Samochody pancerne Kfz 13 i Kfz 14 na polu walki - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Sty 6, 2017 in III Rzesza |

Samochody pancerne Kfz 13 i Kfz 14 na polu walki

Samochody pancerne Kfz 13 i Kfz 14 na polu walki

Kfz 13 początkowo służył jako pojazd rozpoznawczy w Reichswerze, a od 1935 roku w Wermachcie. Zostały w nie wyposażone jednostki kawalerii, potem uzbrajano w nie też niektóre jednostki pancerne i zmechanizowane. Tuż przed 1939 rokiem także kilka dywizji piechoty mogło ich używać.

W latach 30. XX wieku samochody pancerne Kfz 13 były często wykorzystywane we wszelakich ćwiczeniach jednostek pancernych. Brały udział w zajęciu Austrii i Czech, jeszcze przed wybuchem II wojny światowej.

Samochody pancerne Kfz 13

Samochody pancerne Kfz 13 brały udział w pierwszych latach II wojny światowej jako pojazdy rozpoznawcze. Po ataku III Rzeszy na Związek Radziecki zostały wycofane z frontu i przekazane jednostkom policji. zdj. kfz13.pl

Samochody pancerne Kfz 13 w kampanii wrześniowej

Jednak prawdziwy chrzest bojowy miał dopiero nadejść wraz z atakiem III Rzeszy na Polskę we wrześniu 1939 r. Zostały wcześniej przemalowane na kamuflaż PanzerGrau i miały na swoim pancerzu wymalowane duże białe krzyże. Były przez to łatwiejsze do namierzenia dla polskich wojsk i łatwiej było je zniszczyć.

W czasie walk w Polsce Wermacht stracił 23 samochody pancerne Kfz 13 i były to straty bezpowrotne. Pokazały się wtedy wszystkie wady tej maszyny, jak cienki pancerz, słabe uzbrojenie czy brak napędu na cztery koła.

 

Samochody pancerne Kfz 13 w kolejnych kampaniach

Pomimo tych wad Niemcy użyli pozostałych maszyn podczas kampanii na Zachodzie w maju i czerwcu 1940 roku. Wcześniej usunięto te białe krzyże i zastąpiono je mniejszymi. Walki we Francji potwierdziły wszystkie wady Kfz 13 i wykazały jego małe walory bojowe.

Nieliczne ocalałe pojazdy tego typu brały jeszcze udział w walkach na Bałkanach w kwietniu 1941 roku i w ataku III Rzeszy na Związek Radziecki kilka miesięcy później, ale szybko wycofano je z frontu i przekazano oddziałom tyłowym.

 

Samochody pancerne Kfz 13 – największe zalety i wady

Zalety Praktycznie brak
Wady Słaby pancerz, słabe uzbrojenie, problemy z jazdą po bezdrożach

 

Źródła wiedzy:

  1. achtungpanzer.com
  2. tanks-encyklopedia.com
  3. kfz13.pl

 

Pozdrawiam Serdecznie

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga

 


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



 

PS. Jeżeli spodobał ci się ten artykuł, to proszę

  1. kliknij w przycisk „Lubię to” i
  2. udostępnij go znajomym na Facebooku lub
  3. udostępnij go na forum z tematyki militarnej, np. http://forum.militarium.net, http://www.serwis-militarny.net/forum, http://www.forum.militarni.pl, http://www.historycy.org
  4. skomentuj go poniżej

Znacznie poprawi to pozycje mojego bloga w wyszukiwarce Google i da mi motywacje do dalszej pracy i prowadzenia tego bloga.

Komentarze

Więcej w III Rzesza
Kfz 13 - niemiecki samochód pancerny
Kfz 13 – jeden z pierwszych niemieckich samochódów pancernych

Wozy Kfz 13 to jedne z pierwszych samochodów pancernych w Niemczech. Były oparte o podwozie cywilnego samochodu Adler Standard 6....

Zamknij