BT-7 - najszybszy czołg II wojny światowej - Damian Jarzyna - Czołgi świata
Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Lut 12, 2017 in ZSRR |

BT-7 – najszybszy czołg II wojny światowej

BT-7 – najszybszy czołg II wojny światowej

Witaj na moim blogu o broni pancernej świata. Dziś chciałbym Ci przedstawić kolejny tank sowieckiej produkcji – tym razem będzie to czołg BT-7. Jest to o tyle ciekawa konstrukcja, że był to najszybszy czołg świata – osiągał zawrotną prędkość 86 km/h po drodze (przy zdjętych gąsienicach). Zapraszam Cię do lektury….

BT-7 - radziecki czołg szybki

czołgi BT nie miały walczyć na terytorium ZSRR, tylko zaatakować Europę zachodnią i mknąć po niemieckich i francuskich autostradach. zdj. albumo.pl

 

Po co powstał czołg BT-7?

Jak pewnie wiesz, ZSRR szykowało się do ataku na Europę Zachodnią. Józef Stalin pragnął „wyzwolić” kraje zachodnie z kapitalizmu i wprowadzić tam komunizm. Dlatego też postanowił zreformować Armię Czerwoną – zaopatrzyć ją w ogromną ilość czołgów zdolnych do szybkich rajdów na tyłach wroga. Bo oczywiście czołgi BT nie miały walczyć na terytorium ZSRR, tylko zaatakować Europę zachodnią i mknąć po niemieckich i francuskich autostradach.

W ramach tego programu, w 1930 roku zakupiono od Amerykanina Jamesa Waltera Christie 2 czołgi, a ściślej 2 podwozia kołowo-gąsienicowe czołgu M.1931 (początkowo miały one trafić do Polski, jednak ZSRR je przejął).

Jeszcze zanim na dostarczonych z USA podwoziach zbudowano prototyp jakiegokolwiek wozu bojowego, już 13 lutego 1931 roku Rada Rewolucyjno-Wojskowa ZSRR (najwyższa władza w tym kraju) przyjęła na uzbrojenie Armii Czerwonej nowy czołg kołowo-gąsienicowy oznaczony jako BT-2.

Trzy pierwsze czołgi, a w zasadzie ich prototypy, ukończono na jesieni 1931 roku w Charkowskiej Fabryce Parowozów im. Kominternu, a później przedstawiono publicznie na defiladzie w Charkowie 7 listopada, w rocznicę Rewolucji Październikowej.

 

Czołg BT – problemy konstrukcyjne

Z powodu ogromnej liczby usterek, kłopotów z silnikami oraz z uzbrojeniem, wojsko początkowo odmówiło przyjęcia czołgu BT na etaty.

Napęd pierwszych serii stanowiły wycofane z użycia silniki lotnicze M-5 (nielegalne kopie amerykańskich silników lotniczych Liberty), które były już wyeksplatowane i bardzo niskiej jakości – nadawały się na złom. Problem udało się rozwiązać poprzez kupno w USA 2 tys. używanych, oryginalnych silników lotniczych Liberty. Jednak w następnych latach Rosjanie znów musieli sięgnąć po swoje silniki M-5.

Z powodu za małej liczby armat, z 610 czołgów BT-2 wyprodukowanych w latach 1932-1933 tylko 260 uzbrojono w działo B-3 kal. 37 mm – pozostałe wozy miały tylko po 2-3 karabiny maszynowe DT.

 

Czołg kołowo-gąsienicowy BT-2 – opis konstrukcji

BT-2 uzbrojone w karabiny maszynowe

Czołgi BT miały powozie zaczerpnięte z maszyn amerykańskiego inżyniera Waltera Christiego. zdj. tanks-encyklopedia.com

 

BT-2 – KADŁUB

Niewiele różnił się od swojego amerykańskiego odpowiednika  M.1931.  Kadłub składał się z nitowanych walcowanych płyt pancernych. Był podzielony na 4 przedziały: kierowania, bojowy, silnikowy i układu przeniesienia napędu.

Grubość pancerza przedniego kadłuba czołgu BT-5 i BT-7: płyta górna 15-22 mm, płyta dolna 22 mm. Boki kadłuba miały opancerzenie grubości 15 mm, tylna ściana 10-13 mm. Z góry czołg był chroniony 10 mm pancerzem, a z dołu 6 mm. Masa bojowa czołgu wynosiła 11,3 tony.

 

BT-2 – WIEŻA

Rosjanie skonstruowali cylindryczną, nitowaną wieżę, którą obracano ręcznie. Posiadała pojedynczy właz, zamykany od wewnątrz. Po prawej stronie od głównego uzbrojenia można było zamontować kar. masz. w jarzmie kulistym. Wieża czołgu była chroniona pancerzem grubości: 15 mm na przodzie i po bokach; 13 mm z tyłu i 10 mm z góry.

 

BT-2 – PODWOZIE

składało się (w jednej gąsienicy) z 4 podwójnych stalowych kół jezdnych z gumowymi bandażami, koła napinającego z przodu i koła napędowego z tyłu. Także ostatnia para kół jezdnych była napędzana. Koła były zawieszone niezależnie od siebie na pionowych resorach spiralnych. Dodatkowo oba przednie koła jezdne były poziomymi resorami spiralnymi. Gąsienice miały szerokość 26 cm.

 

BT-2 -NAPĘD

stanowił amerykański lotniczy  12-cylindrowy, widlasty, chłodzony cieczą silnik gaźnikowy Liberty (lub jego rosyjska kopia M-5) o mocy 400 KM. Rozpędzał on pojazd po drodze do prędkości maksymalnej 52 km/h na gąsienicach oraz 72 km/h na kołach.

Pojemność zbiorników paliwa wynosiła 360 dm³. Przy spalaniu na poziomie 300 litrów na 100 kilometrów zasięg podczas jazdy na gąsienicach po drodze wynosił 120 kilometrów. Podczas jazdy na kołach było to 200 kilometrów.

 

BT-2 – UZBROJENIE

w 260 egzemplarzach stanowiła armata kal. 37 mm i km DT kal. 7,62 mm (pierwsze 60 sztuk miało tylko armatę), w kolejnych 350 wozach były tylko 2-3 km DT kal. 7,62 mm. W tej wersji pojazdu przewożono 92 pociski do działa + 2709 sztuk amunicji karabinowej, w wozach bez armaty – 2709 sztuk amunicji.

 

BT-2 – ZAŁOGA

składała się z 2 osób: kierowcy-mechanika i dowódcy. Dowódca czołgu mógł obserwować teren oraz celować z działa za pomocą celownika optycznego TP-4 i dwóch szczelin obserwacyjnych.

 

BT-5 – zmodernizowana wersja czołgu BT-2

Od roku 1934 Rosjanie zaczęli produkować zmodernizowaną wersję, która miała oznaczenie BT-5. Powstało 1884 egzemplarze tego modelu.

BT-5 - wersja z nową wieżą i lepszą armatą

Od roku 1934 Rosjanie zaczęli produkować zmodernizowaną wersję, BT-5, z nową wieżą i lepszym uzbrojeniem. Powstało 1884 egzemplarze tego modelu. zdj. tanks-encyklopedia.com

Główną różnicą w tym typie czołgu BT była nowa, 2-osobowa wieża z armatą 20K kal. 45 mm, sprzężoną z kar. masz. DT kal. 7,62 mm. Zapas pocisków do działa zwiększył się do 115 sztuk (wozy z radiostacją – tylko 75 szt.).

W późniejszych seriach produkcyjnych kadłub spawano. W prowadzeniu celnego ognia pomagał celownik teleskopowy TOP oraz celownik panoramiczny PT-1 lub PTK.

Część czołgów (dokładnie 263 sztuki, oznaczone BT-5RT) miała radiostację typu 71-TK-1 z anteną poręczową zamontowaną na wieży, którą później Sowieci zastąpili anteną prętową. Masa czołgu wzrosła o 200 kg do 11,5 tony.

 

Czołg BT-7 – kolejna wersja najszybszego czołgu świata

W następnym roku powstała kolejna wersja oznaczona jako BT-7. Było to rozwinięcie modelu BT-5. Z fabryk wyjechało 4613 egzemplarze tej wersji.

Zmieniono silnik na BM-17T (na licencji niemieckiej). Także on był silnikiem lotniczym, gaźnikowym, ale o większej mocy, bo już 450 KM. Także zbiornik paliwa uległy powiększeniu, do 790 dm³.

Od roku 1937 Rosjanie zaczęli montować trzystopniową skrzynię biegów oraz stożkową wieżę. Zapas pocisków do działa uległ znacznemu wzrostowi, do 178 szt. w tankach z wieżą cylindryczną, a nawet aż 188 szt. w tankach z wieżą stożkową – w czołgach z radiostacją było 132 szt. oraz 146 szt. Zapas amunicji do kar. masz. także się zwiększył, do 2394 sztuk, co stanowiło 38 magazynków.

Część czołgów (2017 egzemplarzy, oznaczone jako BT-7RT) wyposażone zostało w tę samą radiostację, co w BT-5RT, a dodatkowo jeszcze w p-lot. kar. masz. Od 1938 r. pancerz czołowy uległ pogrubieniu do 22 mm i ulepszono właściwości jezdne wozu. Masa czołgu BT-7 wynosiła już 13.9 tony.

 

Inne wersje czołgu BT-7

BT-7A

Ta wersja była uzbrojona w działo KT-26 kal. 76,2 mm i zabierała 50 pocisków do niego oraz 3339 szt. amunicji do kar. masz. Na wieży instalowano podstawę z p-lot. km DT. Wyprodukowano tylko 156 egzemplarzy w latach 1936-37.

 

BT-7M

Ostatnia wersja produkowana w masowej skali. Główną zmianą był wysokoprężny silnik W-2 o mocy 400 KM (niewielkie zmiany w konstrukcji tylnej części kadłuba). Masa bojowa czołgu – 14,65 tony. Z fabryk zdążyło wyjechać 787 egzemplarzy, produkowanych w latach 1939-1940.

Próbowano jeszcze stworzyć wersję z wyrzutnią niekierowanych pocisków rakietowych. Ponadto było jeszcze wiele czołgów specjalistycznych, jak czołgi-miotacze ognia, czołgi saperskie itp.

To wszystko, co przygotowałem dla Ciebie na dzisiaj. W następnym artykule będziesz mógł przeczytać, jak radził sobie ten czołg na polu walki.

 

BT – dane techniczne-taktyczne

Produkcja lata 1932-1940
Ilość Ponad 8 000 egzemplarzy

(610 BT-2 + 1884 BT-5 + 4613 BT-7 + 156 BT-7A+ 787 BT-7M)

Załoga BT-2: 2 osoby

BT-5, BT-7, BT-7M: 3 osoby

Masa BT-2: 11,3 tony

BT-5: 11,5 tony

BT-7: 13,85 tony

BT-7M: 14,65 tony

Nacisk na grunt BT-2: 0,64 kg/cm²

BT-5: 0,65 kg/cm²

BT-7: 0,85 kg/cm²

BT-7M: 0,90 kg/cm²

Wymiary BT-2: dł 5,50 m sz 2,23 m wys 2,22 m

BT-5: dł 5,50 m sz 2,23 m wys 2,23 m

BT-7: dł 5,56 m sz 2,29 m wys 2,42 m

BT-7M: dł 5,56 m sz 2,29 m wys 2,42 m

Napęd BT-2, BT-5: 12- cylindrowy, rzędowy, w układzie V, chłodzony cieczą silnik gaźnikowy, benzynowy Liberty (lub sowiecka kopia M-5) o mocy 400 KM

BT-7, BT-7M: 12- cylindrowy, rzędowy, w układzie V, chłodzony cieczą silnik wysokoprężny Liberty o mocy 450 KM

Moc jednostkowa BT-2: 35,40 KM/t

BT-5: 34,78 KM/t

BT-7: 32,49 KM/t

BT-7M: 34,13 KM/t

Pojemność zbiorników B7-2, BT-5: 360 dm³

BT-7: 790 dm³

Spalanie na 100 km Droga:

BT-2: 300 litrów (na gąsienicach)

Teren:

?

Prędkość Droga: gąsienice (koła)

BT-2: 52 (72) km/h 

BT-5: 52 (72) km/h 

BT-7: 53 (73) km/h

BT-7M: 62 (86) km/h

Teren: 

?

Zasięg Droga: (na kołach)

BT-2: 120 (200) kilometrów

BT-5: 150 (200) kilometrów

BT-7: 375 (460) kilometrów

BT-7M: 600 (700) kilometrów

Teren:

?

Uzbrojenie BT-2: armata B-3 kal. 37 mm + 1 km DT kal. 7,62 mm

lub 3 km DT kal. 7,62 mm

BT-5: armata 20K kal. 45 mm + 1 km DT kal. 7,62 mm

BT-7: armata 20K kal. 45 mm + 1 km DT kal. 7,62 mm

BT-7A: armata wz 1927/32 kal. 76,2 mm + 2 km DT kal. 7,62 mm

Pancerz kadłuba BT-2: Przód 13 mm boki 13 mm tył 10 mm góra 10 mm dół 6 mm

BT-5: Przód 15-22 mm boki 15 mm tył 13 mm góra 10mm dół 6mm

BT-7: Przód 15-22 mm boki 15 mm tył 13 mm góra 10mm dół 6mm

BT-7M: Przód 15-22mm boki 15mm tył 13mm góra 10mm dół 6mm

Pancerz wieży BT-2: Przód 13 mm boki 13 mm tył 10 mm góra 10 mm

BT-5: Przód 15 mm boki 15 mm tył 13 mm góra 10 mm

BT-7: Przód 15 mm boki 15 mm tył 13 mm góra 10 mm

BT-7M: Przód 20 mm boki 15 mm tył 13 mm góra 10 mm

 

To wszystko na dziś na temat najszybszego czołgu świata z okresu II wojny światowej czyli czołgu serii BT.. W kolejnym artykule przybliżę szerzej jego zmagania wojenne.

 

Źródła wiedzy:

  1. Wydawnictwo Militaria nr 57: Janusz Ledwoch „BT”
  2. tanks-encyklopedia.com
  3. 1939.pl

 

Pozdrawiam i do usłyszenia w następnym artykule

Damian Jarzyna Czołgi Świata

Damian Jarzyna
autor bloga

 


Zapisz się na kurs "Najsłynniejsze czołgi świata". W nagrodę otrzymasz gratis Ebooka o broni pancernej z okresu I Wojny Światowej o wartości 20 zł.



 

PS. Jeżeli spodobał ci się ten artykuł, to proszę

  1. kliknij w przycisk „Lubię to” i
  2. udostępnij go znajomym na Facebooku lub
  3. udostępnij go na forum z tematyki militarnej, np. http://forum.militarium.net, http://www.serwis-militarny.net/forum, http://www.forum.militarni.pl, http://www.historycy.org
  4. skomentuj go poniżej

Znacznie poprawi to pozycje mojego bloga w wyszukiwarce Google i da mi motywacje do dalszej pracy i prowadzenia tego bloga.

 

Komentarze

Więcej w ZSRR
Czolg T-26 Operacja Barbarrossa 1941 rok
Czołg T-26 w czasie II wojny światowej

Witaj ponownie w drugi artykule poświęconym sowieckiemu lekkiemu czołg  T-26 – był najliczniej występującym czołgiem w Armii Czerwonej w latach...

Zamknij