Sdkfz 234/231/232/233 8-Rad - czyli niemieckie ośmiokołowe samochody pancerne - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Sty 27, 2017 in III Rzesza |

Sdkfz 234/231/232/233 8-Rad – czyli niemieckie ośmiokołowe samochody pancerne

Sdkfz 234/231/232/233 8-Rad – czyli niemieckie ośmiokołowe samochody pancerne

Sdkfz 232 (8-Rad), Sdkfz 233 (8-Rad) i Sdkfz 234 (8-Rad) to niemieckie cztero-osiowe ciężkie samochody pancerne z nowatorskim podwoziem, różniące się uzbrojeniem i zastosowanym wyposażeniem łącznościowym.

Uzbrojone w szybkostrzelne działko kal. 20 mm i pojedynczy kar. masz, lub w armatę kal. 50 mm lub w inne uzbrojenie. Produkowane przez cały okres II wojny światowej, z fabryk wyjechało 1213 egzemplarzy wszystkich wersji.

Sdkfz 234/2 Puma

Sdkfz 232 (8-Rad), Sdkfz 233 (8-Rad) i Sdkfz 234 (8-Rad) to niemieckie cztero-osiowe ciężkie samochody pancerne z nowatorskim podwoziem, różniące się uzbrojeniem i zastosowanym wyposażeniem łącznościowym. Na zdjęciu Sdkfz 234/2 Puma z działem L/60 kal. 50 mm. zdj. panzernot.net

 

Sdkfz 234/231/232/233 8-Rad – historia powstania

W 1927 roku Reichswehra nakazała opracować ośmiokołowy ciężki samochód pancerny, który według założeń miał osiągać prędkość na drodze do 65 km/h i miał potrafić pływać. Skonstruowano nawet kilka prototypów, jednak dwa lata później projekt zarzucono z powodów ekonomicznych. Prace te jednak pozwoliły Niemcom szybko uruchomić produkcję seryjną w następnych latach.

W 1935 roku powrócono do prac nad nowym, ośmiokołowym cieżkim samochodem pancernym. Użyto podwozia samochodu cięzarowego, tzw. schwere Einheist Gelandegängiger Wehrmachts Lastkraftwagen.

Posiadało ono wszystkie osie napędowe i były kierowane, co było bardzo dobrym rozwiązaniem. Było to niezwykle rewolucyjne podwozie.

Pod koniec 1935 roku zakłady Büssing-NAG rozpoczęły budowę prototypu, za nadwozie odpowiadały zakłady Deutsche Werke AG, które miały już doświadczenia przy innych tego typu maszynach. Prototyp miał oznaczenie Vs. Kfz 623 lub ARW Achtradwagen, później zmieniony na Sdkfz 231/232/263 (8-Rad). Po zakończeniu prób nowe maszyny przyjęto do produkcji seryjnej, która odbywała się w zakładach Deutsche Werke w Kilonii i Fredrich Schihau w Elblągu.

 

Sdkfz 234/231/232/233 8-Rad – opis konstrukcji

Sdkfz 232 (8-Rad) - niemiecki samochód pancerny

Sdkfz 232 uzbrojone w szybkostrzelne działko kal. 20 mm i pojedynczy kar. masz, Produkowane przez cały okres II wojny światowej, z fabryk wyjechało 1213 egzemplarzy wszystkich wersji. zdj. achtungpanzer.com

 

SDKFZ 234/231/232/233 – KADŁUB

składał się ze szkieletu i przymocowanych do niego śrubami płyt pancernych. Był podzielony na dwa przedziały: bojowy z przodu i silnikowy z tyłu. Pancerz grubości 14,5 mm z przodu i 8 mm po bokach i z tyłu. W późniejszych wersjach miał z przodu dodatkową płytę pancerną grubości 8 mm, a od 1941 roku pogrubiono go z przodu do 30 mm. Masa bojowa wynosiła 8,3 tony.

 

SDKFZ 234/231/232/233 – WIEŻA

obracała się ręcznie. Wersja Sdkfz 232 posiadała zamontowaną na wieży antenę ramową. W wersji Sdkfz 263, Sdkfz 234/3 i Sdkfz 234/4 nie było wieży tylko podwyższony kadłub, otwarty od góry. Z tyłu wieży był dwuczęściowy właz ewakuacyjny.

 

SDKFZ 234/231/232/233 – PODWOZIE

składało się ośmiu kół jezdnych, połączonych z ramą podwozia przy pomocy dwóch wahaczy, umiszczonych jeden nad drugim. Między wahaczami przechodziły półosie. Górny wahacz każdego koła był połączony dzięki resorowi z wahaczem w sąsiednim kole, a sam resor przypięto do wspornika ramy podwozia. Pozwalało to na jednoczesne amortyzowanie dwóch sąsiednich kół.

 

SDKFZ 234/231/232/233 – NAPĘD

w pojazdach typu Sdkfz 231/232/263 stanowił 8-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, silnik Büssing-NAG L8V-GS o mocy 150 KM (od 1939 roku silnik miał moc 180 KM). Dwa zbiorniki paliwa miały łączną pojemność 150 litrów. Spalanie paliwa na 100 kilometrów jazdy po drogach wynosiło 45-50 litrów.

Sdkfz 234 posiadał 12-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą silnik wysokoprężny Tatra 103 o mocy 210 KM. Spalanie paliwa wynosiło 40 litrów na 100 km jazdy po drodze i 60 litrów w terenie. Skrzynia biegów miała trzy biegi do jazdy do przodu i trzy do jazdy do tyłu.

Sdkfz 233 z działem L/24 kal. 75 mm,

Sdkfz 233 był uzbrojony w działo 7,5 cm KwK 37 L/24 kal. 75 mm, które montowano w kadłubie zamiast wieży. W latach 1943-44 wyprodukowano 97 pojazdów tego typu. zdj. warwheels.net

 

SDKFZ 234/231/232/233 – UZBROJENIE

było różne dla poszczególnych wersji. Sdkfz 231/232 i 234/1 posiadało szybkostrzelne działko KwK 38 L/55 kal. 20 mm, umieszczone w obrotowej wieży. Dodatkowo sprzężony był z nim kar. masz. MG 34 kal. 7,92 mm. Armata mogła być poruszana w pionie w zakresie od -10º do +26º, a nawet +37º. Zapas amunicji do działka wynosił 200 pocisków, a do km 1300 naboi. W Sdkfz 234/1 zakres wychyłu w pionie to od -4º do +70º.

Sdkfz 263 miał tylko kar. masz. MG 34 kal. 7,92 mm z zapasem . Sdkfz 234/2 „Puma” posiadał działo KwK 39 L/60 kal. 50 mm i sprzężony z nim kar. masz. MG 34 kal. 7,92 mm. Zapas amunicji do działa wynosił 55 pocisków, a do kar. masz. 1050 naboi.

Sdkfz 233 i Sdkfz 234/3 były uzbrojone w armatę KwK 37 L/24 lub KwK 51 L/24 kal. 75 mm. Można je było obracać o 12º w lewo i w prawo oraz od -10º do +12º. Do obrony przed piechotą służyl pojedynczy kar. masz. MG 42 kal. 7,92 mm. Zapas amunicji do działa wynosił 50 pocisków, a do kar. masz. 1950 naboi.

Sdkfz 234/4 był uzbrojony w działo przeciwpancerne 7,5 cm Pak 40 L/40 kal. 75 mm z zapasem jedynie 12 pocisków. Można ją było przemieszczać o 12º w lewo i w prawo oraz od -3º do +22º w pionie.

 

SDKFZ 234/231/232/233 – ZAŁOGA

składała się z 4 osób: kierowcy, strzelca-radiotelegrafisty, celowniczego i dowódcy. Kierowca siedział z przodu kadłuba i kierował pojazdem za pomocą kierownicy i pedałów. Celowniczy pojazdu siedział z prawej strony wieży, a dowódca z lewej.

Obserwowanie terenu możliwe było dzięki czterem szczelinom obserwacyjnym, umieszczonym po bokach wieży. Dowódca miał do swojej dyspozycji peryskop obserwacyjny, umieszczony z lewej strony. Wersja Sdkfz 263 miała załogę 5-osobową, z kierowcą, dowódcą-celowniczym i trzema radiotelegrafistami.

 

Sdkfz 234/231/232/233 8-Rad – wersje rozwojowe

Sdkfz 234/1  - niemiecki ciężki samochód pancerny

SDKFZ 234/1
Podstawowa wersja, uzbrojona w szybkostrzelne działko 2 cm KwK 38 L/55 kal. 20 mm i sprzężony z nim kar. masz. MG 42 kal. 7,92 mm. Między czerwcem 1944 roku a styczniem 1945 roku z fabryk wyjechało 200 egzemplarzy tej wersji. zdj. wikimedia.org

 

Ośmiokołowe cieżkie samochody pancerne produkowano w kilku odmianach. Oto one:

SDKFZ 231 (8-RAD)

Standardowa wersja, uzbrojona w szybkostrzelne działko 2 cm KwK 38 L/55 kal. 20 mm i sprzężony z nim kar. masz. MG 34 kal. 7,92 mm. Początkowo nie był wyposażony w radiostację, od lutego 1940 roku instalowano radiostację krótkiego zasięgu FuG Spr Ger „a”.

 

SDKFZ 232-FU (8-RAD)

Wersja wyposażona w radiostację średniego zasięgu FuG 11 SE 80. Posiadała antenę ramową, którą mocowano do kadłuba i wieży. Od 1940 roku rozpoczęto zamianę radiostacji średniego zasięgu i anteny na lepsze. Dodawano też do przodu kadłuba płytę przeciwpancerną o grubości 8 mm. Od marca 1941 roku pancerz przedni nowych maszyn miał grubość 30 mm. Między 1936 a 1943 rokiem wyprodukowano łącznie 607 egzemplarzy Sdkfz 231 (8-Rad) i Sdkfz 232 Fu (8-Rad).

 

SDKFZ 233

Ciężki samochód pancerny tzw. wsparcia ogniowego. Był uzbrojony w działo 7,5 cm KwK 37 L/24 kal. 75 mm, które montowano w kadłubie zamiast wieży. W latach 1943-44 wyprodukowano 93 pojazdy tego typu + 4 przebudowane podstawowe wersje Sdkfz 231 (8-Rad).

Sdkfz 234/3 z działem kal. 75 mm

SDKFZ 234/3 uzbrojony w działo 7,5 cm KwK 51 L/24 kal. 75 mm, osadzone w podwyższonym kadłubie. Od czerwca do grudnia 1944 roku wyprodukowano 88 egzemplarzy. zdj. live.warthunder.com

 

SDKFZ 263 (8-RAD)

Specjalna wersja Sdkfz 231, wyposażona w radiostację dalekiego zasięgu i antenę ramową. Pojazd był pozbawiony wieżyczki, zamiast niej miał podwyższony przedział bojowy, w którym zamontowano pojedynczy kar. masz. MG 34 kal. 7,92 mm. Wyprodukowano 204 egzemplarze tej wersji.

 

SDKFZ 234

posiadał samonośne podwozie, miał zwiększony zasięg. Obniżono wysokość maszyny, co poprawiło jej stabilność w czasie jazdy w terenie. Zastosowano nowy silnik Tatra 103. Pogrubiono pancerz przedni do 30 mm.

 

SDKFZ 234/1

Podstawowa wersja, uzbrojona w szybkostrzelne działko 2 cm KwK 38 L/55 kal. 20 mm i sprzężony z nim kar. masz. MG 42 kal. 7,92 mm. Między czerwcem 1944 roku a styczniem 1945 roku z fabryk wyjechało 200 egzemplarzy tej wersji.

 

SDKFZ 234/2 „PUMA”

Wersja uzbrojona w działko 5 cm KwK 39 L/60 kal. 50 mm, osadzone w nowej wieży. Dodatkowym uzbrojeniem przeciwko piechocie był sprzężony z armatą kar. masz. MG 42 kal. 7,92 mm. Od września 1943 roku do września 1944 roku wyproukowano ok. 100 egzemplarzy tej wersji.

 

SDKFZ 234/3

Wersja uzbrojona w działo 7,5 cm KwK 51 L/24 kal. 75 mm, osadzone w podwyższonym kadłubie. Obronę przed piechotą przeciwnika zapewniał pojedynczy kar. masz. MG 42 kal. 7,92 mm. Wersja ta nie posiadała wieży, ale podwyższony kadłub, otwarty od góry.. Od czerwca do grudnia 1944 roku wyprodukowano 88 egzemplarzy.

 

SDKFZ 234/4

Sdkfz 234/4

SDKFZ 234/4. zdj. flickr.com

Wersja uzbrojona w działo przeciwpancerne 7,5 cm Pak 40 L/46 kal. 75 mm, zamontowane w otwartym od góry, podwyższonym kadłubie. Między grudniem 1944 roku a marcem roku następnego wyprodukowano 89 egzemplarzy tej wersji

 

 

Sdkfz 234/231/232/233 8-Rad – dane techniczno-taktyczne

Produkcja Lata 1936 – 1945
Ilość 1213 egzemplarzy
Załoga 4 osoby

(Sdkfz 233: 3 osoby; Sdkfz 263: 5 osób)

Masa Sdkfz 231: 8,8 tony

Sdkfz 232: 9,1 tony

Sdkfz 233: 8,58 tony

Sdkfz 234/1: 11,5 tony

Sdkfz 234/2: 11,74 tony

Sdkfz 233/3: 11,5 tony

Sdkfz 234/4: 11,55 tony

Sdkfz 263: 8,68 tony

Nacisk na grunt ?
Wymiary Sdkfz 231: dł 5,85 m sz 2,20 m wys 2,35 m

Sdkfz 232: dł 5,85 m sz 2,20 m wys 2,95 m

Sdkfz 233: dł 5,85 m sz 2,20 m wys 2,18 m

Sdkfz 234/1: dł 5,86 m sz 2,33 m wys 2,10 m

Sdkfz 234/2: dł 6,80 m sz 2,33 m wys 2,38 m

Sdkfz 234/3: dł 5,86 m sz 2,33 m wys 2,21 m

Sdkfz 234/4: dł 6,84 m sz 2,33 m wys 2,35 m

Sdkfz 263: dł 5,85 m sz 2,20 m wys 2,90 m

Napęd 8-cylindrowy, chłodzony cieczą, silnik

benzynowy, Büssing – NAG V-8 ( potem BN Typ

L8V-GS) o mocy ok. 150 KM (potem ok. 180 KM)

Moc jednostkowa 12,28 KM/t
Pojemność zbiorników Sdkfz 231/232/233/263: 150 litrów

Sdkfz 234: 400 litrów

Spalanie na 100 km Droga:

Sdkfz 231/232/233/263: 45-50 l

Sdkfz 234: 40 l

Teren: 60 l
Prędkość Droga: 85-100 km/h Teren: ?
Zasięg Droga:

Sdkfz 231/232/233/263: 300 km

Sdkfz 234: 1000 km

Teren:

Sdkfz 231/232/233/263: 170 km

Sdkfz 234: 600 km

Uzbrojenie Sdkfz 231/232 i 234/1: działko automatyczne

KwK 38 L/55 kal. 20 mm

+ 1 km MG 34 kal. 7,92 mm

Sdkfz 233 I 234/3: armata KwK 37 lub KwK 51

L/24 kal. 75 mm + 1 km MG 42 kal. 7,92 mm

Sdkfz 234/2: armata KwK 39 L/60 kal. 50 mm

+ 1 km MG 42 kal. 7,92 mm

Sdkfz 234/4: armata Pak 40 L/40 kal. 75 mm

Sdkfz 263: 1 km MG 34 kal. 7,92 mm

Pancerz kadłuba Sdkfz 231/232/233/263: Przód 13,5+8 mm

boki 13,5 mm tył 13,5 mm

(od 1941 przód pogrubiono do 30 mm)

Sdkfz 234: Przód 30 mm boki 13,5 mm

tył 13,5 mm

Pancerz nadbudowy Sdkfz 231/232/233/263: Przód 13,5+8 mm

boki 13,5 mm tył 13,5 mm

(od 1941 przód pogrubiono do 30 mm)

Sdkfz 234: Przód 30 mm

boki 13,5 mm tył 13,5 mm

 

Źródła wiedzy:

  1.  Wydawnictwo Militaria nr 41: Janusz Ledwoch „Niemieckie samochody pancerne 8×8”
  2. achtungpanzer.com
  3. tanks-encyklopedia.com

 

Do zobaczenia w następnym artykule

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga

 


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



 

PS. Jeżeli spodobał ci się ten artykuł, to proszę

  1. kliknij w przycisk „Lubię to” i
  2. udostępnij go znajomym na Facebooku lub
  3. udostępnij go na forum z tematyki militarnej, np. http://forum.militarium.net, http://www.serwis-militarny.net/forum, http://www.forum.militarni.pl, http://www.historycy.org
  4. skomentuj go poniżej

Znacznie poprawi to pozycje mojego bloga w wyszukiwarce Google i da mi motywacje do dalszej pracy i prowadzenia tego bloga.

 

Komentarze

Więcej w III Rzesza
Sdkfz 232 6-Rad - niemiecki ciężki samochód pancerny
Sdkfz 231, Sdkfz 232, Sdkfz 263 (6-Rad) – niemieckie ciężkie samochody pancerne

Sdkfz 231, Sdkfz 232, Sdkfz 263 (6-Rad) to ciężkie trzyosiowe samochody pancerne, z napędem na cztery koła (6x4). Przeznaczone były...

Zamknij