Sdkfz 124 Wespe - niemieckie lekkie działo samobieżne - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Gru 9, 2016 in III Rzesza |

Sdkfz 124 Wespe – niemieckie lekkie działo samobieżne

Sdkfz 124 Wespe – niemieckie lekkie działo samobieżne

Sdkfz 124 Wespe to podstawowe lekkie działa samobieżne niemieckiej armii z okresu II wojny światowej. Konstrukcja opierała się na podwoziu wycofywanym właśnie z frontu lekkim czołgu Panzer II, który uzbrojono w haubicę 10,5 cm leFH 18(M) L/28 kal. 105 mm.

Sdkfz 124 Wespe lekkie działa samobieżne

Sdkfz 124 Wespe to podstawowe lekkie działa samobieżne niemieckiej armii z okresu II wojny światowej. Konstrukcja opierała się na podwoziu wycofywanym właśnie z frontu lekkim czołgu Panzer II, który uzbrojono w haubicę kal. 105 mm.zdj. pinterest.com

 

Sdkfz 124 Wespe – historia powstania

Podczas pierwszych lat II wojny światowej niemieckie wojska posiadały jedynie holowane armaty w swoich dywizjach. Tworzyło to duży problem, gdy trzeba było wspierać ogniem szybko przemieszczające się jednostki pancerne.

Dlatego też Niemcy zaczęli się zastanawiać nad stworzeniem dział na podwoziu pojazdów, aby zwiększyć ich mobilność. Z początku planowano wykorzystać do tego zdobyczne francuskie ciągniki i czołgi, których całkiem sporo zdobyli w czasie kampanii zachodniej w 1940 roku. Były to jednak rozwiązania prowizoryczne.

Dlatego też na początku 1942 roku przemysł zbrojeniowy III Rzeszy przystąpił do stworzenia działa samobieżnego na podwoziu przestarzałego już czołgu Pzkpfw II. Na początku produkowały je zakłady FAMO we Wrocławiu, by potem przenieść produkcję do Warszawy.

W okresie od lutego 1943 roku do sierpnia 1944 roku wyprodukowano 682 działa Wespe oraz około 160 opancerzonych transporterów amunicji.

 

Sdkfz 124 Wespe – opis konstrukcji

SDKFZ 124 WESPE – KADŁUB

pochodził z wycofywanego właśnie z frontu czołgu lekkiego Panzer II. Był to mocno przebudowany kadłub`z wersji Pz II F.

Najważniejszą zmianą było przeniesienie silnika z tyłu kadłuba do środka – trzeba było przecież zrobić miejsce dla dużego przedziału bojowego z haubicą. Przód kadłuba został pochylony, a stanowisko kierowcy osłonięto specjalną wystającą płytą pancerną.

Produkowano dwie wersje maszyny: o standardowej długości kadłuba i o powiększonym o 22 cm podwoziu. Druga wersja miała większy odstęp między ostatnim kołem jezdnym a kołem napinającym.

Nad silnikiem i za nim był odkryty od góry przedział bojowy, w którym ustawiono haubicę 105 mm. Z przodu i po bokach chroniły załogę płyty pancerne nadbudowy.

 

SDKFZ 124 WESPE – PODWOZIE

składało się z 5 par kół jezdnych (o wymiarach 550 x 100 x 55 mm) z bandażami gumowymi, zawieszonych niezależnie na półresorze eliptycznym. Do tego dochodziłą para kół napędowych z przodu i para kół napinających z tyłu. Od góry gąsienicę podtrzymywały trzy małe rolki z bandażami gumowymi. Gąsienica miała szerokość 300 mm.

Sdkfz 124 Wespe - niemieckie dziaŁo samobieżne

W okresie od lutego 1943 roku do sierpnia 1944 roku wyprodukowano 682 działa Wespe oraz około 160 opancerzonych transporterów amunicji. zdj. pinterest.com

 

SDKFZ 124 WESPE – NAPĘD

stanowił 6-cylindrowy, rzędowy, chłaodzony cieczą, silnik gaźnikowy Maybach 62 TRM o mocy 140 KM. Rozpędzał on pojazd do prędkości maksymalnej 40 km/h po drodze i 20 km/h w terenie.

Pojemność zbiorników paliwa wynosiła 200 litrów, a przy przejechaniu 100 km jego zużycie wynosiło 140 litrów (po drogach) i 210 litrów (w terenie). Tak więc zasięg wynosił 140 km jazdy po drodze i 95 km w terenie. Skrzynia biegów miała 6 biegów do przodu i 1 bieg wsteczny.

 

SDKFZ 124 WESPE – UZBROJENIE

główne stanowiła haubica 10,5 cm leFH 18 L/28 kal. 105 mm, przymocowana do przedniej ściany nadbudówki. Można było ją obracać o 20º w poziomie w lewo i w prawo i od -2º do +48º w pionie. Donośność wynosiła 10 600 metrów.

Do armaty sosowano pociski:

  • Gr Fern – burzące, o masie 14,81 kg i prędkości pocz. 470 m/s
  • PzGr – przeciwpancerne wypełnione 0,65kg TNT – stosowany do niszczenia pojazdów opancerzonych na dystansie do 1 500 m
  • PzGr rot – pociski przeciwpancerne z czepcem balistycznym, wypełnione 0,40kg TNT
  • Gr39 rot Hl/A, Gr39 rot Hl/B – pociski kumulacyjne
  • Gr Nb i Gr38 Nb – pociski dymne, tworzące chmurę dymu o średnicy 25-30m
  • SprGr Br – pociski zapalające
  • Weiß-Rot-Geschoß – pociski propagandowe

 

Do obrony przed piechoty używano karabinu maszynowego MG 34 kal. 7,92 mm, który przewożono w przedziale bojowym. Zapas amunicji wynosił 32 pociski do haubicy i 600 szt. do kar. masz.

 

SDKFZ 124 WESPE – ZAŁOGA

składała się z czterech osób: kierowcy, celowniczego, ładowniczego i dowódcy. Kierowca siedział z przodu kadłuba, po lewej stronie. Obserwował teren przez wizjer w przedniej ścianie swojej osłony pancernej, który był oszklony szkłem pancernym, oraz przez szczeliny obserwacyjne po bokach.

Pozostali siedzieli w przedziale bojowym. Celowniczy miał do swojej dyspozycji celownik optyczny typu Rbfl 36.

 

Sdkfz 124 Wespe – dane techniczno-taktyczne

Produkcja Luty 1943 roku – lipiec 1944 roku
Ilość 676 egzemplarzy
Załoga 5 osób
Masa 11 ton
Nacisk na grunt 0,76 kg/cm²
Wymiary dł 4,81 m; sz 2,28 m; wys 2,30 m
Napęd 6-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą silnik gaźnikowy Maybach HL 62 TRM o mocy 140 KM
Moc jednostkowa 12,73 KM/t
Pojemność zbiorników 200 litrów
Spalanie na 100 km Droga: 140 litrów Teren: 210 litrów
Prędkość Droga: 40 km/h Teren: 20 km/h
Zasięg Droga: 140 kilometrów Teren: 95 kilometrów
Uzbrojenie Haubica 10,5 cm leFH 18(M) L/28 kal. 105 mm

+ 1 km MG 34 lub MG 42 kal. 7,92 mm

Pancerz kadłuba Przód 30 mm (75º) boki 15 mm tył 15 mm

góra 10 mm dół 5 mm

Pancerz nadbudowy Przód 20 mm (60º) boki 15 mm tył 8 mm

jarzmo armaty 10 mm

 

To wszystko na dzisiaj o niemieckim dziale samobieżnym Wespe. Co sądzisz o tej maszynie? Zostaw komentarz pod artykułem. A w następnym wpisie krótko opowiem o działaniach bojowych tych maszyn

Źródła wiedzy:

  1. Wydawnictwo Militaria nr 58 i 233: Janusz Ledwoch ” Wespe”
  2. Andrzej Zasieczny „Broń pancerna III Rzeszy. Część Druga”
  3. achtungpanzer.com
  4. tanks-encyklopedia.com
  5. panzerwaffe.pl – stara wersja strony

 

Do zobaczenia w następnym artykule

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



 

PS. Jeżeli spodobał ci się ten artykuł, to proszę kliknij w przycisk „Lubię to” i udostępnij go znajomym na forum z tematyki militarnej, np.

  • http://forum.militarium.net,
  • http://www.serwis-militarny.net/forum,
  • http://www.forum.militarni.pl,
  • http://www.historycy.org

lub innym, na którym się udzielasz – oni też mogą chcieć go przeczytać. Znacznie poprawi to pozycje mojego bloga w wyszukiwarce google i da mi motywacje do dalszej pracy i prowadzenia tego bloga.

Komentarze

Więcej w III Rzesza
Ferdynand-Elefant
Ferdynand-Elefant – niemiecki niszczyciel czołgów na polu walki

Niszczyciel czołgów Ferdynand-Elefant był potężną bronią przeciwpancerną, zdolną zniszczyć każdy wóz bojowy przeciwnika. Był uzbrojony w doskonałą armatę przeciwpancerną kal....

Zamknij