Sdkfz 221, Sdkfz 222, Sdkfz 223 czyli niemieckie lekkie samochódy pancerne - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Sty 7, 2017 in III Rzesza |

Sdkfz 221, Sdkfz 222, Sdkfz 223 czyli niemieckie lekkie samochódy pancerne

Sdkfz 221, Sdkfz 222, Sdkfz 223 czyli niemieckie lekkie samochódy pancerne

Sdkfz 221, Sdkfz 222, Sdkfz 223 to lekkie samochód pancerny, przeznaczony do prowadzenia rozpoznania, patrolowania, osłony wojsk. Miał napęd na cztery koła (4×4). Produkowane w trzech różnych wersjach, różniących się uzbrojeniem i użytą radiostacją. Łącznie między 1936 a 1944 rokiem wyprodukowano prawie 2000 egzemplarzy.

Sdkfz 222

Sdkfz 221/222/223 to lekkie samochód pancerny, przeznaczony do prowadzenia rozpoznania, patrolowania, osłony wojsk. Miał napęd na cztery koła (4×4). zdj. blue-print.com

 

Sdkfz 221, Sdkfz 222, Sdkfz 223 – historia powstania

W 1934 roku niemiecki Urząd Uzbrojenia Armii wydał polecenie skonstruowania „podstawowego lekkiego samochodu pancernego dla wojsk lądowych”. Nowa maszyna miała posiadać napęd na cztery koła (4×4) oraz wzmocnione zawieszenie, aby mogła swobodnie poruszać się w terenie.

Do konkursu na podwozie dla nowego samochodu pancernego przystąpiły zakłady Daimler-Benz i Auto-Union (Horch), wygrał ten drugi. Za program rozwojowy odpowiadały zakłady Einsewerke Weserhutte. Do 1940 roku z fabryk wyjechało 339 samochodów pancernych 221.

W tym samym czasie Niemcy skonstruowali lepiej uzbrojony Sdkfz 222. Posiadał on działko automatyczne 2 cm KwK 30 L/55 kal. 20 mm, umieszczone w wieży i sprzężony z nim kar. masz. MG 34 kal. 7,92 mm. Z działka można było strzelać także do samolotów. Sdkfz 222 miał od 1941 roku lepsze podwozie, z mocniejszym silnikiem, o mocy do 90 KM. W latach 1936-43 wyprodukowano 989 egzemplarzy tej wersji.

Obok wersji bojowych, Niemcy używali też wersji przeznaczonych do łączności – był to Sdkfz 223. Posiadała ona takie same uzbrojenie jak Sdkfz 221, ale wokół wieży przymocowano radiostację średniego zasięgu FuG 10 lub FuG 19. Maszyny z trzech pierwszych serii produkcyjnych otrzymały antenę poręczową, a kolejne serie – anteny prętową. W latach 1938-44 z fabryk wyjechało 550 samochodów pancernych Sdkfz 223.

Oprócz uzbrojonych wersji czterokołowego lekkiego samochodu pancernego, Niemcy produkowali także samochody pancerne bez uzbrojenia, ale z ulepszoną radiostacją. Były to Sdkfz 260 i Sdkfz 261.

 

Sdkfz 221, Sdkfz 222, Sdkfz 223 – opis konstrukcji

SDKFZ 221, SDKFZ 222, SDKFZ 223 – KADŁUB

składał się z walcowanych płyt pancernych, utwardzanych powierzchniowo przez nawęglanie. Były one przyspawane do metalowego szkieletu. Kadłub był podzielony na przedział załogi z przodu i przedział silnikowy z tyłu. Grubość pancerza wahała się między 5 a 14,5 mm. Masa bojowa to 4 tony.

 

SDKFZ 221, SDKFZ 222, SDKFZ 223 – WIEŻA

była odkryta od góry. Zamontowano na jej górze metalowe kątowniki, na których rozstawiono metalową siatkę, która miała chronić załogę przed granatami ręcznymi.

 

SDKFZ 221, SDKFZ 222, SDKFZ 223 – PODWOZIE

składało się z czterech kół jezdnych, niezależnie zawieszonych. Podwozie amortozywały dwie sprężyny spiralne.

Sdkfz 223

Produkowane w trzech różnych wersjach, różniących się uzbrojeniem i użytą radiostacją. Łącznie między 1936 a 1944 rokiem wyprodukowano prawie 2000 egzemplarzy.

 

SDKFZ 221, SDKFZ 222, SDKFZ 223 – NAPĘD

stanowił 8-cylindrowy, chłodzony cieczą silnik rzędowy Horch V-8 o mocy 75 KM. Napęd na cztery koła, ale przy prędkości powyżej 35 km/h można było wyłączyć tylną oś. Spalanie paliwa na 100 kilometrów jazdy po drodze wynosiło

 

SDKFZ 221, SDKFZ 222, SDKFZ 223 – UZBROJENIE

składało się z pojedynczego karabinu masynowego MG 34 kal. 7,92 mm, umieszczonego w obrotowej wieży. Zapas amunicji wynosił 1050 naboi. Możliwe było montowanie broni dodatkowej, jak rusznica przeciwpancerna Panzerbusche 39 kal. 7,92 mm. W 1941 roku uzbrojono samochody pancerne Sdkfz 221 w rusznicę przeciwpancerną 2,8 cm Panzerbusche 41 kal. 28 mm.

Sdkfz 222 był uzbrojony w działko automatyczne KwK 30 L/55 kal. 20 mm + 1 kar. masz. MG 34 kal. 7,92 mm. Było to takie same uzbrojenie jak w lekkim czołgu Panzer II.

Sdkfz 223 uzbrojono jedynie w pojedynczy kar. masz. MG 34 kal. 7,92 mm.

 

SDKFZ 221, SDKFZ 222, SDKFZ 223 – ZAŁOGA

składała się z 3 osób: kierowcy, celowniczego i dowódcy. Kierowca siedział z przodu kadłuba, po lewej stronie. Obserwował teren przez jedną (w Sdkfz 221) lub dwie (Sdkfz 222/223) prostokątne szczeliny obserwacyjne, umieszczone z przodu kadłuba i dwie podobne, tylko troche mniejsze, szczeliny po obu stronach. Kierował pojazdem za pomocą kierownicy i pedałów.

Celowniczy i dowódca zajmowali stanowiska w wieży i obsługiwał kar. masz. Dowódca mógł obserwować pole walki przez cztery szczeliny obserwacyjne, umieszczone w wieży.

 

Sdkfz 221, Sdkfz 222, Sdkfz 223 – dane techniczno-taktyczne

Produkcja Sdkfz 221: lata 1936-40

Sdkfz 222: lata 1936-43

Sdkfz 223: lata 1937-44

Ilość 1968 egzemplarzy, z czego:

Sdkfz 221: 339 egzemplarzy

Sdkfz 222: 989 egzemplarzy

Sdkfz 223: 640 egzemplarzy

Załoga Sdkfz 221: 2 osoby

Sdkfz 222/223: 3 osoby

Masa Sdkfz 221: 4 tony

Sdkfz 222: 4,8 tony

Sdkfz 223: 4,4 tony

Nacisk na grunt ?
Wymiary Sdkfz 221: Dł 4,80 m sz 1,95 m wys 1,70 m

Sdkfz 222: Dł 4,80 m sz 1,95 m wys 1,99 m

Sdkfz 223: Dł 4,80 m sz 1,96 m wys 1,75 m

Napęd 8-cylindrowy, chłodzony cieczą silnik rzędowy

Horch V-8 o mocy 75-90 KM

Moc jednostkowa Sdkfz 221: 18,75 KM/t
Pojemność zbiorników 110 litrów
Spalanie na 100 km Droga: 28 litrów Teren: ?
Prędkość Droga:

Sdkfz 221: 80 km/h

Sdkfz 222: 80/90 km/h

Sdkfz 223: 75 km/h

Teren: ?

Sdkfz 221: 45 km/h

Sdkfz 222: 42 km/h

Sdkfz 223: 40 km/h

Zasięg Droga:

Sdkfz 221: 320 km

Sdkfz 222: 350 km

Sdkfz 223: 300 km

Teren: ?
Uzbrojenie Sdkfz 221: 1x kar. mas. MG 34 kal. 7,92 mm

Sdkfz 222: działko automatyczne KwK 30 L/55

kal. 20 mm + 1 kar. masz. MG 34 kal. 7,92 mm

Sdkfz 223: 1x kar. mas. MG 34 kal. 7,92 mm

Pancerz kadłuba Sdkfz 221: Przód 10 mm boki 8 mm tył 8mm

góra 8 mm dół 5 mm

Sdkfz 222: Przód 14,5-30 mm boki 8 mm

tył 8 mm góra 8 mm dół 5 mm

Sdkfz 223: Przód 10 mm boki 8 mm tył 8 mm

góra 8 mm dół 5 mm

Pancerz nadbudowy Sdkfz 221: Przód 10 mm boki 8 mm tył 8 mm

Sdkfz 222: Przód 14,5-30 mm boki 8 mm tył 8 mm

Sdkfz 223: Przód 10 mm boki 8 mm tył 8 mm

 

W kolejnym artykule dowiesz się, jak radziły sobie niemieckie lekkie samochody pancerne Sdkfz 221/222/223 na froncie w czasie II wojny światowej.

 

Źródło wiedzy:

  1. Wydawnictwo Militaria nr 28: Janusz Ledwoch „Samochody pancerne 4×4”
  2. tanks-encyklopedia.com
  3. achtungpanzers.com

 

Do zobaczenia w następnym artykule

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga

 


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



 

PS. Jeżeli spodobał ci się ten artykuł, to proszę

  1. kliknij w przycisk „Lubię to” i
  2. udostępnij go znajomym na Facebooku lub
  3. udostępnij go na forum z tematyki militarnej, np. http://forum.militarium.net, http://www.serwis-militarny.net/forum, http://www.forum.militarni.pl, http://www.historycy.org
  4. skomentuj go poniżej

Znacznie poprawi to pozycje mojego bloga w wyszukiwarce Google i da mi motywacje do dalszej pracy i prowadzenia tego bloga.

Komentarze

Więcej w III Rzesza
Samochody pancerne Kfz 13
Samochody pancerne Kfz 13 i Kfz 14 na polu walki

Kfz 13 początkowo służył jako pojazd rozpoznawczy w Reichswerze, a od 1935 roku w Wermachcie. Zostały w nie wyposażone jednostki...

Zamknij