Sdkfz 164 Nashorn - czyli armata 8,8 cm na czołgu - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Gru 4, 2016 in III Rzesza |

Sdkfz 164 Nashorn – czyli armata 8,8 cm na czołgu

Sdkfz 164 Nashorn – czyli armata 8,8 cm na czołgu

Sdkfz 164 Nashorn to niemiecki niszczyciel czołgów z okresu II wojny światowej. Był oparty na podwoziu czołgu Panzer III/IV i uzbrojony w potężną armatę przeciwpancerną kal. 88 mm. Był niesamowicie skuteczny w zwalczaniu czołgów nieprzyjaciela, i to z dużych odległości. Wyprodukowany w ilości 500 egzemplarzy.

Sdkfz 164 Nashorn niemiecki niszczyciel czołgów

Sdkfz 164 Nashorn był był niesamowicie skuteczny w zwalczaniu czołgów nieprzyjaciela. Wyprodukowany w ilości 500 egzemplarzy. zdj. pinterest.com

 

Sdkfz 164 Nashorn – historia powstania

Niemcy potrzebowali broni pancernej zdolnej zniszczyć radzieckie czołgi średnie T-34 i ciężkie KW. Dlatego opracowali szereg maszyn na podwoziach produkowanych czołgów lekkich, uzbrajając je w armaty przeciwpancerne. Ustawiali te armaty w odrytych nadbudowach, chroniących załogę jedynie przed bronią małokalibrową.

W październiku 1942 roku opracowali niszczyciel czołgów, uzbrojony w doskonałe działo Pak 43/1 L/71 kal. 88 mm, zdolne zniszczyć każdy czołg II wojny światowej. Jako podwozie dla nowej konstrukcji wykorzystali wóz oznaczony jako Geschützwagen III/IV. Było to podwozie zbudowane z podzespołów czołgów Panzer III i Panzer IV. Takie same podwozie miało działo samobieżne Hummel. Nowa maszyna nieoficjalnie została nazwana „Hornisse”, co 27 stycznia Adolf Hitler zmienił na „Nashorn”.

Do mają 1943 roku miało powstać 100 egzemplarzy, potem produkcja seryjna miała być na poziomie 20 egzemplarzy miesięcznie. Nadbudowe stworzyły zakłady Witkowitzer Bergbau w Witkowicach i Eisenhütten Gewerkschaft. Produkcją końcową zajmowały się zakłady Deutsche Eisenwerke w Tieplitz-Schönau. Do zakończenia wojny z fabryk wyjechało 494 egzemplarze niszczyciela czołgów „Hornisse-Nashorn”.

 

Sdkfz 164 Nashorn – opis konstrukcji

SDKFZ 164 NASHORN – KADŁUB

był spawany z walcowanych płyt pancernych, utwardzanych powierzchniowo przez nawęglanie. Był podzielony na trzy przedziały: kierowania z przodu, silnikowy w środku i otwarty przedział bojowy z tyłu. Grubość pancerza wynosiła: 30 mm z przodu, 20 mm po bokach i z tyłu oraz 15 mm od góry i od dołu. Masa bojowa wynosiła 24 tony.

Sdkfz 164 Nashorn szkic

Sdkfz 164 Nashorn był oparty na podwoziu czołgu Panzer III/IV i uzbrojony w potężną armatę przeciwpancerną kal. 88 mm. zdj. blueprint.com

 

SDKFZ 164 NASHORN – NADBUDOWA

była otwarta od góry. Grubość pancerza wynosiła 10 mm z kazdej strony, co chroniło załogę jedynie przed pociskami małokalibrowej broni przeciwnika i odłamkami artyleryjskimi.

 

SDKFZ 164 NASHORN – PODWOZIE

było zmodyfikowaną wersją podwozia czołgu Panzer IV z elementami wziętymi z czołgu Panzer III. Składało się z 8 par małych kół jezdnych z bandażami gumowymi. W każdej gąsienicy były połączone parami w wózki, które z kolei były amortyzowane przez półresory piórowe. Para kół napędowych (przejęte z Pz IV) znajdowały się z przodu, a para kół napinających (z Pz III) z tyłu.

Od góry każdą gąsienice podtrzymywały cztery rolki z bandażami gumowymi. Gąsienice miały szerokość 400 mm, które w okresie jesienno-zimowym można było zamienić na szersze, tzw. „Oskette”, które polepszały jazdę w śniegu i błocie.

 

SDKFZ 164 NASHORN – NAPĘD

stanowił 12-cylindrowy, chłodzony cieczą silnik gaźnikowy Maybach HL 120 TRM o mocy 300 KM. Pozwalał on na osiągnięcie prędkości 42 km/h po drodze. Zbiorniki paliwa miały pojemność 470 litrów, a spalanie wynosiło 180 l na 100 km jazdy po drogach i 360 l na 100 km jazdy w terenie. Pozwalało to na przejechanie 260 km po drodze i 130 km w terenie.

 

SDKFZ 164 NASHORN – UZBROJENIE

stanowiła doskonała armata przeciwpancerna 8,8 cm Pak 43 L/71 kal. 88 mm. Była umieszczona w słabo opancerzonej nadbudowie znajdującej się z tyłu pojazdu. Można ją było poruszać o 30º w lewo i w prawo oraz od -5º do +20º w górę i w dół. Niemcy stosowali do niej dwa rodzaje pocisków:

Pocisk Masa Prędk. pocz. Przebijalność pancerza (w mm)
100 m 500 m 1000 m 1500 m 2000 m
PzGr 39/1

p-panc

10,2 kg 1000 m/s 203 mm 185 mm 165 mm 148 mm 132 mm
PzGr 40/43 podkalibrowy 7,3 kg 1130 m/s 237 mm 217 mm 193 mm 171 mm 153 mm

 

Obronę przed piechotą przeciwnika zapewniał karabin maszynowy MG 34 kal. 7,92 mm, umieszczony na podstawie przeciwlotniczej w przedziale bojowym. Zapas pocisków do armaty wynosił 40 pocisków, a do km 600 szt.

Sdkfz 164 Nashorn

Sdkfz 164 Nashorn był bardzo słabo opancerzony. Z przodu kadłuba było zaledwie 30 mm pancerza, a nadbudowa miał jedynie 10 mm. Dlatego używano tych pojazdów z dalszych odległości. zdj. pinterest.com

 

SDKFZ 164 NASHORN – ZAŁOGA

składała się z 5 osób: kierowcy, dwóch ładowniczych, celowniczego i dowódcy. Tylko kierowca miał swoje stanowisko na przodzie kadłuba, pozostała czwórka siedziała w przedziale bojowym z tyłu.

Kierowca manewrował pojazdem za pomocą dźwigni i pedałów, a skrzynia biegów miała 6 przełożeń do przodu i 1 wsteczny. Celowniczy miał do swojej dyspozycji celownik SflZF o 8-krotnym powiększeniu i kącie widzenia º.

 

Sdkfz 164 Nashorn – dane techniczno-taktyczne

Produkcja Luty 1943 roku – marzec 1945 roku
Ilość 494 egzemplarzy
Załoga 5 osób
Masa 24 tony
Nacisk na grunt 0,85 kg/cm²
Wymiary Dł: 8,44 m szer: 2,86 m wys: 2,65 m
Napęd 12-cylindrowy gaźnikowy, chłodzony cieczą silnik

Maybach HL 120 TRM o mocy 300 KM

Moc jednostkowa 12,5 KM/t
Pojemność zbiorników 470 litrów
Spalanie na 100 km Droga: 180 litrów Teren: 360 litrów
Prędkość Droga: 42 km/h Teren: 20 km/h
Zasięg Droga: 260 kilometrów Teren: 130 kilometrów
Uzbrojenie 8,8 cm PaK 43 L/71 kalibru 88mm – wczesne wersje

8,8 cm PaK 43/1 L/71 kalibru 88mm – późne wersje

+ 1 km MG 34 lub MG 42 kal. 7,92 mm

Pancerz kadłuba Przód 30 mm (70º) boki 20 mm (74º) tył 20 mm

dół 15 mm

Pancerz nadbudowy Przód 10 mm (53º) boki 10 mm (74º) tył 10 mm

jarzmo armaty 10 mm

 

To wszystko na dziś na temat niemieckiego niszczyciela czołgów Sdkfz 164 Nashorn. W następnym artykule opiszę jego działania bojowe na frontach II wojny światowej. A ty co myślisz o tym pojeździe? Czy był udaną konstrukcją, czy jednak był krokiem wstecz? Zostaw komentarz pod spodem

Źródła wiedzy:

  1. Wydawnictwo Militaria nr 16: Janusz Ledwoch „Hummel Nashorn Brummbar”
  2. Andrzej Zasieczny „Broń pancerna III Rzeszy. Część druga”
  3. achtungpanzer.com
  4. tanks-encyklopedia.com
  5. panzerwaffe.pl – starsza wersja strony

 

Do zobaczenia w następnym wpisie

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



PS. Jeżeli spodobał ci się ten artykuł, to proszę udostępnij go znajomym na dobrym forum z tematyki militarnej (np. http://forum.militarium.nethttp://www.serwis-militarny.net/forumhttp://www.forum.militarni.plhttp://www.historycy.org lub innym, na którym się udzielasz) – oni też mogą chcieć go przeczytać. Znacznie poprawi mi to pozycje mojego bloga w wyszukiwarce google i da mi motywacje do dalszej pracy i prowadzenia tego bloga.

Komentarze

Więcej w III Rzesza
Sdkfz 186 Jagdtiger z 512 Batalionu Niszczycieli Czołgów
Sdkfz 186 Jagdtiger na polu walki

Niszczyciel czołgów Sdkfz 186 Jagdtiger był niewątpliwie najpotężniej uzbrojonym seryjnie produkowanym wozem bojowym III Rzeszy. Jego armata kal. 128 mm...

Zamknij