Tygrys Królewski - najpotężniejszy czołg II wojny światowej - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Maj 7, 2014 in III Rzesza |

Tygrys Królewski – najpotężniejszy czołg II wojny światowej

Tygrys Królewski – najpotężniejszy czołg II wojny światowej

Witaj w moim artykule na temat niemieckiego czołgu ciężkiego – Panzer VI ausf B „Tygrys Królewski”. Był on najpotężniejszym czołgiem II wojny światowej,

Tygrys Królewski

Tygrys Królewski. Był on najpotężniejszym czołgiem II wojny światowej, co wcale nie znaczy, że najlepszym. zdj. supernius.pl

co wcale nie znaczy, że najlepszym  Dlaczego tak było, dowiesz się z artykułu. Zapraszam do lektury….

 

Tygrys Królewski – następca Panzer VI Tiger I

Już w roku 1942 niemiecki Urząd Uzbrojenia Armii Lądowej polecił opracowanie nowego czołgu ciężkiego, który miał zastąpić słynnego Panzerkampfwagen VI Tygrys ausf H1. Nowy typ miał mieć pancerz czołowy ukształtowany pod kątem, tak jak w słynnym radzieckim T-34. Uzbrojony miał być w słynne działo KwK 43 L/71 kal. 88 mm, o jeszcze lepszych możliwościach balistycznych pocisku.

Do skonstruowania Tygrysa Królewskiego, tak samo jak w przypadku Panzer VI H1, zabrały się 2 konkurencyjne firmy – Porsche i Henschel. I podobnie, jak w przypadku pierwszego Tygrysa, wygrała oferta tego drugiego konstruktora. Z modelu Porsche wzięto tylko 50 wież, które wyprodukowano jeszcze przed ogłoszeniem wyników – prof. Ferdynand Porsche musiał być bardzo pewny wygranej

 

Czołg Tygrys Królewski – opis konstrukcji wersja Henschel

TYGRYS KRÓLEWSKI – ZAŁOGA
Załogę stanowiło 5 osób – kierowca i strzelec-radiotelegrafista (obsługiwał przedni kar. masz. oraz radio) mieli

Tygrys Królewski

Za poruszanie się czołgu odpowiadał silnik gaźnikowy 12-cylindrowy rzędowy Maybach HL 230 P30 o mocy 700 KM. Był on za słaby dla pojazdu o masie 68 ton (tylko 10 KM na tonę), przez co Tygrys Królewski często dostawał awarii – silnik się po prostu przegrzewał. zdj. Bundesarchiv Bild 101I-721-0398-21A, Frankreich, Panzer VI (Tiger II, Königstiger)

miejsce z przodu kadłuba, pozostali: dowódca, celowniczy i ładowniczy mieścili się w wieży czołgu. Z tyłu kadłuba był przedział silnikowy.

 

TYGRYS KRÓLEWSKI – KADŁUB

był czołgiem ciężkim – czołg z wieżą Henschel ważył 68 ton, z wieżą typu Porsche o 500 kg lżejszy. Kadłub był spawany z płyt stalowych chromo-molibdenowych walcowanych, utwardzonych dodatkowo przez cementowanie. Grubość pancerza uzależniona była od tego, jakie podzespoły czołgu miały być chronione. I tak przód wieży czołgu to 180 mm pancerza, przedni pancerz kadłuba grubości ok.150 mm a boczny 80 mm. Z góry Tygrys Królewski był opancerzony do 25 mm, co było za mało i czołg łatwo mógł być zniszczony przez samoloty Aliantów. Od połowy 1943 roku kadłub czołgów był pokrywany tzw. zimmerytem, który zapobiegał przyklejaniu przez piechotę przeciwnika min magnetycznych.

 

TYGRYS KRÓLEWSKI – NAPĘD

Za poruszanie się czołgu odpowiadał silnik gaźnikowy 12-cylindrowy rzędowy Maybach HL 230 P30 o mocy 700 KM. Był on za słaby dla pojazdu o masie 68 ton (tylko 10 KM na tonę), przez co Tygrys Królewski często dostawał awarii – silnik się po prostu przegrzewał. Silnik chłodzony był cieczą – 2 chłodnice umieszczone były po bokach silnika. Przepływ powietrza w silniku zapewniały 2 wentylatory typu Zyklor o średnicy 52 cm + 4 filtry powietrza firmy MANN.

Paliwo – benzyna była dostarczana z 6 zbiorników – łaczna pojemność 860 dm³. Czołg na 100 km zużywał na drodze od 500 do 650 dm³ paliwa, w terenie 900-1000 dm³. Prędkość maksymalna czołgu Tygrys Królewski – 38 km/h na drodze.

Tygrys Królewski

Tygrys Królewski. Zasadniczym uzbrojeniem czołgu była armata KwK 43 L/71 kal. 8,8 cm dzięki której mógł zniszczyć każdy ówczesny czołg z odległości nawet 2 000 m. zdj. world-of-tanks.pl

 

TYGRYS KRÓLEWSKI – PODWOZIE

Podwozie czołgu składało się z 9 podwójnych, niezależnie amortyzowanych, kół nośnych o wymiarach 800×95 mm, które były zamontowane na drążkach skrętnych. Koła napędowe były z przodu, zaś koła napinające z tyłu wozu.

 

TYGRYS KRÓLEWSKI – UZBROJENIE

Zasadniczym uzbrojeniem czołgu Tygrys Królewski była armata KwK 43 L/71 kal. 8,8 cm o długości lufy 630 cm (+ dodatkowe 30 cm hamulec wylotowy). Oto mała tabelka, z której możesz wyczytać możliwości przebijania pancerza ustawionego pod kątem 90°

 

Odległość w metrach PzGr 39/43 PzGr 40/43 HIGr 39 SprGr 43
Rodzaj pocisku p-panc p-panc podkalibrowy kumulacyjny burzący
500 185 217 90

1000 165 193 90

1500 147 170 90

2000 132 152 90

Jak widać, miała ona doskonałe właściwości balistyczne. Tygrys Królewski mógł dzięki temu zniszczyć każdy ówczesny czołg z odległosci nawet 2 000 m.

Dodatkowym uzbrojeniem czołgu były 2 karabiny maszynowe MG 34 kal. 7,92 mm. Zapas amunicji głównej dla Tygrysa Królewskiego wynosił 72 pociski, dla karabinów maszynowych 5850 sztuk amunicji. Na wieżyczce dowódcy można było zamontować dodatkowy p-lot. karabin maszynowy MG 34.

 

Tygrys Królewski – produkcja seryjna

W połowie stycznia makietę pokazano Hitlerowi, który zdecydował o rozpoczęciu seryjnej produkcji. Czołg został

Tygrys Królewski

Niemiecki Urząd Uzbrojenia Armii Lądowej zamówił ogółem 1237 egzemplarzy tego pojazdu – jednak przemysł zdołał wyprodukować ich jedynie 489 czołgów. zdj. valkiria.net

nazwany oficjalnie Sd Kfz 182 Panzerkampfwagen VI Tiger ausf B (nieoficjalna nazwa to “Tygrys Królewski”)

Niemiecki Urząd Uzbrojenia Armii Lądowej zamówił ogółem 1237 egzemplarzy tego pojazdu – jednak przemysł zdołał wyprodukować ich jedynie 489 czołgów Panzer VI KönigTiger. W chwili opanowania zakładów Henschla przez Amerykanów, 8 kolejnych miało niebawem wyjechać na front.

Pierwsze 50 maszyn posiadało wieże Porsche, kolejne były już wyposażone w wieże Henschela. Wieża Porsche miała zaokrąglany przód, oraz wieżyczkę dowódcy, która wystawała ponad wieżą. W boku wieży mieścił się otwór do wyrzucania łusek, a z tyłu był duży właz. Pancerz przedni wieży w Porsche miał grubość tylko 107 mm.

W czasie produkcji czołgu Tygrys Królewski dokonywano nieznacznych modyfikacji, np. zamontowano ulepszone działo KwK 43/III kal. 88 mm ze zmienionym jarzmem, zastosowano celownik optyczny jednoobiektywowy TZF 9d/1 zamiast dwuobiektywowego TZF 9b itd. W 1944 r. większość czołgów z frontu zachodniego otrzymało osłony pancerne przedziału silnikowego, które miały chronić Tygrysy Królewskie przed atakami z powietrza.

Pełny obrót wieży o 360º trwał od 19 do aż 77 sekund – było to uzależnione od prędkości obrotowej silnika, który obracał wieżą (dla porównania w brytyjskim czołgu Cromwelltrwało to tylko 11 sekund). Wieżę można było też obracać ręcznie, za pomocą manipulatora ręcznego na stanowisku celowniczego. Pod koniec 1944 roku były plany uzbrojenia Tygrysa Królewskiego w działo kal.105 mm, ale nie wyszło to do seryjnej produkcji.

 

Tygrys Królewski – dane techniczno-taktyczne

  • Produkcja:                 styczeń 1944 – marzec 1945
  • Ilość:                           487 egzemplarzy
  • Załoga:                        5 ludzi
  • Masa:                          69,7 ton; nacisk jedn: 1,02 kg/cm²
  • Wymiary:                    długość 10,29 m; szerokość 3,76 m; wysokość 3,09 m
  • Napęd:                         silnik benzynowy, chłodzony cieczą, V12Maybach HL230 P30 o mocy 700 KM
  • Osiągi:                         prędkość max. po drodze 38 km/h; zasięg 120 km
  • Uzbrojenie:                 armata KwK 43 L/71 kal. 88 mm 2–3 km MG 34 kal.7,92 mm
  • Pancerz:                     180-25 mm

 

Tygrys Królewski – wady i zalety czołgu

Jak każda broń, także niemiecki czołg ciężki Pzkpfw VI B Tygrys Królewski miał swoje plusy i minusy. Do plusów

Tygrys Królewski

Tygrys Królewski był za ciężki, spalał za dużo paliwa, zasięg też był bardzo mały, bo tylko 120 km. Ostatnia jego wada to bardzo mała ilość wyprodukowanych egzemplarzy. zdj. Bundesarchiv_Bild_101I-680-8282A-03A,_Budapest,_Panzer_VI_(Tiger_II,_Königstiger)

niewątpliwie można zaliczyć doskonałe działo kal. 88 mm – według specjalistów, najlepsze działo czołgowe w czasie II wojny światowej. Kolejnym jego atutem był bardzo gruby pancerz przedni (180 mm), dodatkowo ułożony pod kątem, na wzór radzieckiego T-34 – łatwiej było rykoszetować pociski. Był jednak problem z jakością pancerza, bo Niemcom brakowało odpowiednich surowców pod koniec wojny.

Jednak Tygrys Królewski miał też wady. Przede wszystkim był za ciężki, przez co nie mógł przejechać przez każdy most w Europie. Spalał za dużo paliwa, przez co trzeba było mu go cały czas dostarczać. Zasięg też był bardzo mały, bo tylko 120 km, przez co do wojny manewrowej się nie nadawał. I ostatnia jego wada to bardzo mała ilość wyprodukowanych egzemplarzy. Było ich mniej niż 500.

Jak widać, pomimo swych zalet, czołg Tygrys Królewski nie może zostać zaliczony do udanych konstrukcji. Jego wady zdecydowanie górują nad zaletami. Pozostała tylko legenda najpotężniejszego czołgu II wojny światowej, która jednak nijak ma się do rzeczywistości.

 

To wszystko na dzisiaj, co dla Ciebie przygotowałem na temat niemieckiego czołgu Tygrys Królewski. Jakie masz wrażenia po lekturze mojego artykułu? Czy chciałbyś coś dodać od siebie? Koniecznie polub ten wpis i zostaw komentarz poniżej

Do usłyszenia

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



Komentarze

Więcej w III Rzesza
Czołg Tygrys
Czołg Tygrys – dlaczego musiał powstać?

Co czołg Tygrys lubi najbardziej? Shermana na śniadanie , na obiad Crusadera, a T-34 chętnie spałaszują  na kolację. Witaj! Dziś...

Zamknij