Sturmpanzer VI Sturmtiger - niemiecki samobieżny rakietowy moździerz - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Sty 2, 2017 in III Rzesza |

Sturmpanzer VI Sturmtiger – niemiecki samobieżny rakietowy moździerz

Sturmpanzer VI Sturmtiger – niemiecki samobieżny rakietowy moździerz

Doświadczenia zdobyte w pierwszych dwóch latach wojny ze Związkiem Radzieckim wydatnie pokazały Niemcom, że potrzebują samobieżnej artylerii do niszczenia fortyfikacji nieprzyjaciela. Odpowiedzią na tą potrzebę był właśnie Sturmpanzer VI Sturmtiger

Sturmpanzer VI Sturmtiger

5 sierpnia Adolf Hitler rozkazał zbudowanie prototypu działa szturmowego Sturmpanzer VI Sturmtiger, opartego o podwozie czołgu Panzer VI „Tygrys” i uzbrojonego w rakietowy miotacz bomb głębinowych kal. 380 mm. zdj. wikimedia commons

 

Sturmpanzer VI Sturmtiger – historia powstania

Wcześniejsze próby wykorzystania podwozi czołgów lekkich były ślepą uliczką i trzeba było czekać do rozpoczęcia produkcji czołgów Pzkpfw V Pantera i Pzkpfw VI Tiger, aby móc na ich podwoziach oprzeć nową broń.

5 sierpnia Adolf Hitler rozkazał zbudowanie prototypu działa szturmowego, opartego o podwozie czołgu Panzer VI „Tygrys” i uzbrojonego w rakietowy miotacz bomb głębinowych kal. 380 mm.

Projekt wykonano w sierpniu i wrześniu 1943 w zakładach Alkett, wykorzystując nadbudowę z działa szturmowego Sturmpanzer IV Brummbär. Pierwszy prototyp wyjechał z fabryki w październiku 1943 roku i po pozytywnym przejściu prób poligonowych został wiosną następnego roku przekazany do produkcji seryjnej.

Do jego produkcji wykorzystywano podwozia uszkodzonych czołgów Tygrys, które zostały spisane ze stanu, jako nienadające się do remontu. W okresie od sierpnia do listopada 1944 roku zbudowano 18 dział szturmowych Sturmpanzer VI Sturmtiger.

 

Sturmpanzer VI Sturmtiger – opis konstrukcji

STURMPANZER VI STURMTIGER – KADŁUB

opierał się o kadłub uszkodzonych egzemplarzy czołgu cieżkiego Panzerkampfwagen VI Tiger I. Składał się z walcowanych płyt pancernych ze stali chromowo -molibdenowej, utwardzanych powierzchniowo przez nawęglanie. Kadłub był podzielony standardowo na trzy przedziały: kierowania z przodu, bojowy pośrodku i silnikowy z tyłu.

Grubość pancerza wynosiła: 100 mm z przodu (pod katem 65º), 60 mm po bokach (80º) i 80 mm z tyłu (81º). Górę i dół chronił pancerz 25 mm. Nadbudowa była lepiej chroniona bo miała grubość pancerza z przodu 150 mm (pod kątem 45º), po bokach i z tyłu 80 mm.

 

STURMPANZER VI STURMTIGER – PODWOZIE

było bardzo niecodzienne w stosunku do podwozi innych wozów bojowych II wojny światowej. Składało się w każdej gąsienicy z 24 dużych (średnica 800 mm) kół jezdnych, umieszczony w czterech rzędach. Były umieszczone na niezależnie amortyzowanych drążkach skrętnych.

Aby uniknąć zbytniego przeciążenia maszyny, koła jezdne były pozbawione bandaży gumowych. Z przodu było koło napędowe, o średnicy 841 mm, a z tyłu koło napinające, o średnicy 600 mm.

Podczas transportu koleją trzeba było zmniejszać do dwóch rzędy kół jezdnych, aby można było zmieścić pojazdy w dopuszczalnych normach kolejowych. Szerokość gąsienicy bojowej wynosiła 725 mm, a do transportu kolejowego używano gąsienicy o szerokości 520 mm.

Sturmpanzer VI Sturmtiger - niemieckie działo pancerne

Do jego produkcji wykorzystywano podwozia uszkodzonych czołgów Tygrys, które zostały spisane ze stanu, jako nienadające się do remontu. W okresie od sierpnia do listopada 1944 roku zbudowano 18 dział szturmowych Sturmpanzer VI Sturmtiger. zdj. www.militaryfactory.com

 

STURMPANZER VI STURMTIGER – NAPĘD

stanowił 12-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą silnik gaźnikowy Maybach HL 230 P45 o mocy 700 KM. Pozwalał to na osiągnięcie prędkości maksymalnej po drodze 38 km/h. Skrzynia biegów miała osiem biegów do jazdy do przodu i jeden bieg wsteczny.

Zbiorniki paliwa miały łączną pojemność 534 litry, a spalanie na 100 km wynosiło 500- 650 litrów jazdy po drodze i 900-1000 litrów w terenie. Tak więc pojazd mógł przebyć bez tankowania około 100 kilometrów po drodze i 60 kilometrów w terenie.

 

STURMPANZER VI STURMTIGER – UZBROJENIE

główne stanowił rakietowy moździerz bomb głębinowych Raketenwerfer 61 L/5,4 kal. 380 mm, umieszczony w nieruchomej nadbudowie. Można go było obracać o 10º w lewo i w prawo i od 0º do 85º w pionie. Niemcy używali dwóch rodzajów pocisków:

  • burzący Raketen Sprenggranate 4581 o masie 351 kg zasięg 5400 m
  • kumulacyjne Raketen Hohladungsgranate 4582 o masie 345 kg Pociski poruszały się dzięki napędowi rakietowemu.

Do obrony przed piechotą przeciwnika stosowano pojedynczy karabin maszynowy MG 34 kal. 7,92 mm, umieszczony w przedniej części nadbudowy, po prawej stronie moździerza. Zapas amunicji wynosił 14 pocisków do moździerza (z czego jeden w lufie) i 600 szt do kar. masz.

 

STURMPANZER VI STURMTIGER – ZAŁOGA

składała się z 5 osób. Kierowca siedział z przodu kadłuba, po lewej stronie i kierował pojazdem za pomocą wolantu i pedałów. Po jego prawej stronie swoje stanowisko miał strzelec-radiotelegrafista, który oprócz obsługi radiostacji FuG 5 strzelał także z kar. masz.

Pozostała trójka, czyli celowniczy, ładowniczy i dowódca, zajmowała miejsce w przedziale bojowym w nadbudówce.

 

Sturmpanzer VI Sturmtiger – dane techniczno-taktyczne

Produkcja Sierpień – grudzień 1944 roku
Ilość 18 egzemplarzy
Załoga 5 osób
Masa 65 ton
Nacisk na grunt 1,18 kg/cm²
Wymiary Dł: 6,28 m; szer: 3,70 m; wys: 2,85 m
Napęd 12-cylindrowy, chłodzony cieczą silnik benzynowy Maybach HL 230 P45 o mocy 700 KM
Moc jednostkowa 10,77 KM/t
Pojemność zbiorników 534 litrów
Spalanie na 100 km Droga: 500-650 litrów Teren: 900-1000 litrów
Prędkość Droga: 38 km/h Teren: 16 km/h
Zasięg Droga: 100 kilometrów Teren: 60 kilometrów
Uzbrojenie Moździerz rakietowy StuM RW61 L/5,4 kal. 380 mm

+ 1 kar. masz. MG 34 kal. 7,92 mm

Pancerz kadłuba Przód 100 mm (65º) boki 60 mm (80º) tył 80 mm

góra 25 mm dół 25 mm

Pancerz nadbudowy Przód 150 mm (45º) boki 80 mm (60-80º) tył 80 mm

góra 40 mm

 

To wszystko na dziś, jeżeli chodzi o tą maszynę. Już jutro dowiesz się więcej o walkach z udziałem Sturm tiger na frontach II wojny światowej. Co sądzisz o tej maszynie, czy w ogóle była potrzebna?

 

Źródła wiedzy:

  1. Wydawnictwo Militaria nr 188: Janusz Ledwoch „Sturmtiger”
  2. achtungpanzer.com
  3. tanks-encyklopedia.com
  4. panzerwaffe.pl – stara wersja strony

 

Do zobaczenia w następnym artykule

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga

 


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



 

PS. Jeżeli spodobał ci się ten artykuł, to proszę kliknij w przycisk „Lubię to” i udostępnij go znajomym na Facebooku lub na forum z tematyki militarnej, np.

  • http://forum.militarium.net,
  • http://www.serwis-militarny.net/forum,
  • http://www.forum.militarni.pl,
  • http://www.historycy.org

lub innym, na którym się udzielasz – oni też mogą chcieć go przeczytać. Znacznie poprawi to pozycje mojego bloga w wyszukiwarce google i da mi motywacje do dalszej pracy i prowadzenia tego bloga.

Komentarze

Więcej w III Rzesza
Sdkfz 166 Brummbar
Sdkfz 166 Brummbar na polu walki

Działo pancerne Sdkfz 166 Brummbar powstało na skutek niemieckich dośœwiadczeń wyniesionych z walk w Stalingradzie w 1942 roku. Miał pełnić rolę wsparcia...

Zamknij