Sdkfz 165 Hummel - niemieckie działo samobieżne kal. 150 mm - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Gru 12, 2016 in III Rzesza |

Sdkfz 165 Hummel – niemieckie działo samobieżne kal. 150 mm

Sdkfz 165 Hummel – niemieckie działo samobieżne kal. 150 mm

Sdkfz 165 Hummel to niemieckie działo samobieżne na podwoziu czołgu Pz III/IV, uzbrojone w haubicę kal. 150 mm. Był znakomitym wsparciem dla wojsk pancernych

Sdkfz 165 Hummel - niemieckie działo samobieżne

Sdkfz 165 Hummel to niemieckie działo samobieżne na podwoziu czołgu Pz III/IV, uzbrojone w haubicę kal. 150 mm. Był znakomitym wsparciem dla wojsk pancernych. zdj. pinterest.com

 

Sdkfz 165 Hummel – historia powstania

Pierwsze lata II wojny światowej wykazały pilną potrzebę wyposażenia niemieckiej armii w samobieżną artylerię, która byłaby zdolna wspierać szybko poruszające się oddziały pancerne. Taka artyleria mogłaby się szybko przemieszczać, zajmować nowe pozycje, a gdy trzeba było się wycofać, mogła to szybko zrobić.

Założenia dla nowej broni były następujące: cienki pancerz dla osłony załogi przed pociskami broni piechoty przeciwnika i odłamkami artyleryjskimi, podwozie produkowanych już czołgów, aby przyspieszyć produkcję.

Na początku 1942 roku firma Altmärkische Kettenwerke GmbH z Berlina-Borsigwalde opracowała nowe podwozie, oparte na podzespołach czołgów Panzer III i Panzer IV. Koło napędowe, silnik, pompa paliwowa pochodziły z Panzer III J, a koła jezdne, koło napinające, rolki podtrzymujące pochodziły z czołgu Panzer IV F. Wanna kadłuba pochodziła z Panzer IV i została wydłużona z tyłu, tak że zwiększyła się odległość między ostatnim kołem jezdnym a kołem napinającym.

W lipcu 1942 roku wydano rozkaz, by do mają następnego roku wyprodukować 200 egzemplarzy nowej maszyny. W październiku jednak postanowiono, że oprócz dział samobieżnych będą produkowane także niszczyciele czołgów Nashorn na tym samym podwoziu. Dlatego też Adolf Hitler wydał polecenie zbudowania po 100 sztuk dział samobieżnych Hummel i 100 sztu niszczycieli czołgów Nashorn.

Nadbudowę opracowały zakłady Deutsche Röhrenwerke w Mühlheim, a końcową produkcją firma Deutsche Eisenwerke z Duisburga. Do końca wojny wyprodukowano 724 egzemplarze działa samobieżnego Hummel oraz dodatkowo 157 pojazdów amunicyjnych bez uzbrojenia.

 

Sdkfz 165 Hummel – opis konstrukcji

SDKFZ 165 HUMMEL – KADŁUB

pochodził z czołgu Panzer IV, został jedynie trochę wydłużony w tylnej części. Był spawany z walcowanych płyt pancernych, utwardzanych powierzchniowo przez nawęglanie. Był podzielony na trzy przedziały: kierowania z przodu, silnikowy w środku i otwarty przedział bojowy z tyłu.

Grubość pancerza wynosiła: 30 mm z przodu, 20 mm po bokach i z tyłu oraz 15 mm od góry i od dołu.

 

SDKFZ 165 HUMMEL – PODWOZIE

było zmodyfikowaną wersją podwozia czołgu Panzer IV z elementami wziętymi z czołgu Panzer III. Składało się z 8 par małych kół jezdnych z bandażami gumowymi. W każdej gąsienicy były połączone parami w wózki, które z kolei były amortyzowane przez półresory piórowe. Para kół napędowych (przejęte z Pz IV) znajdowały się z przodu, a para kół napinających (z Pz III) z tyłu.

Od góry każdą gąsienice podtrzymywały cztery rolki z bandażami gumowymi. Gąsienice miały szerokość 400 mm, które w okresie jesienno-zimowym można było zamienić na szersze, tzw. „Oskette”, które polepszały jazdę w śniegu i błocie.

Sdkfz 165 Hummel - samobieżna haubica kal. 150 mm

Działa samobieżne Sdkfz 165 Hummel były oparte na tym samym podwoziu co niszczyciele czołgów Nashorn. zdj. pinterest.com

 

SDKFZ 165 HUMMEL – NAPĘD

stanowił 12-cylindrowy, chłodzony cieczą silnik gaźnikowy Maybach HL 120 TRM o mocy 300 KM. Pozwalał on na osiągnięcie prędkości 42 km/h po drodze. Zbiorniki paliwa miały pojemność 470 litrów, a spalanie wynosiło 180 l na 100 km jazdy po drogach i 360 l na 100 km jazdy w terenie. Pozwalało to na przejechanie 260 km po drodze i 130 km w terenie.

 

SDKFZ 165 HUMMEL – UZBROJENIE

główne stanowiła haubica 15 cm sFH 18/1 L/29,5 kal. 150 mm, umieszczona w otwartej nadbudówce z tyłu pojazdu. Można ją było obracać o 15º w lewo i w prawo oraz od -3º do +42º w pionie. Doświadczona załoga mogła oddać 4-5 strzałów na minutę. Używano do niej następujących pocisków:

Pocisk Masa Przebijalność pancerza (w mm)
100 m

500 m

1000 m
Gr 39n Hl/A kumulacyjny 25 kg 160 mm
PzGr 39 TS – podkalibrowy 15 kg 155 mm 126 mm
Gr 19 burzący 43,6 kg Nie dotyczy
Gr 36 FES burzący 38,5 kg Nie dotyczy

 

Obronę przed piechotą przeciwnika zapewniał karabin maszynowy MG 34 lub MG 42 kal. 7,92 mm, przewożony w przedziale bojowym. Zapas amunicji do haubicy wynosił 18 pocisków, a do kar. masz. – 600 szt.

 

SDKFZ 165 HUMMEL – ZAŁOGA

składała się z 6 osób: kierowcy, radiooperatora, celowniczego, dwóch ładowniczych i dowódcy. Kierowca i radiooperator siedzieli z przodu kadłuba, a pozostali mieli swoje stanowiska w przedziale bojowym.

 

Sdkfz 165 Hummel – dane techniczno-taktyczne

Produkcja Luty 1943 roku – marzec 1945 roku
Ilość 713 egzemplarzy
Załoga 6 osób
Masa 24,38 tony
Nacisk na grunt 0,86 kg/cm²
Wymiary Dł: 7,17 m; szer: 2,97 m; wys: 2,81 m
Napęd 12-cylindrowy gaźnikowy, chłodzony cieczą silnik

Maybach HL 120 TRM o mocy 300 KM

Moc jednostkowa 12,31 KM/t
Pojemność zbiorników 470 litrów
Spalanie na 100 km Droga: 180 litrów Teren: 360 litrów
Prędkość Droga: 42 km/h Teren: 20 km/h
Zasięg Droga: 260 kilometrów Teren: 130 kilometrów
Uzbrojenie Haubica 15 cm sFH 18/1 L/30 kalibru 150mm

+ 1 km MG34 lub MG42 kalibru 7,92 mm

Pancerz kadłuba Przód 30 mm (70º) boki 20 mm (74º) tył 20 mm dół 15 mm
Pancerz nadbudowy Przód 10 mm (53º) boki 10 mm tył 10 mm

jarzmo armaty 10 mm (53º)

 

Źródła wiedzy:

  1. Wydawnictwo Militaria nr 101: Janusz Ledwoch „Grille”
  2. Andrzej Zasieczny „Broń pancerna III Rzeszy. Część druga”
  3. achtungpanzers.com
  4. tanks-encyklopedia.com
  5. panzerwaffe.pl – stara wersja strony

 

Pozdrawiam Serdecznie

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



 

 

PS. Jeżeli spodobał ci się ten artykuł, to proszę kliknij w przycisk „Lubię to” i udostępnij go znajomym na forum z tematyki militarnej, np.

  • http://forum.militarium.net,
  • http://www.serwis-militarny.net/forum,
  • http://www.forum.militarni.pl,
  • http://www.historycy.org

lub innym, na którym się udzielasz – oni też mogą chcieć go przeczytać. Znacznie poprawi to pozycje mojego bloga w wyszukiwarce google i da mi motywacje do dalszej pracy i prowadzenia tego bloga.

Komentarze

%d bloggers like this:
Więcej w III Rzesza
SdKfz 138/1 Grille
Sdkfz 138/1 Grille – niemieckie działo samobieżne kal. 150 mm

Sdkfz 138/1 Grille to  niemieckie działo samobieżne na podwoziu czechosłowackiego czołgu LT-38 [niem. Pzkpfw 38 t], uzbrojone w niemiecką haubicę...

Zamknij