Czołg Vickers Mk E - nowatorski brytyjski czołg lekki - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Sty 3, 2017 in Wielka Brytania |

Czołg Vickers Mk E – nowatorski brytyjski czołg lekki

Czołg Vickers Mk E – nowatorski brytyjski czołg lekki

Brytyjski czołg lekki Vickers Mk E jest jednym z najbardziej znaczących konstrukcji w historii broni pancernej. Na jego podstawie produkowano wiele innych maszyn jak polski 7TP czy radziecki T-26. Dziś jednak jest już zapomniany i często pomijany. Postaram się w tym artykule przybliżyć nieco ten czołg…

Vickers Mk E

Brytyjski czołg lekki Vickers Mk E jest jednym z najbardziej znaczących konstrukcji w historii broni pancernej. Na jego podstawie produkowano wiele innych maszyn jak polski 7TP czy radziecki T-26. zdj. darela.republika.pl

 

Vickers Mk E – historia powstania

Prototyp czołgu Vickers Mk E stworzyła w 1928 roku firma Vickers-Amstrong Ltd., jak własna inicjatywa. Były dwie wersje czołgu:

  • dwuwieżowa (Type A) – uzbrojona w 2 kar. masz.
  • jednowieżowa (Type B) – uzbrojony w działo i sprzężony z nim kar. masz.

Sprzężenie karabinu maszynowego z działem pojawiło się właśnie w tej maszynie jako pierwsze i jest powielane w większości późniejszych konstrukcji. Dotychczas albo montowano tylko jedną broń, albo kilka broni, ale niezależnie od siebie. Teraz łatwo można było kierować ogniem, przełączając się między działem a kar. masz.

Kolejną nowinką w czołgu Vickers Mk E było zawieszenie, składające się w każdej gąsienicy z dwóch resorowanych zespołów po cztery koła jezdne, niezależnie zawieszonych. Zapewniało to płynną jazdę w terenie. Gąsienice ze stali manganowej były bardzo wytrzymałe jak na tamte czasy i pozwalały na przejechanie 3 000 mil.

Czołg miał dużą siłę ognia, zwłaszcza gdy strzelał pociskami burzącymi. Chronił go całkiem odporny pancerz, lepszy od innych brytyjskich maszyn jak np. Medium Mk II. Był też od nich mniejszy i zwrotniejszy.

Czołg Vickers Mk E został odrzucony po testach przez armię brytyjską. Wyprodukowano jedynie 153 egzemplarze.

 

Vickers Mk E – opis konstrukcji

VICKERS MK E – KADŁUB

składał się z walcowanych płyt pancernych, połączonych ze szkieletem poprzez nitowanie. Był podzielony na przedział kierowani z przodu, przedział bojowy w środku i przedział silnikowy z tyłu. Grubość pancerza wynosiła 13 mm z przodu i po bokach, 8 mm z tyłu oraz 5 mm z góry i dołu.

Z przodu kadłuba, po prawej stronie był umieszczony duży, dwuczęściowy właz kierowcy.

 

VICKERS MK E – WIEŻA

w wersji A były dwie bliźniacze walcowate wieżyczki, w wersji B jedna stożkowata wieża. W wersji B wieża była umieszczona początkowo z lewej strony kadłuba, w późniejszych seriach produkcyjnych przesunięto ją na prawo kadłuba i trochę do tyłu. Na górze wieży znajdował się duży, dwuczęściowy właz do wchodzenia i wychodzenia

Grubość pancerza wieży wynosiła 13 mm z każdej strony, niezależnie od wersji A czy B.

Vickers Mk E dwuwieżowy

O ile we własnym kraju czołgi Vickers Mk E nie znalazły uznania w oczach generalicji, o tyle za granicą zrobiły wielką karierę. Czołg udało się sprzedać do Związku Radzieckiego, Grecji, Polski, Boliwii, Syjamu, Finlandii, Portugalii, Chin i Bułgarii. zdj. http://thechive.com/

 

VICKERS MK E – PODWOZIE

było bardzo nowatorskie jak na tamte czasy. W każdej gąsienicy było po osiem małych podwójnych kół jezdnych z bandażami gumowymi.  Zblokowano je po cztery w dwa wózki jezdne, tworzące jeden wspólny blok, osadzony wahliwie na osi i amortyzowany resorami płaskimi.

Do tego dochodziła para większych kół napędowych z przodu i napinających z tyłu. Od góry gąsienicę podtrzymywały 4 małe rolki z bandażami gumowymi. Szerokość gąsienicy wynosiła 230 mm.

 

VICKERS MK E – NAPĘD

stanowił 4-cylindrowy, rzędowy, chłodzony powietrzem silnik gaźnikowy Armstrong-Siddeley „Puma” o mocy 92 KM. Rozpędzał on pojazd do prędkości maksymalnej po drodze 35 km/h. Skrzynia biegów miała cztery biegi do przodu i jeden do tyłu.

Zbiornik paliwa miał pojemność 182 litry, a spalanie wynosiło 110 litrów w czasie jazdy po drodze i 200 litrów w czasie jazdy w terenie. Pozwalało to na przejechanie 160 kilometrów po drogach i 90 kilometrów w terenie.

 

VICKERS MK E – UZBROJENIE

składało się z:

  • wersja A: 2 karabinów maszynowych Vickers kal. 7,7 mm, pojedynczo w obu wieżach
  • wersja B: krótkolufowe działo Vickers QF kal. 47 mm i sprzężony z nim kar. masz. Vickers kal. 7,7 mm

Zapas amunicji w wersji jednowieżowej wynosił 50 pocisków do działa i 4 000 naboi do kar. masz.  W wersji dwuwieżowej można było zabrać około 6 000 naboi do kar. masz.

 

VICKERS MK E – ZAŁOGA

składała się z 3 osób: kierowcy, działonowego i dowódcy. Kierowca miał swoje stanowisko z przodu przedziału bojowego, po prawej stronie. Obserwował teren jazdy przez szczelinę obserwacyjną we włazie z przodu kadłuba.

Pozostali załoganci mieli swoje stanowiska w wieży, w wersji dwuwieżowej każdy oddzielnie. Strzelec mógł korzystać z celownika teleskopowego, umieszczonego po lewej stronie działa.

 

 

Vicker Mk E w innych państwach

O ile we własnym kraju czołgi Vickers Mk E nie znalazły uznania w oczach generalicji, o tyle za granicą zrobiły wielką karierę. Czołg udało się sprzedać do Związku Radzieckiego, Grecji, Polski, Boliwii, Syjamu, Finlandii, Portugalii, Chin i Bułgarii. Kilka kolejnych państw testowało także pojedyncze sztuki czołgu.

W Związku radzieckim wyprodukowano niebotyczną ilość 12 000 egzemplarzy czołgu oznaczonego jako T-26, a w Polsce około 150 egzemplarzy jako 7TP. Były to zmodyfikowane maszyny, jednak oparte w znacznej mierze na brytyjskiej konstrukcji.

 

Vickers Mk E – dane techniczno-taktyczne

Produkcja lata 1932-38
Ilość 153 egzemplarze
Załoga 3 osoby
Masa Typ A: 7,2 tony

Type B: 7,4 tony

Nacisk na grunt 0,48 kg/cm²
Wymiary Dł: 4,88 m; szer: 2,41 m; wys: 2,16 m (Type A: 2,08 m)
Napęd 4-cylindrowy chłodzony powietrzem silnik gaźnikowy Armstrong-Siddeley „Puma” o mocy 92 KM przy 2400 obr/min
Moc jednostkowa 12,80 KM/t
Pojemność zbiorników 182 litry
Spalanie na 100 km Droga: 110 litrów Teren: 200 litrów
Prędkość Droga: 35 km/h Teren: ?
Zasięg Droga: 160 kilometrów Teren: 90 kilometrów
Uzbrojenie Type A: 2 km Vickers kal. 7,7 mm

Type B: krótkolufowe działo Vickers QF kal. 47 mm

+ 1 km Vickers kal. 7,7 mm

 

Pancerz kadłuba Przód 13 mm boki 13 mm tył 8 mm

góra 5 mm dół 5 mm

Pancerz nadbudowy 13 m

 

Źródła wiedzy:

  1. Janusz Magnuski: „Angielski lekki czołg Vickers Mark E w polskiej służbie”; Nowa Technika Wojskowa 5/99
  2. modelstory.pl
  3. darela.republika.pl
  4. dobroni.pl

 

Pozdrawiam Serdecznie

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga

 


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



 

PS. Jeżeli spodobał ci się ten artykuł, to proszę

  1. kliknij w przycisk „Lubię to” i
  2. udostępnij go znajomym na Facebooku lub
  3. udostępnij go na forum z tematyki militarnej, np. http://forum.militarium.net, http://www.serwis-militarny.net/forum, http://www.forum.militarni.pl, http://www.historycy.org
  4. skomentuj go poniżej

Znacznie poprawi to pozycje mojego bloga w wyszukiwarce Google i da mi motywacje do dalszej pracy i prowadzenia tego bloga.

Komentarze

Więcej w Wielka Brytania
Cromwell czolgi brytyjskie
Czołgi Brytyjskie z okresu II wojny światowej

Czołgi lekkie Wielkiej Brytanii Vickers Carden Loyd Mk VI                 Light Tank Mk...

Zamknij