fbpx

Vickers Mk VI B, czyli podstawowy brytyjski czołg lekki 1939-40

Początki Vickers Mk VI B – lekkiego wozu bojowego Wielkiej Brytanii – sięgają połowy lat 20. XX wieku, kiedy to angielscy inżynierowie skonstruowali lekkie pojazdy opancerzone Carden-Loyd. To właśnie te pojazdy były podstawą do zbudowania generacji lekkich czołgów rozpoznawczych…

Vickers Mk VI B

Vickers Mk VI był podstawowym czołgiem lekkim Wielkiej Brytanii w pierwszych latach II wojny światowej. W latach 1936-39 wyprodukowano łącznie 1682 egzemplarze w różnych wersjach. dj. domena publiczna, commons.wikimedia.org

 

Vickers Mk VI B – historia powstania

Pierwszy model, zbudowany w 1925 roku w ilości 5 egzemplarzy, nosił oznaczenie Vickers Mk I. Następny był czołg Vickers Mk II, który posiadał obrotową wieżę i silnik Rolls-Royce’a – wyprodukowano 12 sztuk. Kolejne wersje Vickers Mk IIA (29 egzemplarzy) I Vickers Mk IIB (21 egzemplarzy) różniły się między sobą np. liczbą zbiorników paliwa czy konstrukcją wieży.

Następna wersja czołgu,Vickers Mk III, miała zmienione podwozie w stosunku do wersji Mk II – wyprodukowali go Brytyjczycy w ilości 36 egzemplarzy. Potem były nowe modele czołgu Vickers Mk IV i Vickers Mk V, o zwiększonej masie, dwuosobowej wieży, powiększonym kadubie i zmodyfikowanym podwoziu.

Vickers Mk VI był głównym modelem tej maszyny i był też podstawowym czołgiem lekkim w brytyjskiej armii w początkowym okresie II wojny światowej (do 1941 roku). Największy i najlepiej uzbrojony wóz z rodziny tankietek na bazie Carden-Loyd. W latach 1936-1939 Brytyjczycy zdążyli wyprodukować ponad 1 300 czołgów Vickers Mk VI różnych wersji.

 

Vickers Mk VI B – opis konstrukcji

VICKERS MK VI B – KADŁUB

wykonany był z nitowanych płyt pancernych o grubości do 14 mm. Był podzielony na przedział kierowania z przodu, przedział silnikowy w środku oraz przedział bojowy z wieżą. Masa bojowa wynosiła 5,3 tony.

 

VICKERS MK VI B – WIEŻA

umieszczona została z tyłu kadłuba. Była nitowana, podobnie jak kadłub. Mieściło się w niej całe uzbrojenie czołgu oraz przedział bojowy załogi.

 

VICKERS MK VI B – PODWOZIE

składało się z w każdej gąsienicy z 4 kół jezdnych, koła napędowego z przodu oraz dwóch rolek podtrzymujących górną część gąsienicy. Koła jezdne były parami połączone ze sobą w dwa wózki, które były amortyzowane resorami sprężynowymi (tzw. resory Hortsmanna). Gąsienice miały szerokość 241 mm.

 

VICKERS MK VI B – NAPĘD

stanowił 6-cylindrowy, chłodzony cieczą silnik gaźnikowy Meadows ESTL o mocy 88 KM. Dzięki niemu można było rozpędzić czołg do prędkości 56 km/h w czasie jazdy po drogach.

Pojemność zbiorników paliwa wynosiła 140 litrów, a zużycie paliwa  67 litrów/100 kilometrów przy jeździe po drogach. Pozwalało to na przebycie 210 kilometrów przy jeździe po drogach.

Silnik umiejscowiony został z prawej strony kierowcy.

 

VICKERS MK VI B – UZBROJENIE

było umieszczone w wieży. Składało się z pojedynczego wielkokalibrowego karabinu maszynowego Vickers kal. 12,7 mm oraz sprzężonego z nim karabinu maszynowego Vickers kal. 7,7 mm. Uzbrojenie pozwalało na niszczenie jedynie siły żywej przeciwnika oraz lekko opancerzonych celów. Zapas amunicji do km wynosił 2 900 naboi.

 

VICKERS MK VI B – ZAŁOGA

składała się z 3 osób: kierowcy-mechanika, strzelca oraz dowódcy. Mechanik siedział z przodu kadłuba, po lewej stronie. Miał do dyspozycji oddzielny właz do wchodzenia i wychodzenia z pojazdu.

W przedziale bojowym w wieży mieli swoje stanowiska celowniczy i dowódca czołgu. Dowódca obsługiwał umieszczoną w tylnej części wieży radiostację NO.7. Do kontrolowania terenu walki wykorzystywał cylindryczną wieżyczkę po prawej stronie wieży. Celowniczy z kolei odpowiadał za obsługę 2 karabinów maszynowych kal. 12,7 mm i kal. 7,7 mm

 

VICKERS MK VI B – WYPOSAŻENIE RADIOWE

stanowiła radiostacja No. 7.

 

Czołg lekki Vickers Mk VI – ostatnie modyfikacje

Następną wersją czołgu był Vickers MK VIA, w którym nieznacznie usprawniono podwozie maszyny oraz dokonano zmian w kształcie wieżyczki dowódcy.

W wersji Vickers Mk VIB, powrócono do wieżyczki dowódcy z modelu Mk VI., Zmodernizowano wlot powietrza do przedziału silnikowego (jedna osłona zamiast dwóch), Silnik zmieniono na nowy, przy czym nie uległa zmianie jego moc. Po bokach wieży zaimplementowano dwie wyrzutnie granatów dymnych kal. 101,6 mm. Była to najczęściej spotykana wersja – wyprodukowano 960 sztuk.

Ostatnim modelem tej maszyny był Vickers Mk VIC (129 egzemplarzy), w którym zmieniono uzbrojenie na czeskie kar. masz. Besa kal. 15,0 mm i kal. 7,92 mm.

 

Vickers Mk VI – dane techniczno-taktyczne

Produkcja 1936 r. – 1939 r.
Ilość 1628 egzemplarzy
Załoga 3 osoby
Masa 4,93-5,3 tony
Nacisk na grunt 0,53 kg/cm²
Wymiary Dł 3,67 m sz 2,14 m wys 2,23 m
Napęd 6-cylindrowy silnik benzynowy Meadows ESTB o mocy 65 KM
Moc jednostkowa 16,9 KM/t
Pojemność zbiorników 140 litrów
Spalanie na 100 km Droga: 67 litrów Teren: ?
Prędkość Droga: 56 km/h Teren: 40 km/h
Zasięg Droga:

210 kilometrów

Teren:

?

Uzbrojenie 1x Wkm Vickers kal. 12,7 mm + 1x km Vickers kal. 7,7 mm
Pancerz kadłuba Przód 14 mm boki 14 mm tył 10 mm góra 4-8 mm dno 10 mm
Pancerz wieży Przód 15 mm boki 15 mm tył 12 mm góra 10 mm
Pokonywane przeszkody Wzniesienia: ?

ściana pionowa: ?

brody: 60 cm (bez przygotowania)

rowy i okopy: 160 cm

Źródła wiedzy:

  1. tanks-encyklopedia.com
  2. „Czołgi II wojny światowej” Andrzej Zasieczny

 

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga

 

Odbierz fragment ebooka "Polska broń pancerna z kampanii wrześniowej" i dołącz do 31 subskrybentów.

 

PS. Jeżeli spodobał ci się ten artykuł, to proszę

  1. kliknij w przycisk „Lubię to” i
  2. udostępnij go znajomym na Facebooku lub
  3. udostępnij go na forum z tematyki militarnej, np. http://forum.militarium.net, http://www.serwis-militarny.net/forum, http://www.forum.militarni.pl, http://www.historycy.org
  4. skomentuj go poniżej

Znacznie poprawi to pozycje mojego bloga w wyszukiwarce Google i da mi motywacje do dalszej pracy i prowadzenia tego bloga.

 

Komentarze

Get an awesome embedded message box!
Więcej w Wielka Brytania
Vickers Mk E
Czołg Vickers Mk E – nowatorski brytyjski czołg lekki

Brytyjski czołg lekki Vickers Mk E jest jednym z najbardziej znaczących konstrukcji w historii broni pancernej. Na jego podstawie produkowano...

Zamknij