Sdkfz 231, Sdkfz 232, Sdkfz 263 (6-Rad) - niemieckie ciężkie samochody pancerne - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Sty 12, 2017 in III Rzesza |

Sdkfz 231, Sdkfz 232, Sdkfz 263 (6-Rad) – niemieckie ciężkie samochody pancerne

Sdkfz 231, Sdkfz 232, Sdkfz 263 (6-Rad) – niemieckie ciężkie samochody pancerne

Sdkfz 231, Sdkfz 232, Sdkfz 263 (6-Rad) to ciężkie trzyosiowe samochody pancerne, z napędem na cztery koła (6×4). Przeznaczone były do prowadzenia rozpoznania i osłony jednostek. Były przystosowane do jazdy po drogach, w terenie nie dawały sobie tak dobrze rady.

Sdkfz 232 6-Rad - niemiecki ciężki samochód pancerny

Wyprodukowano łącznie 123 egzemplarze tych maszyn, w trzech różnych wersjach, różniących się uzbrojeniem i wyposażeniem. zdj. tanks-encyclopedia.com

 

Sdkfz 231, Sdkfz 232, Sdkfz 263 – historia powstania

W połowie 1929 roku niemiecki Urząd Uzbrojenia wysunęli wstępne założenia taktyczno -techniczne dla nowego samochodu pancernego. Miał być sześciokołowy i miał się opierać o podwozie produkowanych w sektorze cywilnym ciężarówek. Miał mieć napęd na dwie osie i stanowisko do jazdy do tyłu, umieszczone w tylnej części kadłuba.

Do konkursu stawiły się trzy firmy: C.D. Magirus z podwoziem M 206, Büssing -NAG z podwoziem G 31 i Daimler-Beinz z podwoziem G3. Były to bardzo podobne do siebie podwozia, nieznacznie tylko różniące się szczegółami technicznymi

W listopadzie 1932 roku zamówiono 16 podwozi G31b i 37 podwozi G3. Kadłub skonstruowały zakłady Deutsche Werke AG z Kolonii. Wyprodukowano łącznie 123 egzemplarze tych maszyn, w trzech różnych wersjach, różniących się uzbrojeniem i wyposażeniem.

  • Sdkfz 231 było uzbrojone w szybkostrzelne działko KwK 30 L/55 kal. 20 mm i sprzężony z nim pojedynczy karabin maszynowy MG 13 lub MG 34 kal, 7,92 mm.
  • Sdkfz 232 (Fu) 6-Rad posiadał radiostację i antenę ramową, przymocowaną do wieży i kadłuba.
  • Sdkfz 263 miał radiostację dalekiego zasięgu, wieża nie mogła się obracać, a uzbrojenie stanowił jedynie pojedynczy karabin maszynowy MG 34 kal. 7,92 mm.

Początkowa nazwa nowych pojazdów to Geparzenten Kraftwagen Kfz 67, pojazdy z zamontowaną radiostacją – Geparzenten Kraftwagen (Fu) Kfz 67a. W późniejszym czasie zmieniono oznaczenie na Sdkfz 231-6-Rad i Sdkfz 232(Fu)-6-Rad.

Nowe maszyny miały mieć lepsze możliwości jezdne od samochodów pancernych z napędem na 4 koła – Sdkfz 222.

 

Sdkfz 231, Sdkfz 232, Sdkfz 263 – opis konstrukcji

SDKFZ 231, SDKFZ 232, SDKFZ 263 – KADŁUB

składał się z walcowanych płyt pancernych, utwardzanych powierzchniowo przez nawęglanie. Był podzielony na trzy przedziały, łączone ze sobą za poimocą spawania. Z przodu znajdował się przedział silnikowy, a w srodku i z tyłu przedział bojowy. Grubość pancerza wynosiła: 14,5 mm z przodu i po 8 mm po bokach i z góry. Wystarczało to do zapewnienia załodze ochrony przed bronią piechoty i odłamkami artyleryjskimi.

 

SDKFZ 231, SDKFZ 232, SDKFZ 263 – WIEŻA

także była spawana i miała takie same opancerzenie, jak kadłub. Na wieży montowano zaczep dla ewentualnego przeciwlotniczego karabinu maszynowego. Wieża obracana była ręcznie.

 

SDKFZ 231, SDKFZ 232, SDKFZ 263 – PODWOZIE

składało się z 6 kół jedznych, przymocowanych do ramy przy pomocy wahaczy i amortyzowanych przez resory płaskie. Kierować można było tylko przednimi kołami, pozostałe były napędowe. Dwie tylne osie miały podwójne koła jezdne.

 

SDKFZ 231, SDKFZ 232, SDKFZ 233 – NAPĘD

stanowił 4- lub 6-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, silnik benzynowy (Daimler-Beinz, Büssing-NAG lub Magirus) o mocy 60- 70 KM. Pozwalał on na poruszanie się z maksymalną prędkością 85 km/h po drodze i 65 km.h w terenie.

Spalanie paliwa wynosiło 35 -40 litrów na 100 kilometrów jazdy po drodze. Skrzynia biegów posiadała 5 biegów do jazdy do przodu i jeden wsteczny.

Sdfkz 263 6rad

Podwozie składało się z 6 kół jezdnych. Kierować można było tylko przednimi kołami, pozostałe były napędowe. Dwie tylne osie miały podwójne koła jezdne. zdj. WarWheels.Net

 

SDKFZ 231, SDKFZ 232, SDKFZ 263 – UZBROJENIE

składało się z szybkostrzelnego działka 2 cm KwK 30 L/55 kal. 20 mm i sprzężonego z nim pojedynczego karabinu maszynowego MG 13 lub MG 34 kal. 7,92 mm. Całe uzbrojenie było umieszczone w wieży. Działko bylo zasilane przez 10-nabojowe magazynki. W ciągu minuty można było teoretycznie oddać 280 strzałów, lecz w praktyce było o 100 strzałów.

Używano dwóch rodzajów pocisków:

  • przeciwpancernego PzGr – o masie 0,148 kg i prędk. pocz. 830 m/s, który przebijał pancerz (ustawiony pod kątem 30º) grubości 20 mm z odległości 100 metrów i 14 mm z 500 metrów
  • podkalibrowego PzGr 40 – o masie 0,1 kg i prędk. Pocz. 1050 m/s, który przebijał pancerz (ustawiony pod kątem 30º) grubości 40 mm ze 100 metrów i 20 mm z 500 metrów.

Zapas amunicji do działka wynosił 200 pocisków, a do kar. masz. 2250 naboi. Wersja Sdkfz 263 posiadała jedynie kar. masz.

 

SDKFZ 231, SDKFZ 232, SDKFZ 263 – ZAŁOGA

składała się z 4 osób: kierowcy, strzelca, radiotelegrafisty i dowódcy. W wesji Sdkfz 263 dodatkowym członkiem załogi był drugi radiotelegrafista. Kierowca mógł kierować pojazdem z przodu lub z tyłu pojazdu, ponieważ posiadał on dwa stanowiska do tego przeznaczone. Obserwowanie terenu można było prowadzić przez siedem szczelin obserwacyjnych: czterech z przodu i trzech z tyłu.

 

Sdkfz 231, Sdkfz 232, Sdkfz 263 – dane techniczno-taktyczne

Produkcja Lata 1934-36
Ilość Sdkfz 231: 123 egzemplarze

Sdkfz 263: 28 egzemplarzy

Załoga Sdkfz 231/232: 4 osoby

Sdkfz 263: 5 osób

Masa Sdkfz 231/232: 5,7 ton

Sdkfz 263: 6 ton

Nacisk na grunt ?
Wymiary Dł 5,57 m sz 1,82 m wys 2,25 m
Napęd 4- lub 6-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą,

silnik benzynowy (Daimler-Beinz, Büssing-NAG

lub Magirus) o mocy 60-70 KM.

Moc jednostkowa 12,28 KM/t
Pojemność zbiorników 90 litrów
Spalanie na 100 km Droga: 33 l Teren: 55 l
Prędkość Droga: 65 km/h Teren: 32 km/h
Zasięg Droga: 300 km Teren: ?
Uzbrojenie Sdkfz 231 i 232: Szybkostrzelne działko KwK 30 L/55 kal. 20 mm + 1 kar. masz. MG 34 kal. 7,92 mm

Sdkfz 263:  1 kar. masz. MG 34 kal. 7,92 mm

Pancerz kadłuba Przód 14,5 mm boki 8 mm tył 8 mm góra 8 mm
Pancerz nadbudowy Przód 14,5 mm boki 8 mm tył 8 mm

góra 8 mm jarzmo armaty 14,5 mm

 

Źródła wiedzy:

  1.  Wydawnictwo Militaria nr 32: Janusz Ledwoch „Samochody pancerne 6×4”
  2. achtungpanzers.com
  3. tanks-encyklopedia.com

 

Pozdrawiam i do zobaczenia w następnym artykule

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga

 


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



 

PS. Jeżeli spodobał ci się ten artykuł, to proszę

  1. kliknij w przycisk „Lubię to” i
  2. udostępnij go znajomym na Facebooku lub
  3. udostępnij go na forum z tematyki militarnej, np. http://forum.militarium.net, http://www.serwis-militarny.net/forum, http://www.forum.militarni.pl, http://www.historycy.org
  4. skomentuj go poniżej

Znacznie poprawi to pozycje mojego bloga w wyszukiwarce Google i da mi motywacje do dalszej pracy i prowadzenia tego bloga.

Komentarze

Więcej w III Rzesza
SdKfz 222 w Polsce, wrzesień 1939
Sdkfz 222/221/223 na polu walki

Sdkfz 222/221/223 zadebiutowały w czasie zajęcia Sudetów przez III Rzeszę jesienią 1938 roku. Brały potem udział w ataku na Polskę...

Zamknij