konkursu przystąpiły firmy MAN, Daimler-Beinz, Rheinmetall-Borsig i Krupp.

Po próbach w 1936 roku na poligonach w Kummersdorf i w Ulm wybrano czołg zaproponowany przez Daimler-Beinz.. W latach 1936-1943 produkcją zajmowały się firmy Daimler Beinz, Henschel, FAMO, Alkett, Wegmann, Krupp i MAN. Produkcja seryjna rozpoczęła się od stworzenia do maja tego roku 5 maszyn tzw. serii 0. Dodatkowo jeszcze do końca następnego roku wyprodukowano dodatkowe 10 sztuk Panzer III A, z czego tylko 8 miało zamontowane uzbrojenie.

Przedstawię Ci teraz pokrótce parametry modelu 🙂

 

Panzer III A – jak wyglądała jego konstrukcja?

PANZER III – UZBROJENIE

Czołg miał działo KwK L/45 kal. 37 mm (w ręcznie obracanej wieży) + 3 karabiny maszynowe MG 34 kal. 7,92 mm (2 po

Panzer III A

Panzer III A. Czołg miał działo PAK L/45 kal. 37 mm (w ręcznie obracanej wieży) + 3 karabiny maszynowe MG 34 kal. 7,92 mm (2 po prawej stronie wieży i 1 na przodzie kadłuba). Zapas amunicji wynosił 120 pocisków do armaty i 4425 sztuk amunicji do km zdj. www.tanks-encyclopedia.com

prawej stronie wieży i 1 na przodzie kadłuba). Zapas amunicji wynosił 120 pocisków do armaty i 4425 sztuk amunicji do km

 

PANZER III – ZAŁOGA

Składała się z 5 osób: kierowcy, strzelca-radiotelegrafisty, celowniczego, ładowniczego i dowódcy. Kierowca-mechanik siedział z przodu kadłuba po lewej stronie. Obserwował teren przez dwie szczeliny obserwacyjne, jedną z przodu kadłuba, a drugą w lewym boku. Strzelec-radiotelegrafista siedział po prawej stronie kadłuba i obsługiwał kar. maszynowy MG 34 kal. 7,92 mm. Oprócz tego zajmował się łącznością dzięki radiostacji FuG 5.

W wieży mieli swoje miejsca pozostali członkowie załogi. Dowódca obserwował teren przez 8 szczelin obserwacyjnych w swojej wieżyczce na tyle wieży. Celowniczy, który siedział po lewej stronie wieży, obsługiwał celownik TZF 5a. Po prawej stronie wieży miał swoje stanowisko ładowniczy.

 

PANZER III – KADŁUB

Pancerz czołowy grubości 14,5 mm, podobnie jak pancerz boczny. Wieżę czołgu chroniło 10 mm stali. Opancerzenie chroniło właściwie tylko przed bronią małokalibrową i odłamkami artylerii 🙂  Masa bojowa 15,4 tony. Długość – 5,69 m, Szerokość – 2,91 m, Wysokość – 2,335 m, prześwit – 0,38 m

 

PANZER III – NAPĘD

od wersji A do D napęd stanowił silnik 12-cylindrowy, gaźnikowy chłodzony cieczą Maybach HL 108 TR o mocy 250 KM. Był umieszczony z tyłu pojazdu w specjalnym przedziale silnikowym. Napęd był przenoszony za pomocą 5-biegowej skrzyni biegów ZF SFG 75 oraz przekładni bocznych i mechanizmów skrętu. Pojemność zbiorników paliwa wynosiła 300 dm³

 

PANZER III – PODWOZIE

Zawieszenie czołgu stanowiło 5 par podwójnych kół nośnych, które amortyzowane były poprzez wachacz za pomocą sprężyn stalowych. Dodatkowo jeszcze z przodu pojazd miał 2 koła napędowe, a z tyłu również 2 koła napinające. Od góry gąsienice podtrzymywały 2, także podwójne, koła podtrzymujące z bandażami gumowymi.. Szerokość gąsienicy wynosiła 360 mm.

 

Panzer III – jakie były jego kolejne wersje rozwojowe?

Panzer III B

Zmieniono całkowicie zawieszenie, czyli zwiększono do 8 liczbę kół nośnych (podwójnych), połączonych po 2 w wózki z

Panzer III B

Panzer III B. Zmieniono całkowicie zawieszenie, czyli zwiększono do 8 liczbę kół nośnych (podwójnych), połączonych po 2 w wózki z resorami piórowymi, zamiast sprężyn. Dodano też jedno podwójne koło podtrzymujące gąsienicę. Zdj. www.the-blueprints.com

resorami piórowymi, zamiast sprężyn. Dodano też jedno podwójne koło podtrzymujące gąsienicę. Dzięki temu zwiększyła się z 32 do 35 km/h prędkość maksymalna czołgu, a masa czołgu wzrosła do 15,9 ton.

Inna też była wieżyczka dowódcy, którą zapożyczono z Panzer IV A ( o nim możesz przeczytać w tym artykule). W Panzer III B zmieniono też konstrukcję otworów wentylacyjnych silnika, a także układ wydechowy. Po prawej stronie kadłuba znalazł się uchwyt do karabinu MG 34. Zmieniono jeszcze osłonę szczeliny obserwacyjnej kierowcy. Wyprodukowano 15 egzemplarzy tej wersji

 

Panzer III C

Niewiele było zmian w stosunku do poprzedniczki. W zawieszeniu dodano jeden resor piórowy. Ponadto zmieniono

Panzer III C

Panzer III C. Niewiele było zmian w stosunku do poprzedniczki. W zawieszeniu dodano jeden resor piórowy. Ponadto zmieniono układ wydechowy, zastosowano inny mechanizm skrętu a także zaczep do holowania Niemcy zmodyfikowali. Podobnie jak poprzednia wersja, ta też miała 15 egzemplarzy. Zdj. www.the-blueprints.com

układ wydechowy, zastosowano inny mechanizm skrętu a także zaczep do holowania Niemcy zmodyfikowali. Podobnie jak poprzednia wersja, ta też miała 15 egzemplarzy.

Ostatnią wersją , którą omówię będzie…

 

Panzer III D

Tu też wielkich zmian nie było. Trochę pomajstrowali niemieccy inżynierowie w zawieszeniu, trochę w skrzyni biegów, jeszcze trochę w układzie wydechowym. Ale najważniejszą zmianą było pogrubienie pancerza czołowego do 30 mm – masa czołgu wzrosła do prawie 20 ton . Drugą najważniejszą zmianą było powiększenie zbiorników paliwa, dzięki czemu czołg wersji Panzer III D mógł już przejechać aż 165 km. Wyprodukowano już dwa razy więcej, bo 30 egzemplarzy..

Na koniec jeszcze chciałbym omówić udział tych wersji w działaniach zbrojnych.

 

Jak radziły sobie czołgi Panzer III ausf A-D w niemieckiej armii?

Tą wersje czołgu posiadały na stanie głównie 1, 2 i 3 Dyw. Pancerna. Uczestniczył w zajęciu Austrii w 1938 r., w zajęciu

Panzer III D

Panzer III D. najważniejszą zmianą było pogrubienie pancerza czołowego do 30 mm – masa czołgu wzrosła do prawie 20 ton . Dzięki powiększeniu zbiorników paliwa, czołg mógł już przejechać aż 165 km. Zdj. www.the-blueprints.com

Sudetów, a także walczyły z naszymi dzielnymi żołnierzami w czasie kampanii wrześniowej.

W Polsce według różnych źródeł wałczyło 86-90 czołgów i dodatkowo 20-25 czołgów dowodzenia Panzerbewehlswagen III. Były zgrupowane w 1 Dywizji Pancernej (w składzie Grupy Armii Południe) oraz w 3 Dywizji Pancernej z XIX Korpusu Pancernego gen. Heinza Guderiana (Grupa Armii Północ).

Pod względem uzbrojenia można czołg Panzer III porównać do naszego polskiego 7TP oraz czeskich LT-35 i LT-38. Natomiast przewyższał je pod względem wytrzymałości pancerza.

Wojska niemieckie straciły 26 egzemplarzy Panzer III podczas kampanii wrześniowej. Ich ilość w użyciu jednak nie była imponująca. Porównaj sobie 1000 sztuk Panzer I i kolejne 1000 Panzer II z 100 czołgów Panzer III. Różnica kolosalna, co nie.

W lutym 1940 r. wycofano Panzer III wersji A-D z jednostek pancernych, gdyż wyszły już na jaw jego mankamenty – za słaby pancerz i psucie się zawieszenia.

 

Jakie były dane taktyczno-techniczne Panzer III A-D?

  • Egzemplarze:        ok. 100 egzemplarzy
  • Załoga:                   5 osób
  • Masa:                     19,8 ton
  • Wymiary:               długość – 5,38 m; szerokość – 2, 91 m; wysokość – 2, 43 m
  • Napęd:                    Maybach HL 120 TR o mocy 265 KM
  • Osiągi:                    prędkość max. 40 km/h; zasięg 165 km
  • Uzbrojenie:            armata KwK L/45 kal. 37 mm + 3 km MG 34 7,92 mm
  • Pancerz:                do 30 mm

 

Panzer III ausf A-D – podsumowanie

Panzer III w wersjach A-D był dopiero początkiem w budowie prawdziwego czołgu do walki dla niemieckiej armii. Świadczy o tym choćby niewielka liczba wyprodukowanych maszyn. Dużo lepiej uzbrojony i opancerzony od Panzer I i Panzer II, mógł prowadzić równorzędne walki z czołgami przeciwnika. Co prawda z nie wszystkimi, ale większość maszyn z lat 1939-40 miała ciężkie chwile, gdy Niemcy wyjeżdżali swoim czołgiem na pole bitwy.

To wszystko na dzisiaj. Jakie masz wrażenia z lektury? Podziel się tym artykułem ze swoimi znajomymi i koniecznie napisz, co myślisz o tym czołgu.

Pozdrawiam i do usłyszenia

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



Komentarze

Więcej w III Rzesza
Panzerkampfwagen IV
Panzerkampfwagen IV na froncie – lata 1939-43

Witaj ponownie na blogu poświęconym broni pancernej. W poprzednich dwóch artykułach pisałem o poszczególnych wersjach Panzerkampfwagen IV. Dzisiaj możesz przeczytać o...

Zamknij