Panzerkampfwagen III E-H - z nowym podwoziem - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Paź 21, 2016 in III Rzesza |

Panzerkampfwagen III E-H – z nowym podwoziem

Panzerkampfwagen III E-H – z nowym podwoziem

Panzerkampfwagen III E

Panzerkampfwagen III E. Od tej wersji Niemcy zrobili całkiem nowe podwozie, w których było już tylko 6 par kół nośnych. Zawieszone były one na drążkach skrętnych, które przechodziły wszerz przez kadłub czołgu. Wyprodukowano 96 egzemplarzy tej serii. zdj. www.cgtrader.co

Od wersji Panzerkampfwagen III ausf E Niemcy zrobili całkiem nowe podwozie, w których było już tylko 6 par kół nośnych. Zawieszone były one na drążkach skrętnych, które przechodziły wszerz przez kadłub czołgu. Z tego powodu koła znajdujące się po jednej stronie kadłuba były umieszczone o prawie 13 cm z tyłu w stosunku do kół po drugiej stronie. Pierwsze i ostatnie koło były amortyzowane przez hydrauliczne resory sprężynowe.

Ok. to by było wszystko na temat zawieszenia, teraz przejdźmy do opisu poszczególnych wersji…

 

Panzerkampfwagen III E

Pierwsza wersja produkowana w większej ilości egzemplarzy. Poza nowym podwoziem, Panzerkampfwagen III ausf E miał też inne zmiany.

  • Zmieniono silnik na Maybach HL 120 TR o mocy 300 KM,
  • pogrubiono pancerz przedni do 30 mm.
  • otrzymał nową, zsynchronizowaną skrzynię biegów Variorex SRG 328-145 z 10-ma biegami do przodu i 4-ma do tyłu.
  •  zmodyfikowano w nim jarzmo kadłubowego kar. masz..
  • na tylnym pancerzu zamontowano pojemnik z świecami dymnymi
  • na bokach wanny kadłuba znajdowały się włazy ewakuacyjne

 

Czołg był dalej uzbrojony w armatę KwK 35/36 L/45 kal. 37 mm, ale później część czołgów przezbrojono w armatę KwK 38 L/42 kal. 50 mm.

Wyprodukowano 96 egzemplarzy tej serii, od października 1938 do października 1939 r. W późniejszym okresie część z

Panzerkampfwagen III F

Panzerkampfwagen III F. Bardzo mało zmian w stosunku do wcześniejszej wersji. Fabryki opuściło 465 czołgów tej wersji. Zdj. www.mtg.domek.org

nich przebudowano na czołgi obserwacyjne dla artylerii (Panzerbeobachtungwagen) i wozy przygotowania technicznego (Bergepanzer III)

Czas teraz na kolejną wersję 🙂

 

Panzerkampfwagen III F

Bardzo mało zmian w stosunku do wcześniejszej wersji.

  • Więcej było świateł pozycyjnych,
  • lepszy był układ hamulcowy, wyposażony w serwo (urządzenie znajdujące się w komorze silnika umożliwia korzystanie z pełnej mocy hamulców).
  • Podstawa wieży miała specjalną osłonę chroniącą przed zaklinowaniem się łożyska, gdyby nastąpił ostrzał wroga.
  • Czołgi posiadały pancerne ochrony wlotów powietrza chłodzącego układ kierowniczy i hamulce pojazdu.

Czołgi uzbrojone w działo kal. 37 mm miały tzw. wewnętrzne jarzmo armaty, a 100 egzemplarzy z działem kal. 50 mm tzw. zewnętrzne jarzmo armaty.

Praktycznie ten sam model co Panzer III E 🙂

Fabryki opuściło od października 1939 r. do lipca następnego roku 465 czołgów Panzerkampfwagen III F. W późniejszym czasie część pojazdów została przezbrojona w „długolufową” armatę KwK 39 L/60 kal. 50 mm.
Walczyły do 1944 roku, jeden z ostatnich egzemplarzy z 116 Dywizji Pancernej został zniszczony w Normandii w czerwcu tego roku.

Przejdźmy teraz do kolejnej wersji 🙂

 

Panzerkampfwagen III G

W okresie kwiecień 1940 r. – luty 1941 r. Niemcy wyprodukowali już ok. 600 egzemplarzy, a w planach było drugie tyle 🙂

Panzerkampfwagen III G

Panzerkampfwagen III G. W okresie kwiecień 1940 r. – luty 1941 r. Niemcy wyprodukowali już ok. 600 egzemplarzy, a w planach było drugie tyle 🙂 Większa część Panzerkampfwagen III G była uzbrojona już w lepsze działo KwK 38 L/42 kal. 50 mm. zdj. www.cgtrader.com

Jednak gdy zagarnęli bardzo dobre czeskie czołgi LT-38, nie było już to konieczne.

Większa część Panzerkampfwagen III G była uzbrojona już w lepsze działo KwK 38 L/42  kal. 50 mm i pojazdy te posiadały tzw. zewnętrzne jarzmo armaty. Pogrubiono w nim pancerz tylny do 30 mm, opancerzono szczelinę obserwacyjną kierowcy. Wieżyczka dowódcy była dosłownie taka sam jak w Panzer IV. Na wierzchu wieży był elektryczny wentylator oraz jeden otwór na rakietnice. Z tyłu wieży doczepiano dodatkowy zasobnik tzw. Rommel kiste.

Niemcy budowali także wersję tropikalną, oznaczonych jako Panzer III G trop. i posiadających wydajniejsze filtry powietrza i wentylację.

Niemiecka armia dostała czołgi Panzerkampfwagen III G w czasie kampanii francuskiej. We wrześniu 1944 r. jej dywizje pancerne posiadały jeszcze 54 maszyny tej wersji.

Czas na ostatnią wersję z „krótkolufową” armatą….

 

Panzerkampfwagen III H

Najważniejszą modyfikacją było pogrubienie pancerza tylny wieży do 50 mm. Pancerz czołowy kadłuba w tej wersji otrzymał doczepioną płytę pancerną o grubości 30 mm. Gąsienice uległy poszerzeniu o 40 mm, poza tym przednie koło przesunięto troszkę do przodu.
Niemcy zastosowali w tej wersji zsynchronizowaną skrzynię Maybach SSG 77, która posiadała 6 biegów do przodu i jeden do tyłu. Dzięki modyfikacji wieży czołgu, teraz wraz z jej obrotem obracali się też żołnierze w niej siedzący.

Między wrześniem 1940 a kwietniem 1941 r wyjechało z fabryk 310 Panzerkampfwagen III H. Po raz pierwszy do akcji czołgi w tej wersji weszły w czasie operacji Barbarossa w 1941 roku. W latach 1942-43 maszyny zostały wyposażone w armatę KwK 39 L/60 kal. 50 mm.
Teraz czas na krótkie zestawienie wiedzy 🙂

 

Panzerkampfwagen III z nowym zawieszeniem – podsumowanie

Czołg z nowym zawieszeniem był produkowany w okresie od października 1938 roku do kwietnia 1941 roku, a więc

Panzerkampfwagen III H

Najważniejszą modyfikacją było pogrubienie pancerza tylny wieży do 50 mm. Panzerkampfwagen III H. Pancerz czołowy kadłuba w tej wersji otrzymał doczepioną płytę pancerną o grubości 30 mm. Między wrześniem 1940 a kwietniem 1941 r wyjechało z fabryk 310 Panzerkampfwagen III H. zdj. www.pl.wikipedia.org autor Fat yankey

przez 2,5 roku. W tym czasie z fabryk wyjechało prawie 1500 egzemplarzy Panzerkampfwagen III w wersjach E-H. Widać więc wielką różnicę w samej ich ilości, w porównaniu do tylko 70 maszyn w wersjach A-D. W tym okresie był to już znaczący czołg w Panzerwaffe, moze jeszcze nie najważniejszy, ale znaczący. Czołgi wersji E-H walczyły w kampanii francuskiej, na Bałkanach, w Afryce i w Rosji.

Były słabsze od francuskich czołgów Somua S-35 i Char B-1 oraz radzieckich czołgów średnich T-34 i ciężkich KW, ale znacznie lepsze od lekkich czołgów z tych państw. I stanowiły ważny postęp w rozwoju niemieckich czołgów.

 

 

To wszystko, co dzisiaj przygotowałem dla Ciebie. W następnym artykule będziesz mógł przeczytać o kolejnych wersjach czołgu Panzerkampfwagen III, tym razem już z :długolufową” armatą. Napisz niżej, co myślisz o tym czołgu.

Pozdrawiam

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga

bibliografia:

  1. Z.  Borawski, J. Ledwoch „Wydawnictwo Militaria 011 Panzer III”
  2. A. Zasieczny „Czołgi II wojny światowej” almapress

 


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



Komentarze

Więcej w III Rzesza
Pzkpfw I - wojna domowa w hiszpanii
Jak radził sobie Pzkpfw I na polu walki?

Czołgi Pzkpfw I były podstawowymi niemieckimi wozami bojowymi (obok Panzer II) w czasie kampanii wrześniowej w 1939 roku. Już wtedy były to...

Zamknij