Sturmpanzer IV Brummbär - doskonałe niemieckie działo pancerne - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Gru 28, 2016 in III Rzesza |

Sturmpanzer IV Brummbär – doskonałe niemieckie działo pancerne

Sturmpanzer IV Brummbär – doskonałe niemieckie działo pancerne

Sturmpanzer IV Brummbär to doskonałe niemieckie działo pancerne na podwoziu czołgu Panzer IV, uzbrojone w potężną haubicę kal. 150 mm. Przeznaczone do niszczenia umocnień podczas walk w mieście.

Sturmpanzer IV Brummbär - niemieckie działo samobieżne z II wojny światowej

Sturmpanzer IV Brummbär to doskonałe niemieckie działo samobieżne na podwoziu czołgu Panzer IV, uzbrojone w potężną haubicę kal. 150 mm. Przeznaczone do niszczenia umocnień podczas walk w mieście. Wyprodukowano łącznie 306 egzemplarzy. zdj. www.germandressdaggers.com/

 

Sturmpanzer IV Brummbär – historia powstania

Już od początku II wojny światowej Adolf Hitler nalegał na stworzenie samobieżnego działa kal. 150 mm. Pierwsze takie maszyny były oparte o podwozia czołgów Panzer I, Panzer II i Panzer III i były to maszyny przejściowe, z którymi nie wiązano wielkich nadziei.

W listopadzie 1942 roku, pokazano Adolfowi Hitlerowi pierwsze plany nowej konstrukcji działa samobieżnego opartego na podwoziu czołgu Panzer IV i uzbrojonego w potężną haubicę kal. 150 mm. Zaprojektowała je firma Alkett. Führerowi bardzo spodobała się nowa maszyna i rozkazał jak najszybsze rozpoczęcie produkcji.

Pierwsze maszyny zostały zbudowane w oparciu o podwozia czołgów Panzer IV, które właśnie przechodziły remonty. Do końca kwietnia 1943 roku zbudowano 40 Brummbär-ów. W maju oficjalnie przedstawiono Adolfowi Hitlerowi nową maszynę, którą nazwano Sturmhaubitze 43 L/12, a w następnym roku dodano jeszcze nazwę „Brummbär”.

Powstały cztery główne serie produkcyjne Sturmpanzer IV Brummbär, które różniły się szczegółami w konstrukcji. Pierwsza seria liczyła 60 egzemplarzy i oparta była o podwozie czołgu Pz IV G. Druga seria produkcyjna liczyła także 60 maszyn i była oparta o podwozie Pz IV H. Była praktycznie identyczna z poprzednią, miała jedynie drobne usprawnienia.

Niemcy szybko zdali sobie sprawę z problemów pierwszych dwóch serii produkcyjnych Sturmpanzer IV Brummbär z przeciążeniem podwozia. Dlatego też w trzeciej serii produkcyjnej usunięto bandaże gumowe z dwóch pierwszych wózków. Nowa była też armata, która była lżejsza i oznaczono ją Sturmhaubitze 34/I. Ostatnia seria produkcyjna miała już wszystkie koła jezdne bez bandaży gumowych i opierała się na podwoziu czołgu Pz IV J. Dodano też karabin maszynowy z przodu kadłuba, w jarzmie kulistym.

 

Sturmpanzer IV Brummbär – opis konstrukcji

STURMPANZER IV BRUMMBÄR – KADŁUB

pochodził z czołgu Panzer IV. Pierwsza seria była oparta na wersji Pz IV G, druga i trzecia na Pz IV H, a czwarta na Pz IV J. Kadłub składał się z walcowanych płyt pancernych, utwardzanych powierzchniowo przez nawęglanie Brummbär był jednym z najlepiej opancerzonych wozów bojowych III Rzeszy.

Grubość pancerza wynosiła:

  • 100 mm z przodu kadłuba i nadbudowy z jarzmem działa
  • 50 mm po bokach nadbudowy
  • 40 mm po bokach kadłuba
  • 30 mm z tyłu nadbudowy
  • 20 mm z tyłu kadłuba
  • 10 mm na dole i górze kadłuba

 

STURMPANZER IV BRUMMBÄR – PODWOZIE

w każdej gąsienicy składało się z 8 małych kół jezdnych, początkowo z bandażami gumowymi, potem usunięto je z pierwszych dwóch kół, w czwartej serii z wszystkich. Koła jezdne były łączone parami w wózki, amortyzowane półresorami piórowymi. Z przodu było koło napędowe a z tyłu napinające. Od góry gąsienicę podtrzymywały 4 rolki podtrzymujące. Szerokość gąsienicy wynosiła 400 mm.

Sturmpanzer IV Brummbar

Powstały cztery główne serie produkcyjne Brummbär-ów, które różniły się szczegółami w konstrukcji. zdj. forum.worldoftanks.eu/

 

STURMPANZER IV BRUMMBÄR – NAPĘD

stanowił 12-cylindrowy,rzędowy, chłodzony cieczą silnik gaźnikowy Maybach HL 120 TRM o mocy 300 KM (pochodził on z czołgu Pz III). Dzięki niemu maszyna mogła osiągnąć prędkość maksymalną 40 km/h.

Zbiorniki paliwa miały pojemność 470 litrów, a spalanie na 100 kilometrów jazdy po drodze wynosił 225 litrów. Zasieg więc maszyny to 210 km jazdy po drodze i 130 km jazdy w terenie.

 

STURMPANZER IV BRUMMBÄR – UZBROJENIE

główne stanowiła haubica Sturmhaubitze 42 L/12 kal. 150 mm. Można ją było obracać 18º w lewo i w prawo oraz od -8º do +30º w pionie. Można było z niej strzelać na odległość 4300 metrów.

Do haubicy stodsowano kilka rodzajów pocisków:

  • burzący Jgr 33 i Jgr 30 o masie 38 kg i prędk. pocz. 240 m/s
  • ppanc Jgr 39 H1/A o masie 25 kg i prędk. Pocz. 280 m/s, który z odległości 100 metrów przebijał pancerz grubości 160 mm

 

Do obrony przed piechotą przeciwnika używano pojedynczego kar. maszynowego MG 34 lub MG 42 kal. 7,92 mm. W pierwszych trzech seriach produkcyjnych strzelano z kar. masz. z otworu w luku ładowniczym. W czwartej serii produkcyjnej kar. masz. zamontowano w jarzmie kulistym w przedniej płycie pancernej. Zapas amunicji do haubicy wynosił 38 pocisków, a do kar. masz. 600 szt.

 

STURMPANZER IV BRUMMBÄR – ZAŁOGA

składała się z 5 osób: kierowcy, celowniczego, dwóch ładowniczych i dowódcy. Kierowca siedzial z przodu kadłuba, po lewej stronie. Do rozglądania się w terenie służył mu wizjer Fahrersehklappe 80. Pozostała czwórka miała swoje stanowiska w przedziale bojowym.

 

 

Sturmpanzer IV Brummbär – dane techniczno-taktyczne

Produkcja Kwiecień 1943 rok – marzec 1945 rok
Ilość 306 egzemplarzy
Załoga 5 osób
Masa 28,2 tony
Nacisk na grunt 1,00 kg/cm²
Wymiary Dł: 5,93 m; szer: 2,88 m; wys: 2,52 m
Napęd 12-cylindrowy o układzie V, chłodzony cieczą silnik

benzynowy Maybach HL 120 TRM o mocy 300 KM

Moc jednostkowa 10,64 KM/t
Pojemność zbiorników 470 litrów
Spalanie na 100 km Droga: 224 litrów Teren: 362 litrów
Prędkość Droga: 38 km/h Teren: 20 km/h
Zasięg Droga: 210 kilometrów Teren: 130 kilometrów
Uzbrojenie Haubica 15cm StuH 43 lub 43/1 L/12 kal. 150 mm

+ 1-2 km MG34 kal. 7,92 mm

Pancerz kadłuba Przód 80 mm (78º) boki 30 mm tył 20 mm

góra 20 mm dół 10 mm

Pancerz nadbudowy Przód 100 mm (50º) boki 50 mm (75º) tył 30 mm

góra 20 mm

 

Źródła wiedzy:

  1. Wydawnictwo Militaria nr 16: Janusz Ledwoch „Hummel, Nashorn, Brummbar”
  2. achtungpanzer.com
  3. tanks-encyklopedia.pl
  4. panzerwaffe.pl – stara wersja strony

 

Pozdrawiam Serdecznie

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga

 


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



 

PS. Jeżeli spodobał ci się ten artykuł, to proszę kliknij w przycisk „Lubię to” i udostępnij go znajomym na forum z tematyki militarnej, np.

  • http://forum.militarium.net,
  • http://www.serwis-militarny.net/forum,
  • http://www.forum.militarni.pl,
  • http://www.historycy.org

lub innym, na którym się udzielasz – oni też mogą chcieć go przeczytać. Znacznie poprawi to pozycje mojego bloga w wyszukiwarce google i da mi motywacje do dalszej pracy i prowadzenia tego bloga.

Komentarze

Więcej w III Rzesza
Sturmhaubitze 42
Sturmhaubitze 42 – doskonałe niemieckie działo samobieżne

Sturmhaubitze 42 – doskonałe działo samobieżne na podwoziu czołgu Panzer III, uzbrojone w haubicę kal. 105 mm. Skutecznie wspierała niemiecką...

Zamknij