Pzkpfw 35 (t) - czechosłowacki czołg w służbie III Rzeszy - opis konstrukcji - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Sie 17, 2016 in III Rzesza |

Pzkpfw 35 (t) – czechosłowacki czołg w służbie III Rzeszy – opis konstrukcji

Pzkpfw 35 (t) – czechosłowacki czołg w służbie III Rzeszy – opis konstrukcji

Pzkpfw 35 (t)

Dziś omówię dla Ciebie konstrukcję czechosłowackiego czołgu lekkiego LT vz 35, który III Rzesza

Pzkpfw 35 (t)

Czechosłowackie czołgi lekkie Pzkpfw 35 (t) były dużo lepsze od niemieckich Panzer I i Panzer II. Dlatego też Panzerwaffe szybko je zaadaptowała do swojego uzbrojenia.

przejęła dla Wermachtu w 1938 roku i oznaczyła jako Pzkpfw 35 (t). Znacznie poprawiło to ilość i jakość czołgów w niemieckiej armii, gdyż te maszyny były dużo lepsze od Panzer I i Panzer II. Zapraszam Cię do lektury…

 

Pzkpfw 35 (t) – geneza powstania

Po pierwszej wojnie światowej, gdy powstała Czechosłowacja, odziedziczyła ona po Austro-Węgrach bardzo dobrze rozwinięty przemysł zbrojeniowy i maszynowy. Szczególnie dużym wzięciem cieszyły się: broń strzelecka, działa, moździerze i właśnie czołgi. Kilka udanych konstrukcji wozów bojowych powstało w połowie lat 30-tych, z przeznaczeniem dla eksportu.

Ale armia czechosłowacka też zamówiła dla siebie zbudowanie nowoczesnego czołgu lekkiego. Jesienią 1934 roku dwie największe czechosłowackie firmy zbrojeniowe: CKD z Pragi i Škoda z Pilzna zgłosiły swoje propozycje na nowy czołg lekki – oznaczono je P-II-a (P – Praga; II – czołg lekki; a – przeznaczony dla kawalerii) i S-II-a (Skoda).

W czerwcu 1935 roku komisja wojskowa dokładnie sprawdzała na poligonie dwa prototypy czołgu lekkiego Škody. Pomimo wykrycia wielu niedoróbek, pod naciskiem lobby firmy z Pilzna armia czechosłowacka zamówiła 160 maszyn tej firmy. Pierwsza seria szybko została zwrócona do producenta, gdyż trzeba było usunąć wiele usterek i wad, jednak to nie powstrzymało Czechów do zamówienia kolejnych 140 egzemplarzy.

Aż do 1938 roku trwały pracę nad poprawianiem konstrukcji i próby poligonowe, tak aby czołg osiągnął zamierzone wymagania techniczno-taktyczne. Nadano mu nazwę LT vz. 35.

 

Pzkpfw 35 (t) – opis konstrukcjI

PZKPFW 35 (T) – KADŁUB

składał się z walcowanych płyt pancernych utwardzanych powierzchniowo, przymocowanych śrubami i nitami do do

Pzkpfw 35 (t) obrazek

Uzbrojenie czołgu Pzkpfw 35 (t)
składało się z armaty Škoda A-3 vz. 34 kal. 37,2 mm i 2 km ZB 53 kal. 7,92 mm

stalowej konstrukcji. Grubość pancerza wynosiła:

  • 25 mm z przodu kadłuba i wieży
  • 16 mm po bokach kadłuba i wieży oraz dolna płyta kadłuba z tyłu
  • 12 mm z tyłu kadłuba (górna płyta) i z góry kadłuba nad przedziałem silnikowym
  • 8 mm z góry wieży i spód kadłuba

Kadłub był podzielony na dwa przedziały: bojowy i silnikowy. W części czołgów przeznaczonych dla Rumunii inaczej skonstruowano tył kadłuba. Masa czołgu wynosiła 10,5 tony.

 

PZKPFW 35 (T) – WIEŻA

miała szkielet ze stalowych kątowników, do których przymocowano nitami płyty pancerne. Na wierzchu wieży, po lewej stronie, znajdowała się wieżyczka dowódcy z peryskopem. Wieża była obracana ręcznie

 

PZKPFW 35 (T) – PODWOZIE

składało się z 16 kół jezdnych z bandażami gumowymi (po 8 na gąsienice) połączonych w pary za pomocą wózków. Każdy wózek amortyzowany był czterema resorami piórowymi. Wózki były przyczepione do kadłuba za pomocą wysięgników. Z przodu była dodatkowa para kół prowadzących, o takich samych rozmiarach jak koła jezdne. Do tego z przodu była jeszcze para dużych kół napinających, a z tyłu para dużych kół napędowych. Od góry gąsienicę podtrzymywały 4 rolki z bandażem gumowym. Szerokość gąsienic wynosiła 320 mm.

 

PZKPFW 35 (T) – NAPĘD

stanowił 6-cylindrowy silnik gaźnikowy, chłodzony cieczą, Škoda T-11 o mocy 120 KM, który rozpędzał czołg do

Pzkpfw 35 (t) -

Grubość pancerza w czołgu Pzkpfw 35 (t) wynosiła od 8 mm (z góry wieży i spodu kadłuba) przez 16 mm (po bokach) aż do 25 mm z przodu

prędkosći 34 km/h. Zbiorniki paliwa – benzyny etylizowanej – miały łączną pojemność 153 dm³, a Niemcy przed kampanią francuską w 1940 roku montowali 5-7 dodatkowych kanistrów na zewnątrz pojazdu, każdy o pojemności 20 dm³. Zużycie paliwa podczas jazdy po drogach wynosiła 80 dm³/100 km, a w terenie 120 dm³/100 km, tak więc zasięg pojazdu wynosił: po drodze – 120 km, by potem zwiększyć się do 200 km.

 

PZKPFW 35 (T) – UZBROJENIE

główne składało się z armaty Škoda A-3 vz. 34 (niem.oznaczenie 3,7 cm KwK 34t ) L/40 kal. 37,2 mm. Armata była półautomatyczna i strzelała pociskami przeciwpancernymi i odłamkowymi, a później także podkalibrowy. Niemcy używali 2 rodzajów pocisków: przeciwpancernych PzGr (t) o masie 0,82 kg i prędkości początkowej 690 m/s oraz podkalibrowych PzGr 40 o masie 0,37 kg i prędkości początkowej 1040 m/s. Poniżej przedstawiam tabelkę, która pokazuje możliwości penetracyjne obu pocisków w zależności od odległości

Odległość w metrach

Zdolność przebijania pancerza w (mm)

PzGr (t)

PzGr 40

100

37,0

64,0

200

35,5

53,0

300

34,1

45,0

400

32,6

38,0

500

31,3

1000

25,7

1500

22,3

Do obrony przed piechotą wroga czołg posiadał też 2 karabiny maszynowe ZB 53 vz. 35 lub vz. 37 (niem. MG 35 lub MG 37) kal. 7,92 mm. Pierwszy z nich był umieszczony w wieży i sprzężony z armatą. Drugi wmontowano do przedniego kadłuba, po lewej stronie. Oba km miały szybkostrzelność 500-700 strzałów na minutę, a prędkość początkowa pocisku wynosiła 793 m/s. Zapas pocisków do armaty wynosił 78 sztuk, a do kar. masz. – 2250 naboi.

W niektórych egzemplarzach czołgu Pzkpfw 35 (t) montowano specjalny zasobnik z tyłu wieży z kilkoma świecami dymnymi. Były one wystrzeliwane z wnętrza pojazdu . W czołgach dowodzenia – PzBfWg 35t wymontowano przedni kar. masz.

 

PZKPFW 35 (T) – ZAŁOGA

składała się z 4 osób. Kierowca-mechanik miał swoje stanowisko z przodu kadłuba, po prawej stronie. Dysponował on zestawem przyrządów kontroli silnika i ruchu pojazdu. Lustrował teren dzięki szczelinie obserwacyjnej osłoniętej szkłem pancernym o grubości 30 mm. Po jego lewej stronie siedział strzelec-radiotelegrafista, który oprócz obsługi radiostacji strzelał także z karabinu maszynowego umieszczonego z przodu kadłuba. Strzelec też posiadał małą szczelinę obserwacyjną na przodzie kadłuba.

Z tyłu, w wieży, siedział dowódca czołgu, który w czechosłowackiej armii był także ładowniczym i celowniczym głównego działa. Używał celownika optycznego osadzonego w wieży i zblokowanego dla armaty i kar. masz. Dodatkowo dla obserwacji terenu mógł korzystać z czterech peryskopów obserwacyjnych zamontowanych w wieżyczce dowódcy. Dopiero Niemcy wprowadzili do zespołu czwartego załoganta – ładowniczego.

 

Pzkpfw 35 (t) – inne pojazdy

Na bazie czołgu Pzkpfw 35 (t) zbudowano też kilka innych maszyn, takich jak np:

Pzkpfw 35(t) wóz dowodzenia

Na bazie czołgu Pzkpfw 35(t) zbudowano też kilka innych maszyn, takich jak np: PzBfWg 35 (t) – wóz dowodzenia, posiadający dodatkową radiostację zamiast kar. masz. Zbudowano 20 egzemplarzy

  • PzBfWg 35 (t) – wóz dowodzenia, posiadający dodatkową radiostację zamiast kar. masz. Zbudowano 20 egzemplarzy
  • Môrserzugmittel 35 (t) – ciężki ciągnik artyleryjski z hakiem holowniczym o udźwigu 11 ton. Był nieuzbrojony. Wyprodukowano 40 egzemplarzy
  • T.A.C.A.M ŠKODA R-2 – rumuński niszczyciel czołgów uzbrojony w zdobyczne działo radzieckie kal. 76,2 mm. Przebudowano 21 egzemplarzy, które weszły do uzbrojenia Rumunii już po jej przejściu na stronę Aliantów.

 

 

Pzkpfw 35 (t) – podsumowanie

Czołg Pzkpfw 35 (t) był czołgiem lekkim o podobnej wartości bojowej jak polski 7TP, brytyjski Vickers Mk E czy radziecki T-26. Miał bardzo dobre działo, zdolne zniszczyć 31 mm pancerz z odległości 500 m.

Produkowano go w czechosłowackich zakładach zbrojeniowych, które w 1938 roku przejęte zostały, razem z wszystkimi maszynami, przez Niemców. Był szeroko eksportowany do Rumunii i Bułgarii, na jego podwoziu zbudowano bardzo dobry niszczyciel czołgów T.A.C.A.M. Jego następcą był jeszcze lepszy czołg Pzkpfw 38(t)

 

Pzkpfw 35 (t) – dane techniczno-taktyczne

  • produkcja       1936 r. – grudzień 1939 r.
  • ilość                   434 egz. + 2 prototypy
  • załoga               4 osoby
  • masa                 10,5 tony
  • wymiary          długość – 4,90 m; szerokość – 2,06 m; wysokość – 2,37 m
  • napęd               6-cylindrowy silnik gaźnikowy, chłodzony cieczą, Škoda T-11 o mocy 120 KM
  • osiągi                prędkość max. 34 km/h (na drodze); zasięg max. 200 km
  • uzbrojenie     armata Škoda A-3 vz 35 lub 37 kal. 37 mm + 2 kar. masz. ZB 53 kal. 7, 92 mm
  • pancerz           8-25 mm

To wszystko na dzisiaj, jeżeli chodzi o konstrukcję czechosłowackiego czołgu Pzkpfw 35 (t)/ LT vz. 35. Z następnego artykułu dowiesz się, jak radziły sobie te maszyny na polu walki, już w służbie Wermachtu. Jeżeli podobał Ci się ten artykuł, to polub go i podziel się nimi ze swoimi znajomymi na Facebooku.

Do usłyszenia

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



Komentarze

Więcej w III Rzesza
Pzkpfw III J
Pzkpfw III z lepszą armatą L/60 kal. 50 mm – wersje od J do N

Jak już wiesz, we wcześniejszych wersjach Pzkpfw III miał armatę L/46,5 kal. 37 mm lub L/42 kal. 50 mm. Cechowały...

Zamknij